Искам да споделя с вас, че за нас е голяма тревога, че управляващите в България нямат желание и воля да поставят този въпрос открито, да бъде той анализиран като част от така наречената корупционна схема. Това, от което Еворпейският съюз се възмущава и укорява инструктивно България, че не предприема каквито и да било мерки в борбата срещу организираната престъпност и корупцията по високите етажи на властта. С това искам да кажа, че "Демократи за силна България" правеха опит да стигнат до информация по разработка, която касае именно корупция, свързана с високите етажи на властта. Беше ни отказвано два пъти. На миналото заседание на 30 октомври, както правилно отбелязахте, не ни беше даден достъп до тази информация, а споделеното от министър Миков и господин Петко Сертов беше техническа информация, която въобще не осветли т.нар. справка "Лиана" и не можа да даде исканата от нас информация, механизмите и най-вече за осъществяване на корупция, и най-вече резултатността в борбата с корупцията. Това, което днес се случи, отново беше отказ на управляващото мнозинство в лицето на БСП, на ДПС да подкрепят нашето искане да бъдат изслушани генерал Танов, генерал Драшков и главният прокурор под претекста, че такава информация не може да се събира, че ние не сме били много конкретни в искането, че не могат да се изслушват граждани, което междувпрочем е конституционно задължение. Когато парламентарна комисия покани граждани, длъжностни лица в областта на държавната или общинската администрация, те са длъжни да се явят и да дадат информации и справки.
И тази вечер справка не ни беше дадена, но поради това, че гласовете на опозицията и на управляващите бяха равни - 12 на 12, предложението на управляващите не се прие и така или иначе ние стигнахме до изслушване на генерал Танов, Драшков и главния прокурор. Информацията, която получихме, съдържа огромна тревога. Първо, за това, че в действителност съществува дело "Лиана". Събирана е огромна информация, за да се стигне до една обобщена справка, която е констатирала корупционни практики на отговорни служители в две министерства. Стигнали са оперативните работници до извода, че се съхраняват суми от обществени поръчки под формата на комисиони в специален трезор. Тази справка е била докладвана на главния прокурор, въз основа на което е било образувано досъдебно производство срещу неизвестен извършител. А всичко това се случва в края на 2006 година. През 2007 година делото е било спряно и основният мотив е бил, че именно извършителят е бил неизвестен.
Това, което чухме ние, че извършител, а повече от 10 лица, които в тази справка, предоставена на прокуратурата, са били идентифицирани. Първото смущение е точно това, че се спират дела срещу неизвестни извършители, макар че известността им е била крещяща. Това, което допълнително разбрахме, че и това оперативно дело е било компрометирано, тъй като е изтекла информация към тези отговорни държавни служители на високи постове, поради което делото и до този момент е стопирано и не може да бъде реализирано. Ето, това е в най-общи линии нещата, които разбрахме ние от една разработка на службите ГДБОП, които наистина, пак повтарям, са вложили сили и усилие да разкрият една порочна практика, която според нас означава точно връзката на власт и престъпност. Как по олигархичния модел една държава се изтощава и се източва и вие знаете, че тези примери са изключително важни, пак казвам, за да се разкрие механизмът на тези престъпни схеми да действат те превантивно, за да не се случва повече това. Може би това е една от важните разработки, която според мен е била потулена.
Много е важно с ваша помощ днес в ефира на "Денят" да рифрешнем, на модерен език казано, информацията, която имаме от 30 октомври с източник уважаемият Минчо Спасов. Така, значи тази разработка не е срещу едно лице, заемащо средна длъжност в Министерството на екологията, както твърди той, а са замесени десет лица, както твърдите вие, крещящо известни, от две министерства. Ще ви помоля да кажете кои са министерствата? Едното е екологията, другото кое е, за да знаем? Другото министерство е министерството на земеделието. Зададох въпрос на г-н Танов дали тази корупционна схема, престъпна схема, която е била разкрита, е свързана с финансирането на определена партия и отговорът беше да. Оттам нататък споменаването на имена и конкретни факти не бе уточнено на това заседание по разбираеми причини. Самият ген. Танов като бивш ръководител на ГДБОП сподели, че срещу него се водят 11 дела, и беше много предпазлив. Но политическите оценки, които ние правим тази вечер, наистина будят огромна тревога у нас. Аз ще ви помоля да конкретизирате още нещо важно. Казахте, че делото е срещу неизвестен извършител и в същото време твърдите, че има замесени 10 крещящо известни имена. Ще ви помоля да уточните формулировката крещящо известни имена. Това означава, че тези лица са на доста високи постове, както ни беше обяснено. Тоест високият пост определя това, че тези лица имат известност както във високите етажи на властта, така са разпознаваеми и в политическото пространство. Имена не бяха споменати. Образувано е само едно дело, което, както ви казах, през месец октомври 2007 г., даже не октомври, а ноември, е било спряно, но то, както ни беше обяснено, е било подбор само на едно от многото имена в тази справка и е било срещу един по-незначителен служител от Министерството на околната среда и водите. И по този начин аз искам да ви кажа, че това, което сподели министър Миков, и това, което сподели или по-скоро не сподели г-н Петко Сертов, е далече от истината, която тази вечер разбрахме за т. нар. справка или оперативно дело "Лиана". Учудвате ме, защото всъщност вече поставям под съмнение и казаното от Минчо Спасов отново на 30 октомври тук, в "Денят" на "Дарик", защото той говореше за едно-единствено лице, обект на тази разработка, което тепърва ще влезе в съдебна зала, т.е. делото не е прекратено. Съдът е дал ход на делото и делото ще започне буквално до няколко месеца, цитирам по памет думите на председателя на комисията Минчо Спасов. Интересно ми е обаче главният прокурор каква оценка даде, без да навлизате в подробности, на действията на прокуратурата по това дело? Това, което искрено трябва да споделя, че оценъчният момент в изложението на главния прокурор липсваше. Той даде само технически данни кога е постъпила справката, че по нея е образувано едно дело, че то е спирано и, забележете, то е възобновено едва през тази година, когато ние започнахме да питаме за това дело "Лиана". Междувпрочем тази информация изникна в момент, в който ние разследвахмет.нар. случай "Куйович", и ние имахме информация, че това дело е свързано с незаконно финансиране на политически партии, че парите се събират в черна каса. И тази вечер разбрахме, че е имало и още едно притеснение по това дело, че то е било споделено с главния прокурор от ген. Танов, а именно поради факта, че е предстояло тегленето на голяма сума от този трезор или тази черна каса във връзка с командировка на министър. А това, което ви е казал Минчо Спасов, е плод на информацията, която получихме от министъра на вътрешните работи и от г-н Петко Сертов. Така е. Мисля, че ние дадохме малко по-различна интерпретация, защото бяхме убедени, че много от фактите се премълчават. Най-важното обаче е това, че все пак се повдигна завесата, че все пак успяваме чрез ефективен контрол да установяваме факти и данни, които могат да сглобят картината на корупцията в България, на произвола, на олигархичния тип, да дадат светлина и най-вече чрез нашия натиск да мобилизират правоохранителните органи. Ако над 10 лица е имало сведения и тази информация е била в МВР и в прокуратурата, основателно ние ще настояваме и ще задаваме въпроса кой издаде информацията на заинтересованите обекти или лица от висшата администрация, за да може и това дело да бъде компрометирано. Само да ви попитам името на покойния началник на кабинета на лидера на ДПС Ахмед Доган Ахмед Емин присъства ли по някакъв начин в днешния ви разговор, в днешното изслушване в комисията? Искам да кажа, че тези, които успяваха да кажат нещо по това дело и най-вече ген. Танов, не споделиха нито едно име. Не произнесоха имена, поради което и подчертаха, че не си спомнят имена, защото все пак дистанцията на времето така че този въпрос според мене не беше изяснен. Добре, да завършим с една друга тема, родена също днес като парламентарен сюжет. Ваши колеги, депутати от опозицията, поискаха парламентарно разследване на смъртта на Ахмед Емин. Има ли смисъл от такова парламентарно разследване според вас, след като си имаме и МВР, и ДАНС, и прокуратура? След като си имаме и това, което аз споделих с вас като впечатление и оценка на опозицията за ставащото по едно конкретно оперативно дело - "Лиана", може би трябва да продължа мисълта и да кажа, че нещата са изключително важни, когато става дума за престъпления, за които има съмнение, че се премълчава или преиначава истината. Има недоверие по отношение и на самоубийството на Ахмед Емин от обществеността и поради непрофесионалното отношение на органите, и поради наличието на допълнителни данни, които изникнаха и които нямат връзка с нормалната и правна логика. Притежанието на доказателства, които би трябвало да бъдат само в следствието, в прокуратурата и в дознанието, става дума за писмото, което притежава Ахмед Доган, за това, че съдът е отказал да приобщи, да одобри доказателства, които са иззети при претърсване и оглед на помещения, и куп други неща, които наистина. Вашето убеждение е, че такова комисия би била полезна, ако трябва да резюмирам мислите ви? Знаете ли, поначало ние казваме, че не комисиите, а тези, които имат правомощия, трябва да ги упражняват ефективно, така че да се стига до резултат. Но когато недоверието е толкова голямо а всяка парламентарна комисия може да стигне до повече факти и до повече информация. Нагледен пример е днешното ни участие в комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Днешното ни упорство все пак да погледнем макар и с полуотворени врати това, което се случва в България.