Люцканов: Армията е институцията знак, че нашата държава я има
Люцканов: Армията е институцията знак, че нашата държава я има / cнимкa: Sofia Photo Agency

Вицеадмирал Емил Люцканов, първи заместник-началник на Генералния щаб на Българската армия, за въпросите пред армията след гергьовския парад.

Продължаваме с въпросите пред армията след гергьовския парад. Гост в студиото е първият заместник-началник на Генералния щаб на Българската армия вицеадмирал Емил Люцканов. Здравейте.

Здравейте. Добър ден на вас и на всички слушатели.

Ако човек чете вестници тази седмица, ще си каже, че главният въпрос пред армията е за имотите. Уволнен директор на Агенцията за държавна собственост на Министерство на отбраната. Преди това пък предшественикът му също си отива заради замени на имоти. Каква е позицията на военните? Трябва ли по принцип да се продават армейските имоти?

В мое интервю на 6 май този въпрос ми беше зададен в БНТ и бих могъл да изразя само следното мнение, че решението как да се постъпва с освободените имоти от инфраструктурата на БА трябва да бъде държавно решение и органите, които го решават, това са министърът на отбраната и правителството на страната. Повече не бих могъл да коментирам, тъй като задачата на военните не е да реализират освободените инфраструктури от БА, а да изпълняват задачите по подготовка на силите и задачите, които са поставени от правителството.

Има ли възмущения сред военните, улавяте ли, за начина, по който се заменят имоти, начина, по който се продават, след като и ген. Никола Колев казва, вече той е цивилен в президентската администрация, но казва, че знае за 15 имота заменени, за 1 000 декара имоти в Божурище за 30 млн. лева, които били заменени за 200 апартамента за 10 милиона евро.

Не бих могъл да коментирам думите нито на ген. Колев, нито думите на когото и да било, тъй като какъв е процесът на замяна на имотите, т. е. политиката за снабдяването или за осигуряване на армията с жилища, е политика, която основно се изпълнява от МО. Разбира се, анализът за нуждаещите се военнослужещи се извършва в Генералния щаб на МО. Но системата, по която става това нещо, не бих могъл да я коментирам, особено факти, които се изнасят, тъй като ако тези факти отговарят на истината, би трябвало съответните органи в България, военните най-напред органи на Военната полиция, след това органите на съда и прокуратурата, да се занимават с това нещо. В противен случай ние може да се превърнем в едно място, където постоянно се говори кой какво си мисли и кой как си го представя.

Не, аз ви зададох по друг начин въпроса. Един честен военен, който работи, ще стане дума после за заплатите, години за едни ниски пари в Българската армия, гледа как правят далавери пред очите му. Има ли напрежение в армията или няма? Как виждате вие нещата?

Напрежението в армията е от гледна точка на факта, че военнослужещите първо нямат достатъчно жилища. Тоест т.нар. социален пакет, ако започнем оттам, не предполага осигуряване на… или дадена социална сигурност на военнослужещия и неговото семейство. Много пъти сме говорили. Аз съм заявявал два пъти пред националното радио и по българската телевизия, че военнослужещият е особен вид професия. Независимо, че в последните няколко години е много модерно да се говори за военнослужещия като представен на пазара на труда. За мен лично като офицер това звучи унизително, в кавички, защото военната професия е особен вид професия, не бих казал пазар на труда. Това не са наемници. Във всички случаи в момента и досега във военнослужещите, които са на служба, съществува не само стремеж към парите, а основният стремеж, който ги движи в преобладаващата част от хората, които са под пагон, това е чувство за достойнство, че те служат на родината. Тъй като армията е институцията, която е създадена от държавата като такава, и институцията, която е знак, че нашата държава я има.

Вие ли дадохте тази цифра, за която говори и новият министър, 19 000 нови жилища са нужни на армията? Това ли е анализът?

Това са вероятно последните данни за жилищните нужди на армията. По сегашната система, само да си продължа мисълта, не сме в състояние да осигурим тези жилища. Тоест военнослужещите са поставени пред дилема. Едната е да служат като заплащат квартири на свободен наем и естествено Министерство на отбраната по едното направление, социалната политика, им плаща известна сума пари, за да ги подпомогне за плащане на този наем. Да кажем, ако за София това са 100-120 лева или 150 лева на месец, в София няма в момента жилище, за което може да се плаща наем 150.

Тоест каква част от наема реално плаща? Какъв е принципът?

Принципът е: в София се полага на многочленно семейство определена сума, малко над 100 лева.

А не да донесат бележка и да кажат, ето, аз живея за 1 000 лева, дай 1 000 лева.

Не, не, не, не може да стане това нещо. Това не може да стане практически, защото Министерство на отбраната не разполага с такъв бюджет да го осигури, а и няма такова виждане да се плаща на този етап пълната квартира.

Обаче тогава излиза, че е правилно да се продадат казарми, които вече са освободени.

Това беше второто направление за осигуряване на жилища. Аз затова казах, че Министерство на отбраната, когато заменя или продава тези имоти за жилища, се търсеше и се търси най-бързият начин Министерство на отбраната да се сдобие с жилища, които веднага да предостави на военнослужещите. Защото предоставяйки тези жилища на военнослужещите, наемите. . . парите, които се плащат на военнослужещи, живеещи на свободен наем, ще остават в МО и те по някакъв начин ще акумулират. . .

И ще купят още жилища.

Да, ще се акумулира финансов ресурс, това е идеята. Но искам да повторя отново, не бих се наел и аз лично не съветвам никого да коментира свободно или да интерпретира как безразборно или безотговорно се сменят имоти, как това струва 10 милиона, пък се купуват за два милиона. Това би могло да стане и е правилно. Ако някой има данни, т.е. документално нещо оформено, и ги предостави по съответния ред, би трябвало незабавно да се сезират съответните органи да се започне проверка. В противен случай е даже неуважително към хората, които изпълняват тези дейности.

Правилна ли е стратегията да се освобождава армията от имоти в центровете на градовете? Защото, струва ми се, че във в. "Политика" прочетох, че Министерство на отбраната следва такава стратегия, но от Генералния щаб се противопоставят с аргумента, включително, че това излиза скъпо, местенето.

Всяко едно решение, което бъде наложено на армията, може да бъде изпълнено. Но това, което вие споменахте, че излиза скъпо, каква е причината? В част от обектите, военните обекти, има оборудване, което е от стратегическо значение за функциониране не само на армията на страната, това са елементи на комуникационно-информационната система, за които през годините са влагани милиони левове. И ако това сега трябва да се пренесе в нова инфраструктура, аз не съм убеден, че ще струва само няколко десетки милиона, може да струва много повече. Практически ако се вземе държавно решение, нашата експертиза, военната, ще бъде какво би трябвало да се построи или да се пренесе в другата сграда като част от тази инфраструктура, и ако ги има тези пари да се прави, тогава според мен трябва да се водят разговори. В противен случай.

Тоест все още няма такава експертиза колко струва армията да се изнесе от казармите, строени по комунистическо време в центровете на селищата в България?

Анализът, който правим, и за мен лично като офицер толкова години, не виждам причини част от инфраструкутрата, сградите, които са останали в центровете на градовете там вероятно се визира основно град Пловдив, защото във Варна щабът на Военноморските сили е почти в центъра на Варна. За мен лично не е…

Ама аз знам много казарми в по-малки градове, които са си в центровете.

Според мен не е точно на този етап важно те да бъдат преместени, че ще се спечели кой знае какво веднага в обществото. Просто според нас, от военна гледна точка те ще дадат моментни резултати - някой да закупи имот, върху който ще почне да строи нещо.

Е, да де, ама този имот в центъра струва много. На вас ви трябват пък пари за жилища и, нали, логиката е като продадеш нещо в центъра за много пари, ще купиш много жилища в покрайнините на града и ще ги дадеш на военнослужещи.

Аз се връщам пак на този въпрос, че не е въпросът да се продаде и да се купи, въпросът е, че в тази инфраструктура има вложени средства, които осигуряват организацията и управлението на елементите от въоръжените сили на Българската армия, а това са елементи от сигурността на страната. Тоест, ако погледнем.

Тоест според армията целесъобразно е да си остане в центъра на градовете, защото би било скъпо преместването на цялата тази техника. . .

Да, за тези обекти, за които в момента се говори в средствата за масова информация, не е целесъобразно да бъдат премествани, тъй като не биха могли да бъдат намерени средства да бъдат построени някъде си. Освен това военните обекти. . .

Говорите за Пловдив, за Варна, за къде другаде?

Най-често в момента се пише за Пловдив и едната от казармите в Благоевград.

В Благоевград.

Да. Но там разговорите бяха много. С министъра на отбраната началникът на Генералния щаб също е водил разговори. Не бихме и не бива да се прави нещо, което на фона на сега недостигащите финансови средства в Министерството на отбраната просто ще предизвика и ще генерира не в аритметична прогресия, а в геометрична прогресия нови проблеми, които биха могли да се решават след няколко години. Освен това армията в момента е в процес и то много усилен процес на трансформация, което изисква да се фокусира вниманието върху други елементи от строителството, от развитието на армията.

Добре де, ама, ако не се продават имотите в централните части, какво да се продава така, че то да донесе достатъчен приход и да се реши този тежък социален проблем с жилищата?

Ние не считаме и аз лично не считам, че само с продажби на всяка цена може да се осигурят жилища, тъй като програмата, която се разработва до момента и продължава да се разработва, в резултат на трансформацията на въоръжените сили се освобождава достатъчно инфраструктура. Съвсем достатъчно. Ние намаляваме обектите много във военните обекти и част от тях наистина се реализират по определени програми. Но именно в това е изкуството, вероятно и на Министерство на отбраната, и на цялото общество, да видим как, по какъв начин ще бъде реализирана тази социална политика. На нас като военни ни е много трудно да се намесваме на ход с извършване на подготовката, текущата подготовка на Българската армия едновременно и да даваме съвети точно как трябва да стане. Естествено, когато този въпрос е на обществен дебат, биха могли да бъдат намерени и по-добри решения. С Министерството на отбраната са обсъждани въпроси как вероятно в социалния пакет, който предстои да бъде разглеждан и утвърден, той е разработван, утвърден на светло.

Пакет, какво ще влиза в пакета - жилище, друго?

Не е въпросът само в жилището. Жилището е един от малкото елементи. Вторият въпрос - как може да бъде осигурено развитието на военнослужещите в хода на тяхната кариера, т.е. военнослужещият не е като служител в една банка или който и да било държавен служител.

Та какво развитие очаква един военнослужещ, за да му е привлекателно да е военнослужещ?

Тоест бих ви дал два примера, тъй като съм с морска униформа. Фактът е, че от десетки години от този вид въоръжени сили хората, офицерите избягват да идват в софийския гарнизон.

Защо?

Причината е много проста.

Няма море, може би, нали е военноморско.

Причината е много проста. Защото има достатъчно длъжности. И Генералният щаб, и Министерството на отбраната се нуждаят от хора, които разбират какво става в морето, за да се извършва стратегическо планиране. Причината е, първо, нерешеният въпрос с жилищата, т.е. този офицер, който идва тук да служи, а той трябва да.

Да плаща наем 800 лева, примерно, или 600 лева.

Той не може да ги плаща при сегашните условия. И при липса само на това начално условие, те се отказват. В момента имаме абсолютно същия проблем с подбора на личния състав тази година в Генералния щаб, Съвместното оперативно командване и Министерство на отбраната. Тоест вторият въпрос към социалния пакет, който също ще бъде, това е как неговото семейство ще се премести да дойде в София. Нали, говоря за първата група, това са хората от военноморските сили. След като съпругата му има работа в един от двата града или някъде около двата града - Варна и Бургас.

Е, добре, ама армията ще може ли да осигурите работа на съпругата на този военноморски офицер, който е много ценен за София?

Тоест за това говоря, т.е. социалната политика, тези, които разсъждаваме вече на стратегическо звено как да бъде решен въпросът по някакъв начин, трябва да видим как ще се реши. И ако вземем за пример дипломатите, които са извън страната, аз мисля, че всеки един, ако погледне правилника, ще види, че семействата на дипломатите излизат и живеят там, и там има решение на този въпрос. Тоест ние трябва да. . .

Или ги назначават, или им плащат някакви…

Да, разбира се. Второ, за военнослужещите, все още говоря за тези, които са от Военноморските сили, идвайки в столицата, т.е. там, където може да се развива този човек, той трябва да може да осигури и съответното място за обучение на децата си. Тоест виждате социалният пакет вече се пълни със съдържание по различни направления. Военнослужещите от военновъздушните сили, за сях също. Те, за да дойдат тук, основната военновъздушна база е Граф Игнатиево, следващата е Безмер. Офицерът, за да дойде оттам тук, възникват абсолютно същите въпроси.

Осигуряване работа на съпругата, осигуряване на училище за децата.

Аз не бих го формулирал работа на съпругата. Аз тук бих говорил пред вас и пред зрителите, и когато го обсъждаме, като пред слушателите, прощавайте, като подход, какъв би могъл да бъде подходът, за да осигурим ние кадровия модел. А подходът вече ще отговори на въпроса за работа ли говорим или какво ще се направи.

Какво друго освен работа - да се дават пари, заплата и за това, че си жена на офицер.

Не мога да кажа. Значи, не мога да кажа. Тоест да говорим нещо, аз ще изпадна в същото положение с тези, които казват - абе, много лъжат, много крадат, милионери, пък никой нищо не прави. Аз не мога да го кажа. Втората част от този момент е, че офицерите, които са със звание между капитан и полковник, даже и еднозвезден генерал и адмирал, се предполага, че след като са преминали през оперативното ниво на командване, стратегическото, би трябвало да се върнат във вида въоръжени сили или отново да се върне той във Варна, отново да се върне в Граф Игнатиево, след като е бил четири години в Съвместното оперативно командване като командир на авиобаза или на военноморска база.

Това не става ли? Какво става след като…

Това не може да стане сега по простата причина, че тези категории, които се развиват, няма как да дойдат тук. Хората са вътрешно подчинени на дълга и част от тях идват, но на голяма част семействата им остават там, където живеят.

А вашето семейство къде е?

Във Варна.

Във Варна е, т.е. и вие самият сте пример за това.

Аз със себе си пример не давам, но за това говорим.

Ама можем да дадем пример със самия генерал Стойков, който ръководи цялата ни армия. Той дава едно интервю, в което обяснява, че си кара старото "Жигули" на дядо си, което, честно да ви кажа, звучи обидно за България. Ръководителят на Генералиня й щаб, личната му кола.

Е, може би му е...

Не може да си купи нова кола?

Жилището, колата, всичко това е въпрос на личен приоритет. Всеки сам си решава какво да е най-вероятно.

А как изглеждат възнагражденията на висшето ръководство на армията, след като един войник взима 390 лева заплата и сега битката е да станат 500,нали това е крайната цел?

Наблюдаваме внимателно какво става в страната. Ние в Генералния щаб, Министерство за отбраната, за разлика може би от много други, особено хората в тактическото звено ежедневно работим с финансови разчети и финансови прогнози. Тоест, за да планираме за следващите четири - пет години развитието на Българската армия, ние виждаме реално от финансовото министерство каква финансова прогноза са ни дали. И сме наясно, че трябва да има изключително политическа воля, за да могат заплатите на военнослужещите да стигнат стойности, които ще им позволяват да решават част от проблемите. За нас обаче има друг момент, че ние оценихме преди две години още с влизането в Европейския съюз обстановката в армията, както и в много други области на. . . социални области в нашата страна ще се промени коренно и тя се променя. Причината е, че армията от създаването й, особено последните 20 години е събирала без, разбира се, да звучи като хвалба, а защо не, цвета на българската нация. Значи, кандидатите през годините, когато аз кандидатствах във Военноморското училище, с диплома по-малко от 5,30 нямаше човек, който да кандидатства.

А сега как е? За да каже президентът на гергьовския парад, че трябва да се инвестира във военното образование.

Сега, това, което наблюдаваме, тенденцията, и тя не трябва да е тайна за обществото, е, че голяма част от хората вероятно, не вероятно, това е нормално за обществата, към които ние се стремим, избират цивилни професии.

Сега с какъв успех се става военен? Вие казахте, че под 5,30.

Не бих могъл да ви кажа точно, нямам данни в момента. Но има и с успех между 4,50, вероятно 4,30, ако се издържат изпитите е добре.

А има ли свободни места във военните висши учебни заведения?

Не, свободни места няма. Факт е.

Заемат се. Но от по-некачествени.

Няма много кандидати. Показвам пример само или мога да сведа пример само за военноморското училище - преди 18 години, 15 години, 10 години, говоря за военните, не говоря за кандидатите за търговския флот, кандидатите бяха до 10 човека за едно място.

Сега колко са?

Сега сме стигали до един и половина - двама души за едно място. Какъв извод правим ние и би ти трябвало всеки един от нас да прави, защото връщам се на това, което споделих в началото, армията е създание на държавата, ние сме детето на държавата, което...

Не бих казал детето, по-скоро наистина създание на държавата, на което държавата се опира, за да може да провежда своята политика, своята външна политика. Защото, ако е детето тя, държавата, на вас чака да я защитавате…

Да. Но имам предвид, че се създава като дете. Както семейството си създава дете, така държавата си създава армията и я развива такава, каквато би й била нужна в следващите години. В този смисъл ние трябва да мислим какво ще стане в следващите 15 години. Защото намаляването на хората, които кандидатстват, намаляването евентуално на интелектуалния потенциал в един момент би могло да доведе до дисбаланс на техниката, която вече постъпва в Българската армия. . .

Да няма кой да я кара.

… и възможностите. Аз, така, не бих го казал да я кара. Възможностите на тези, които ще трябва да я експлоатират. Защото тази техника ще се нуждае от… Значи, т.нар. изкуствен интелект, който е на хоризонта, ще изисква изключителен интелект на хората, които го използват. Тоест трябва да се планира и да се изпълняват съответните задачи. Тоест това е далечната цел.

Като казахте техника, има ли в момента Българската армия хора, които, ако се вземе решение по молба на НАТО все пак да бъдат изпратени вертолети за бойни действия и на тези наши "Кугъри" бъдат монтирани все пак нужните системи, за да не бъдат само в туристическия вид, в който са в момента, а да могат да работят при военни условия, има ли Българската армия обучени хора, които да заминат за Афганистан? Това е въпрос номер едно пред Североатлантическия пакт, в който участваме.

На въпроса веднага ще ви отговоря, да, но искам да кажа две думи. Причината вертолетите да са в това състояние не е конкретно във военнослужещите в Българската армия и в авиацията, и в Генералния щаб. Причината е когато. . .

Тоест, като го купуваха, не ви питаха? Така ли е?

Не, там е работила комисия, но когато се формира договорът, именно поради финансови, говоря поради финансов недостиг, се е взело тогава решение, сегашното ръководство не е било в този състав, се е взело от тогавашното решение, резултат на което е, че сега вертолетите не разполагат с част от оборудването.

А вие какво ги правите тези вертолети, те са си като туристически? Те не могат да отидат в бойни условия да летят.

Не, не, не бива, аз ви предлагам така да не се дискутира. Тези вертолети се нуждаят, както всяка една нова техника, от усвояване, за да достигнат оперативна готовност. В момента дали те ще имат това оборудване или няма да го имат, ние не може да ги изпратим, тъй като те не са достигнали пълна оперативна готовност, т.е., за да ги пратим в бойни условия в съответствие с действащи документи за бойна подготовка, те трябва да преминат единична подготовка, трябва да преминат съвместна подготовка в самата... в звеното вертолети, след това да преминат съвместна подготовка на така наречените съвместни учения на видовете въоръжени сили...

И аз това ви питах. Обучени ли са нашите хора да ги карат в Афганистан?

Да. Обучени са. В момента всичко върви по план, включително доставката на новото оборудване бих могъл да кажа, че беше обсъдена спешно миналата година на съвет по отбрана и се взеха мерки, започнати са разговори съответните... тъй като финансовата година вече върви, тя е планирана миналата година, преди ние да установим този проблем, да видим как ще отделим средства да бъдат закупени, но се провеждат разговори това оборудване къде се намира, колко струва, за да може това да се направи. И всъщност 2009 г. по предварителния план екипажите трябва да са напълно подготвени за действия във всякакви условия на обстановката, оборудването идва, то се поставя и вертолетът заминава. Но дали вертолетът, дали корабът, дали бойна бронирана машина ще замине, дали елементи от специалните сили ще заминат, те ще заминат само ако има политическо решение. Пак се връщам на това, Българската армия е създадена от държавата и трябва да изпълнява своите задачи по решенията, след като правителството реши.

Аз го поставих по друг начин въпроса. От военна гледна точка, вие самият представлявахте България почти две години, година и половина в щаб-квартирата в НАТО, говорили сте много с колегите, има ли възможност техническа Българската армия да участва във високотехнологичния сегмент на операциите, а не просто с войници, така както правят редица армии, които имат малко военнослужещи, но изпращат техника и така НАТО им признава участието в операциите?

Отговорът е да, това е целта на План 2015 Българската армия със завършване на всички планирани мероприятия да може да участва във всички елементи на конфликтите, които правителството реши да бъде изпратено...

Но в момента не може?

В момента изпълнява…

В момента в Брюксел, който знае, че ние имаме много вертолети, ние това им казваме в Брюксел.

В Брюксел знаят, но по целите, които сме...

Обаче и казват: дайте малко вертолети, дайте два. Ние можем ли.

По целите, които сме декларирали, вертолетите в момента не са достигнали оперативна готовност, т.е. те трябва да минат курса на подготовка, който да позволява те да си изпълняват бойните задачи в тази среда.

И затова се оказва, че НАТО очаква от България тогава да праща много войници.

Не, с войниците въпросът стои по същия начин, т.е. ние изпращаме това, което е подготвено. Реалността е такава. От момента, когато ние сме членове на този военен съюз, от момента, когато станахме членове на Европейския съюз, елементите от въоръжените сили, които се развиват, са непрекъснато пред погледа на силите от съюза и те знаят кога нашите сили ще бъдат оперативно готови. Сега в момента в НАТО знаят много добре, че нашите вертолети ще бъдат готови в края на 2009 г.

Ще може да пратим вертолети в Афганистан например.

Да, тогава сме в състояние да ги пратим, което обаче е свързано с финансиране, тъй като самото изпращане на вертолета или на два, или на три изисква осигуряване на неговата поддръжка, така наречената логистика. Тоест това са вече средствата, финансовите, които ще трябва да бъдат предвидени, когато се планира изпращане на вертолета през 2010 г. или на групата вертолети, и това планиране ще се извършва догодина, ние от тази година вече правим тези разчети, какви пари ще трябва да бъдат отделени в така наречената група...

Е, колко струва да пратиш един вертолет в Афганистан?

Не мога да ви кажа в момента. Тези вертолети точно не сме ги пращали, но това, което се разработва в НАТО, е процесът на единна логистика, т.е. интегрирана логистика, тъй като тези вертолети са вече елемент от тези, които са в НАТО, и ние може да разчитаме, че там елементи от поддръжката ще бъдат на базата на интегрираната логистика.

Тоест с пари на алианса?

Пари на алианса не се плащат за това нещо. В алианса е възприето правилото всеки плаща за...

Или ще ни помагат други държави.

Най-вероятно ще се възползваме от развърната инфраструктура за обслужване на тези вертолети в района. Няма да има нужда ние да...

Сега, ако трябва да ги ремонтират, за поддръжка, това имате предвид, че ползваме американска, германска база, всякаква друга.

...различни елементи, разбира се. Но това са неща, които са технически, и се обмислят много внимателно. Сега за нас най-важната задача е новата техника, която идва, да влезе в оперативна готовност. Това е понятието в армията, без което тя не може да бъде изпратена...

С две думи - техниката, която ви купува политическото ръководство подходяща ли или не е и купена ли е във вида, в който трябва да бъде, за да може да я използвате? От това, което разказахте за вертолетите... аз лично не мога да разбера как може да си купиш вертолет, който сега чак 2009 ще може да лети при реални бойни условия. Мен лично не ме убеждавате с това, което разказвате, че политическите решения, които са се взели в армията... може да са били финансови, но изглеждат глупави, защото ако си беден, няма да си купиш скъпа кола, която няма двигател примерно.

Аз ви разбирам, но понякога човек не може да отговаря за чужди грешки. Би трябвало, но не може да отговаря. Аз този въпрос също съм си го задавал.

...да купиш такива вертолети, дето не могат да летят на тъмно примерно? Нали нашите не могат да летят на тъмно?

Най-вероятно. Но, връщам се на това, трябва наистина да се подхожда по-трезво и по-спокойно. Давам за пример кораба, който закупиха военноморските сили от Белгия.

Този от Белгия.

Да. Фрегатата беше закупена там, личният състав се обучава в продължение на 8 месеца в Белгия, което във висока степен остана някак си настрани от вниманието на хората. След това корабът се върна в България и само след началник Генералния щаб му постави задача да влезе в пълна оперативна готовност, тоест да може да изпълнява бойни задачи и да плава в съвместни съединения - една година. Връщайкисе, идвайки през месец ноември, следващата година през месец август той замина на мисия в Средиземно море.

Тоест корабът става, това искате да кажете?

Тоест корабът стана, но не за 8 месеца, както някои си представяха, тоест дойде в България и след 8 месеца замина, а там имаше предходен период на обучение още 8 месеца, тоест неговата подготовка е година и половина. И това е реалността. Защото корабът е съоръжение, вертолетът, единият, може, както вие казахте, което, разбира се, не се приема нито от мен, нито от останалите, той може да изглежда за един бизнесмен като моторетка, която го вози, нали, лека кола, но тук за нас той е военно съоръжение, което изпълнява задачи, и то задачи в интерес на другите видове въоръжени сили. Тоест той трябва да премине подготовка пилотът сам най-напред да може да го пилотира, което на този етап считаме, че е завършено. Естествено тези ограничения, които споменахте, те не са тайна, но съвсем отговорно заявявам, че ние...

Значи, той не може... нашите вертолети, ако стреля някой по тях, той няма система да прехваща, да се защитава, не може да лети в тъмната част...

Затова началникът на Генералния щаб обяви, че в невраждебна среда те могат да изпълняват задачи. И аз...

Ама ние тогава може наистина да ги ползваме за возене на туристи по морето.

Не, аз бих казал така - мисиите, които са ни...

Това е невраждебна среда.

...мисиите, които са ни поставени на Българската армия, са отбраната на страната, оказване съдействие на населението и оказване на съдействие на силите на съюзниците извън страната.

Вие с този вертолет не може да отбранявате страната, защото тя е враждебна средата, ако се налага да я отбраните.

Момент само. На този етап ние в пълен обем вече изпълняваме задачите по третата мисия, а това е мисията по оказване съдействие в страната при бедствия и аварии, което не е малко. Ние мислим, че не е малко, защото на фона понякога на разговорите, че няма абсолютно нищо. Не, нашата държава има с какво в момента да се окаже съдействие.

А пък абсурд е пък, че държавата не е купила вертолет на Министерството на бедствията и авариите, което сега е на извънредните ситуации. Е, имаме вертолет...

Това е въпрос на друго обсъждане.

В отбраната имаме вертолет за бедствия.

Не за бедствия, вие ги разделяте, аз затова ви казах - когато ни е поставен... когато се извършваше стратегическият преглед на отбраната, една от задачите на стратегическия преглед е да се интегрират изискванията на техниката, която има в страната, тъй като нашата държава не е толкова богата всяко ведомство да си има кораб, самолет, вертолет или камион, грубо казано. На този стратегически преглед ние се постарахме така да интегрираме изискванията към средствата, които са във въоръжените сили, да можем да ги оползотворяваме напълно. Тоест не може да кажем, че това е техника, която стои и чака война, което не е така, тоест техниката на Българската армия в момента едната й мисия е да оказва съдействие на гражданското население. И аз мисля, че за това не може да има никакво съмнение. И ако някой това го каже, той просто не знае какво става в нашата държава. Втората мисия - отбраната на страната. И когато говорим за отбраната на страната, ние разглеждаме... секторът за сигурност е по-обширно понятие, но отбраната на страната... в сектора за сигурност нашите вертолети на този етап се намират в подготовка за влизане в оперативна готовност. Не казвам, че съм в безизходица да го обясня, но може би на военните трябва да им се даде все пак възможност да си изпълнят задачите, защото изпращането на военна единица навън, в това число и вертолет, трябва да бъде гарантирано от военните, че те са преминали необходимия цикъл на подготовка. И когато си изправен в Народното събрание, както и аз съм ходил, казвам "да, ние гарантираме, че от военна гледна точка този кораб, този вертолет, тези самолети са подготвени, този взвод, тази рота е подготвена".

Прозрачни ли са доставките в Българската армия?

Аз не бих искал да подменям експертизата, която министърът на отбраната обяви, че ще бъде изнесена след...

То цялата работа тръгна и около това, че, нали, и той преди да стане министър, участвал във фирмата, дето дава хляба.

Сега, по неговите думи...

И се почнаха въпросите...

Аз пак казвам, не искам да го коментираме, неговите думи бяха, че той е прекратил това нещо. Освен това, връщам се на това, което съм казал в началото, така съм възпитаван и мисля, че голяма част от хората така са възпитавани, освен това държавата, за да реши и да ме направи първи заместник на Генералния щаб, презумпцията е, че ако има някакви съмнения, те не се решават с клюки и с разговори, прави се съответният разговор и, ако има такива факти, има компетентни органи. Защото нашето общество...

А има ли съмнения? Няма да ви питам конкретно за... да кажете конкретния факт, но военните съмняват...

За доставките имате предвид?

Съмнявате ли се, като гледате, наистина българските военни са честни хора, и гледат сега, доставя се, хайде да не е с хляба примерът, че ще се върже веднага с министъра, но доставя се месо за армията, за обяда на войниците, и като гледат цените, качеството на това, което се доставя, има ли сред военните съмнения, че се върти далавера с тези неща?

От малко повече от няколко месеца, да не казвам почти година, армията премина на фирмено хранене, както е във всички държави. И аз мисля, че, преминавайки към фирмено хранене, много хора трябва, трябваше и трябва да променят своя подход и мисленето си по тези въпроси. Ако преди армията се е занимавала със закупуване на месо, на продукти...

Сега е въпрос да изберете фирмите...

Фирмите са избрани и с тях е подписан договор от Министерството на отбраната, както са правилата. Военнослужещият в момента има една главна задача, а задачата му е да си проведе подготовката, която му е определена, да отиде да се нахрани, за което трябва да си плати. Точно в тази област възникна проблем поради това, че години наред т.нар. пари за... порционни пари или парите, с които се разчиташе, че военнослужещият по някакъв начин ще отиде да се храни, не бяха променяни. И през времето на министър Близнаков беше взето решение тези пари да се променят. Но сега в армията храната е по друг начин, аз се надявам, че голяма част от хората са го разбрали - военнослужещият отива, храни се, ако нещо не му харесва, той има право, отива, тъй като фирмата си разполага с такива неща, както е в ресторанта, в закусвалнята, и пише какво е. А ние имаме контролни органи, които, свързвайки се с фирмата чрез Министерство на отбраната, казваме на министъра на отбраната...

Добре, други доставки, храната не беше хубав пример...

Не беше, да.

Да. Хайде с облеклото, да кажем, или с горива, други някакви консумативи за армията. Честно ли е всичко, прозрачно ли е?

За мен досега няма сигнали, че имаме такива проблеми, които заслужава да се оповестят органите на прокуратурата. Тоест лично за мен, аз изхождам от това, ако аз имам такъв сигнал, съм длъжен и незабавно бих предприел всичко...

Но вие нямате и не виждате?

Не. Аз такова не виждам, защото много е важно, докато не спрем да се занимаваме с празни приказки, аз много се съмнявам... Добре, това може да си го кажеш вкъщи, но аз не вярвам някой вкъщи да се прибере и примерно да каже на жена си аз много се съмнявам, че ти харчиш много. Той или знае, че тя харчи, или знае, че не харчи, или детето му се връща, носи нещо, той не му е дал пари, има пълно право да се съмнява. Давам битов пример, защото на това ниво, когато се намираш в Генералния щаб или в Министерство на отбраната думи от този... или изявления "там нещо се прави"... кои са фактите, защото на мен, на началника на Генералния щаб, на ръководството на Генералния щаб и Министерството на отбраната правителството ни е делегирало права да управляваме този сектор в съответствие с действащите закони и ние имаме само една алтернатива - да ги прилагаме. Тоест в момента, ако ние не използваме властта, с която ни е облякъл премиерът, правителството, президентът като върховен главнокомандващ, ние автоматически трябва да бъдем снети от тези длъжности.

Може ли армията да бъде под 32 000? Може би това пък ще реши, ако стане армията 20 000, ще има повече пари за тия 20 000?

На този етап във всички учебни заведения, където сме обучавани, включително и където се обучават граждански управленски персонал, няма формула, няма теория, която да определя на колко човека колко военнослужещи има. Всичко това са единствено опити на много хора да покажат знание, механично сравнявайки броя на военнослужещи една държава, приблизително същото население, както е България, и в България. Ще кажа само едно - дали ще бъдат 30 000, дали ще бъдат 100 000 зависи, първо... първият елемент, това са мисиите и задачите, поставени от правителството. Затова само преди 25 години нашата армия беше 120 000, защото мисията, която е била поставена тогава, да е в състояние при започване на военен конфликт от този характер, който беше характерен за 80-те години, да може да развърне основата, т.е. инфраструктура, места за управление, където да дойде т.нар. фронт на Варшавския договор и никой не може да сравни колко население има в България, колко човека трябва да бъдат. На тези 120 000 беше определено и колко трябва да бъдат т.нар. запаси или резерва, защото...

Ами, добре, а сега с тия задачи, които сега имате, колко трябва...

Да, само секунда. В момента задачите, особено след последния преглед, тъй като визията за развитие на въоръжените сили от 2004 г., приета от Народното събрание, определи развитието на Българската армия в нова геостратегическа среда. Сега 2008 г. средата се отличава с няколко особености. Първо, България е член на военния съюз. България... искам много добре това всеки един да го разбере. Не е Българската армия, нашата страна е член на Северноатлантическия съюз. Какви са добрите, какви са лошите неща би трябвало всеки един да го разбере, би трябвало хората, които са ангажирани в различни сфери, да го обясняват, но причината ние да сме членове на този съюз беше, че България не е в състояние самостоятелно да осигури своята отбрана и защита.

Като сме член на тоя съюз, колко трябва да ни е армията според военната...

Момент, съгласно актуализирания План 2015 на основата на тази визия, който току-що беше приет през месец март, мисията, основната мисия на нашата страна е да осигури защитата на страната в коалиционна среда. Второ, да осигури отбраната на страната и да осигури безопасността на гражданското население. Това са трите мисии.

По-малко от 32 000 души може ли да ви го осигури?

Така. На базата на тези мисии ние определихме какви задачи трябва да изпълним и всички тези задачи с тези средства, с които разполагаме в момента, т.е. говоря сухопътни войски разполагат с тази техника, военновъздушните сили разполагат с Миг-29, със Су-25, със самолет "Пилатос" за тренировка. Военноморските сили разполагат само с един кораб, един фрегат, който е току-що взет западен образец, всички останали кораби са бивши съветско производство, не казвам руско производство, не казвам, че са лоши, това е личният състав в момента, с който ние можем да изпълним мисиите и задачите, защото...

Колко човека ви трябват? Защото се говори, че армията може да бъде свита и под 32 000?

Искам да си довърша мисълта. Преди години началникът на Генералния щаб, тогава ген. Колев, обяви много ясно, обаче пак се връщам на това, хората искат да чуят как много се намалява, защото ще спечелят много пари. Когато дойдоха новите вертолети "Кугър", започна промяната в числения състав на военновъздушните сили. Когато дойде новият кораб, започна промяна на числения състав. В момента, когато разговорът ни в началото, който започнахме, колкото по- с висок интелект е техниката, толкова броят като число на личния състав ще пада, особено за двата вида въоръжени сили. Това са военноморските сили и военновъздушните сили.

Да, аз ви разбрах, че армията може да се свие и под 32 000.

Аз в момента казвам така - че от мисиите, задачите и техниката, която е необходима за използване, ще зависи колко ще бъде броят на личния състав.

Колко иска да е армията, защото вече сигурно ставаме, така, досадни. Всичките ни слушатели чакат да чуят от вас колко армия иска да има българският Генерален щаб, за да се изпълняват задачите.

В момента това е, което сме дали като експертиза и беше утвърдено, това е необходимият състав при това състояние на армията.

Кой?

Който току-що е гласуван - 32 500 човека.

И вие сте против той да бъде намален?

При този състав ние повече не може да го намалим.

Не можете да си вършите работата.

При тези мисии, при тези задачи, поставени от правителството, с тази техника, ние повече не можем и ще ви дам само един пример, понеже всички настояват. Представете си, в момента защо част от държавите въвеждат т.нар. безпилотни летателни апарати? Причината е една - това е изключително високо технологична техника. Може да лети 20 или 24 часа непрекъснато и се управлява вече на... Няма пилот, обаче има екип от високоинтелектуален състав, който го управлява от земята и който по базата на предаваните данни прави анализ какво гледа този апарат и с какво се занимава, т.е. част... ако си представим един разузнавателен самолет, който лети, в него да има двама пилоти, да има надежден персонал, който го осигурява. На тези двама пилоти се осигурява почивка, осигурява се смяна, т.е. след години, ако нещо се случи, ще настъпи промяна, но пак бих казал едно...

Сега ние, ако вземем безпилотни самолети, каква ви е тезата, че ще станат повече тия, дето са във военновъздушните сили, или ще станат по-малко?

В момента не можем нищо, защото визията ни на този етап предвижда това, което сме написали. Тоест 32 500 човека в момента с тази техника и затова, когато се чете в пресата или когато ние говорим винаги от началника на Генералния щаб, и от министъра на отбраната, звучат думите "трансформацията на въоръжените сили е процес" и този процес ще бъде свързан с изменение на едни или други параметри в зависимост от това държавата какви мисии и задачи ще ни постави.

Да не забравя да ви питам какво мислите за новия военен министър като... нали, това е недипломатичен въпрос, вие със сигурност няма да кажете нещо лошо. В печата се изтъква военната му осанка, че стои добре като бивш военен. Вие кое качество негово бихте изтъкнали, защото съм убеден, че едва ли ще кажете за недостатък.

С военния министър се познаваме от доста години по стечение на обстоятелствата, че съм от 2004 г. бих могъл да кажа в София, нали, към Генералния щаб, като изключа година и половина, докато бях в делегацията в Брюксел. Повечето ни срещи са преминавали във фитнес центъра в хотел "Шипка". Беше написано вече, че той ходи там. Водили сме много разговори, служебни, във връзка с осигуряването именно на военнослужещи, които идват в командировка, дългосрочна командировка, или които идват тук, как са осигурявани с жилища. Водили сме няколко разговора с него все пак какво спира военнослужещите да идват да служат в София и после отново да се връщат в поделенията, тъй като по този начин може да се осигури т.нар. модел за развитие на военнослужещия, този въпрос сме го разгледали с него. И по думите, които сега са произнесени от него в пресата на различни интервюта, аз смятам, че той продължава тази политика, с която Министерството на отбраната се занимава, т.е. социалната политика ще... социалният пакет ще бъде развит. Главната задача обаче нашата е от 1 юни да организираме изпълнението на решенията на т.нар. Нов план 2015, т.е. планът, който беше развит в резултат на всички тези промени, тъй като сега започваме да развиваме функционално съвместното оперативно командване, Генералния щаб започва да разработва по-сериозно стратегически проблеми заедно с Министерството на отбраната, т.е. по-скоро за него с нас предстои интересно време за работа.

Чуйте интервюто в прикачения звуков файл