Да се вярва не на МВР, а в държавността на България, призова Миков
Да се вярва не на МВР, а в държавността на България, призова Миков / снимка: Sofia Photo Agency, Камелия Атанасова
Министърът на вътрешните работи Михаил Миков в студиото на "Седмицата" по Дарик радио:

Първо ви предавам доклада за министерството, което ръководите, направен от "Дарик" радио и от слушателите ни в седмиците, по-скоро за около седмица, когато се провокира смяната на вашия предшественик Румен Петков. Той нали трябваше да пише за десет дена един доклад какво е станало в МВР, слушателите ни буквално за часове го написаха. Избрал съм по-важните мнения, по-добре звучащите мнения от електронната поща. Асен Колев: За мен да кажеш на полицията е все едно да кажеш на мафията. Представил се с име Пасарел 1: Това министерство е просто една част от организираната престъпност в страната. Атанас Чобанов, мнение от Париж: При фактическата диктатура на мафията върху обществото, която се осъществява с подкрепата на най-висши политически фигури, няма никакъв шанс г-н Петков да бъде разследван и съден за връзките си с представители на подземния свят. Да кажеш на полицията все едно ли е да кажеш на мафията?

Абсолютно не съм съгласен с това. Не съм съгласен и трябва да кажа, че в полицията има много почтени хора, хора с призванието да служат на обществото, на държавата. Разбира се, има и такива, които с действията си, с поведението си карат да има такива изявления, карат гражданите да мислят такива неща за министерството, за полицията, за отделни нейни структури в частност. И за съжаление все още има такива хора.

Кой например? Който няма да го има другата седмица.

Не, няма, няма да тръгна да кадрувам, казах го вече, през медиите. Но категоричен съм в едно, а и мисля, че има достатъчно хора в МВР, които смятат така, политиците смятат така, правителството смята така, че всеки, който не дава резултати, не изпълнява службата си така, както обществото очаква от нас, няма място в МВР.

Освен хората, които мислят, че МВР е мафия, другата група от хора, които писаха на нашия сайт и се включваха в нашия ефир, пък смятат, че всъщност МВР не работи. Росен Георгиев: В моя доклад за МВР бих включил само това, което ме интересува лично, а именно след две кражби от дома ми и от офиса получих две официални писма от прокуратурата за това, че след оперативно-издирвателни работи прекратяваме, неизвестен извършител, това е. Не ме интересуват обобщени данни, само моят микросвят. Кольо Троев: На 18 март ограбиха апартамента ми. Събираните през 35 години семеен живот неща са изчезнали от дома ми. Обидно ми е, че колкото и да искаш домът ти да бъде твоята крепост, в България това е невъзможно.

Тежък въпрос. Тежък въпрос и той особено тежко стои в София. В София и няколко големи града, където наистина трябват радикални мерки по отношение на борбата с престъпността...

Ще ви възразя, че ако съдим по новината от тая седмица как британци протестират за ограбените си къщи във великотърновските села, очевидно проблемът стои не само в големите градове, а навсякъде...

Не бих казал, че е повсеместен. Има дирекции на полицията, в които, разкриваемостта в които, вярата в способността на полицията да реагира бързо и ефикасно са налице. И в крайна сметка трябва да се опитам да… този опит, който е от определени добри места, да се пренася, да се транслира в другите.

Например какво ще направите, за да може следващия път Кольо Троев и Росен Георгиев, като пишат доклада за МВР на вашето управление, да не пишат, че не ги интересуват цифрите, за които вие ще говорите, колко много сте разкривали и хващали бандити, а техният личен свят?

Колкото и престъпници да бъдат заловени, винаги ще има такива, които не са заловени, винаги ще има мнението на един или друг гражданин по отношение на системата не на база на цялостното функциониране, а на база на неговия личен опит. И така е навсякъде по света. Когато разговаряхме с вътрешния министър на Германия г-н Шойбле, всъщност това беше първата ми среща с един изключителен политик, с един човек с много опит в сферата, той веднъж е бил вътрешен министър, един мандат, сега е за втори път, той, така, приятелски сподели, че всъщност в цял свят това е горещият стол, защото колкото и добре да работи системата, винаги има случаи, които не могат да бъдат разкрити, и тогава гражданите се настройват срещу нея.

Нямам справка за Германия, но едва ли за три месеца заради изтекла давност са прекратени 55 хиляди дела. Това са 55 хиляди случая като Георгиев, Троев, които са били ограбени например.

Не са само такива случаи, случаи с известни извършители. Не бива, всички проблеми, които са в сферата на правосъдието, на вътрешните работи, да се изсипват в МВР. Мисля си, че тук голямата задача пред нас, от МВР, пред прокуратурата, пред съда, пред ДАНС, е да създадем такава система на взаимодействие, която да разчупи оня модел, в който беше заложено "ние ги хващаме, те ги пускат". Или пък обратното, полицаите дават слаби доказателства в работата си. Или пък прокурорите не внасят добри обвинителни актове. Или пък съдът не си върши работата. Трябва да е ясно, че отговорността е на всички. Отговорността е и на съда, и на прокуратурата, и на МВР - всички, които са ангажирани с темата борба с престъпността.

Какво е вашето обяснение две години, даже повече от две години по-късно, след такъв случай, в който цялата държава твърдеше, че е впрегнала целия си капацитет, вашият предшественик Румен Петков лично се занимаваше със случая със сестрите Белнейски, да стане ясно какви абсурдни експертизи са правени, колко объркани са експертите и с подсказване от Скотланд ярд, на които кой знае защо мен, аз им вярвам, всъщност цялото това разследване е водено във вероятно грешна посока?

Това са коментари в медиите. Не бих искал да се ангажирам с мнение по отношение на една експертиза, преди да са е произнесла прокуратурата, преди да се е произнесъл съдът.

Добре, де, по какъв случай вие пращате МВР...

В крайна, в крайна сметка става въпрос понякога за неща, които са вътре от разследването, които се решават в публичното пространство. Аз не искам да вземам страна в тая посока, защото вестниците два дена с този случай се пълнят на базата на една експертиза, която също е оспорима. И в крайна сметка нека да изчакаме съдът да се произнесе кои факти ще кредитира. Лично аз не си позволявам да влизам в такива спорове.

Има ли МВР експерти? Аз ще ви разкажа накратко за моите впечатления. Като ограбиха един мой приятел, дойде един човечец с едно куфарче от 1955 г. примерно, извади отвътре една пинсетка, едно фотоапаратче, каквито просто не знаех, че ги няма вече, мислех, че са само в музеите, с него, каза, че това е. И това му беше разследването.

Експерти в МВР, слава богу, все още има. Макар че заплащането, което получават в МВР, е далеч от предизвикателствата на частния сектор. Друг е въпросът, че материалната база в МВР е на много ниско равнище в сравнение с това, което се е развило като технология в света. За съжаление технология, която е достъпна за престъпниците заради големите им средства. Но пак смея да кажа - МВР има достатъчно опитни кадри. Мисля си, че в последните години доста се направи по отношение на материалното обезпечаване. Има възможности и ангажименти и на правителството, и мои ангажименти за продължаване на тоя процес на интензивно оборудване на материалната база. Разбира се, и търсене на форми за подходящо заплащане на интелектуалния потенциал, който е останал в Министерството на вътрешните работи.

А всъщност има ли такъв? Съдейки дори...

Категорично. Категорично.

Съдейки дори по вчерашния резултат от едно от обвиненията срещу Валентин Димитров, по по-тежкото престъпление, за валутно престъпление, той беше изцяло оправдан и всъщност е осъден на 5 години заради недекларирани сделки за нуждите на статистиката. Първите коментари, които се появяват в интернет, са разочарование. Оказва се, че България не може да докаже например тежки икономически престъпления.

Нали не искате да ме ангажирате да отговарям от името на съдебната власт? Там ние сме помагали с целия си ресурс, но основен водещ там е прокуратурата.

Тоест полицията, вие имате хора, които могат да разследват тежки, сложни финансови операции?

Категорично, още повече че имаме и капацитета на ДАНС и доброто взаимодействие с тях. Категорично има хора, които могат да събират доказателства. Но още нещо искам да ви кажа. Ще ми се наистина нашата прокуратура все повече да се занимава с разследване, защото отпреди 3 години, когато се въведе фигурата на разследващия прокурор, измина доста време и някак си трудно прокурорите разбират, че резултатът от едно разследване не може да бъде само на полицията. След измененията, след ролята, която има прокуратурата, мисля си и апелирам за едно по-активно участие в разследването, и то от началния момент, чрез оказване на определени следствени действия, чрез извършване от прокурорите на определени следствени действия тогава, когато преценят, че капацитетът на полицията не е достатъчен. Иначе на един по-късен етап само да се намират кусури на свършеното преди това от полицията мисля си, че е малко безотговорно.

Участие и на прокурорите, както вчера например при акцията на Калотина.

Да, да.

От самото начало.

Аз много се надявам, че все повече ще има такива случаи, в които прокуратура съвместно с полиция, прокуратура съвместно с ДАНС ще постига резултати и ще участва на терена, а не само в кабинетите.

Впрочем, като става дума за Калотина, та какво е вашето обяснение за промяната в митниците?

Митниците все още не са част от Министерството на вътрешните работи, но това е част от тези действия, които държавата предприема по отношение на невралгични точки, за които има съмнения за корупция, а митниците, Гранична полиция са несъмнено част от тези точки.

Четох в някакъв вестник, че вие имате лично пръст в промяната и че вие сте я искал.

Нямам такава голяма амбиция. Един човек едва ли може да направи промяната. Промяната трябва да бъде продукт на политическа воля на правителството, на управляващото мнозинство. Тя не може да стане и без опозицията, без отговорното отношение на опозицията към промяната и в крайна сметка тя не може да се случи без отговорното отношение на всички граждани, на цялото общество към това, което искаме да изкореним. Ползвам всъщност вашия микрофон да призова още веднъж по-активно да се ползва линията, която е открита за подаване на сигнали в Министерството на вътрешните работи.

И да не се мисли, както мисли нашият слушател и читател на DarikNews.bg, че като се обади там, и все едно звъни на мафията.

Да, това мога да го гарантирам.

Доста смело го гарантирате, да ви кажа, при положение че сте на месец министър.

Мисля, че се създава такъв климат, такъв дух на работа. Мисля си, че тепърва ще трябва да се разделим с някои тайни в нашата работа, разбира се, тези, които са ненужни, за да стане министерството по-открито за обществото, за да. . .

А, в това има новина, какви тайни ще се разкрият?

Значи, в момента изследваме внимателно нормативната база, за да не стигаме до крайности. Оперативната работа трябва да бъде работа, наистина затворена зад някакви секрети. Но има редица неща в министерството, примерно вземете броя на полицаите в България.

Тайна ли е?

Тайна е засега.

И сега не може да кажете колко са полицаите?

Не мога да ви кажа.

Иначе и вие по стъпките на Румен Петков за издаване на тайни.

Но в следващите месеци мисля си, че в тази посока също трябва да направим повече, повече отваряне на министерството към обществото.

Добре де, искам да ви кажа, че от вчера едно съобщение на МВР изобщо не е в посоката, в която вие говорите. Ще ви цитирам какво пише в него: Медийното тиражиране на намеци за прикриване на корупционни схеми по високите етажи на властта, съпроводено със спекулативни политически коментари, е вредно за обществото и държавата. Доказателствата за незаконна дейност, събрани в ГДБОП, са докладвани пред прокуратурата и МВР напомня на медиите да проверяват кога и за какво са образувани досъдебните производства по изнесените в медиите оперативни дела. Честно да ви кажа, аз не мога да разбера какво искате да кажете. Искате да кажете, че когато един лидер от опозицията или депутат от опозицията излезе и предостави данни за далавери в разработки и твърди, че част от тях са скрити, медиите да не го съобщават.

Най-малкото вредно е, когато едно дело не е приключило, такава информация да се изнася. Вредно е, защото накрая наказателната отговорност се размива заради...

При такава схема Румен Петков щеше още да е министър, а Иван Иванов - заместник-директор на ГДБОП.

… заради политическата употреба. Вредно е хора, които са на служба, които са поели определени ангажименти към тази служба и които имат достъп до секретна информация, и в цял свят е така, не само в България, да използват това за политически цели. Друго е, когато бъде сезиран орган, който може да вземе отношение, и съвсем друго е да излизаш и, бих казал, по-деликатната дума е да спекулираш, да говориш неистини само и само за да можеш да попаднеш в медиите.

Е, неистина ли се оказва за Иван Иванов, който си е говорил с тези, които са били разследвани, като ги е предупреждавал какво ще се прави?

Дисциплинарното производство приключи. Иван Иванов е уволнен.

А щеше ли да бъде, ако не беше прочетено това по вестниците?

Иван Иванов е клиент на прокуратурата. Трудно мога да ви кажа, ще видя кога е започнала проверката на инспектората, но при всички случаи това е важното - вътре в системата да има механизъм, който да върне доверието на хората, че когато има такива случаи, МВР няма да ги замете под черджето, а бързо, ефикасно ще приложи закона.

Добре, но след като вече е отворена кутията на Пандора, ще извадите ли разработките "Сови", "Шипка", "Рафинерия", "Руси", "Хотела", "Рояк", "Ловците", "Лиана", за които Атанас Атанасов твърди, че са заметени, скрити?

Под тези екзотични наименования се крият оперативни дела, голяма част от които са в прокуратурата, голяма част от които са прокурорски преписки. Аз бих призовал г-н Атанасов тези, по които той има информация, че не са придвижени, директно да сезира прокуратурата, директно да я сезира. Но има един друг въпрос. Ние обезсмисляме оперативната работа, обезсмисля се негласната дейност на специалните служби, която в цял свят е такава, и тогава ставаме много по-слаби в борбата с престъпността. Сами разбирате какво се случва, когато се оповестяват и коментират широко такива разработки с тези, които са потенциалните обекти. Всичко приключва, в името на политиката приключва наказателното преследване. Не само в рамките на МВР, то се отнася и за съдебната фаза.

Продължавам обаче да не разбирам какво искате от медиите с вчерашното си съобщение.

Не, нищо не искаме. Аз уважавам медиите и правото им да ползват всякаква информация, но нека все пак да я проверяват веднъж, втори път да имат предвид, че у нас през последните години особено стана като че ли правило бившите служители на министерството информацията, която са получили във връзка със службата си, да я ползват в публичното пространство. В крайна сметка не знам друга държава в света, в която това да е толкова разпространено.

Като говорим за служители, да поговорим за кадрите. Какво мислят нашите слушатели в доклада, който ви давам. Петьо Петков: при опит да бъде измамена по телефона майка ми през лятото на 2007 г., искаха й пари, за да бъде освободен зет ми, който уж бил направил катастрофа и се намирал в полицията, телефонирах веднага в районното управление Велико Търново. Нямаше реакция. Ивелина Йорданова, Бургас: когато пресичах на зелено, познайте коя кола се опита да мине най-нагло през пешеходната пътека – тази на полицай, който дори беше униформен. Когато го погледнах в очите, в тях имаше само надменност, че той е полицай и може да прави, каквото си иска. Ето такива са нашите полицаи - правят всичко каквото си искат и какъв пример дават само. И това са само обобщения на третата група мнения за МВР у българите.

Надявам се, че има някоя група мнения, в която хората и благодарят на МВР, но сигурно ще стигнем и дотам. Сега да ви отговоря на този въпрос.

Може би в края на вашия мандат ще почнат да благодарят.

Не, не, една година е късо време. Една година е къс срок за крайни резултати, но една година е достатъчно време да се види посока. По отношение на мненията на тези слушатели, ето, пак ползвам ефира ви: нека да записват номерата на тези полицейски коли, които смятат... часа, номерата, деня, които смятат, че са в нарушения. Нека тези сигнали да стигат до МВР. Вчерашния ден имах интересен случай, и вчера, и онзи ден. Мои познати народни представители ми телефонираха и ми дадоха на определено място в България сигнал за нередност.

Каква нередност?

Във връзка със... полицейска нередност с номерата на кола.

Kакво беше направила тази кола? Не, кажете, за да е ясно за какво ще ги гоните полицаите, те сега слушат сигурно и те в колите си.

Пред голямо столично заведение спират джипове на добре облечени бизнесмени и полицаите се ръкуват с охраната. Това е недопустимо поведение, когато колите са паркирани в три реда.

И какво ще направите?

Няма да ви казвам какво ще направя.

Те още ли са полицаи тези хора?

Ще си позволя да не ви отговарям.

Значи, казвате... на кого да се обаждат... номерата?

Има открит телефон на Министерство на вътрешните работи, в който тази информация се записва и не може да бъде изтрита.

Защото това с колите, вие минете из София и кажете според вас стоят ли тези полицейски коли на места, където съдействат на гражданите, или по-скоро стоят на места, на които може да хванат някой, че минава с 10 километра повече, за да вземат 10 лева.

Мисля си, че такъв тип поведение МВР трябва да почне постепенно да го забравя.

Вашите кадрови решения от тази седмица. Защо отстранихте директора на СДВР Румен Стоянов?

Директорът на СДВР се оттегли. София е много тежка...

Той изобщо не се държи като оттеглен. Tой твърди, че депутати стоят според него зад неговото отстраняване, че вие сте го викнали и сте му казали, че се разделяте. Това четох поне, че казва.

Той може да твърди всичко. София наистина е един много тежък проблем. Престъпността в София, разбираемо, по икономически, по социални, по демографски причини е на най-високо равнище, но смятам, че София има капацитет и ресурс да постига доста по-добри резултати и в организацията на обществения ред, и в разкриваемостта. Мисля си, че г-н Стоянов е дал достатъчно на полицейската служба, стигнал е до достатъчно високо равнище и смятам, че трябва да се потърсят нови хора, които с нова енергия да започнат процеса.

Хипотезите, за които четох в печата, са, че е имало натиск от Татяна Дончева или че защото той е близък с Бойко, тя не го харесва е едното обяснения, а другото обяснение е, че го махате, защото го харесва Бойко Борисов.

Ами, аз ви казах третото обяснение. Мисля си, че, пак казвам, достатъчно е служил, достатъчно е дал, трябва да вкараме малко нови хора в ръководството.

Кой ще го наследи?

Няма да коментирам тук.

Защо Красимир Петров ще ръководи националната полиция и добро решение ли е това? Така няма да може да си ръководи добре граничната полиция.

Това е временно решение. Той в момента е заместник на националната полиция и най-естествено е един от заместниците, какъвто е всъщност и шефът на пожарната, да ръководи до окончателното решаване службата, защото нейният шеф излезе в отпуск.

Към кого гледате?

Няма да коментирам. Достатъчно, достатъчно имена се търкалят в медиите. Може да е между тях, а може да е извън тях. И още нещо да ви кажа. Структурата, която предвиждам, структурата, която искам управляващото мнозинство да подкрепи, е свързана със структурна промяна в министерството. Засилване ролята на главния секретар или нека да го нарека вече с едно по-ново име, което смятам да предложим, да, главен комисар. Защото вие знаете, че главни секретари има във всички министерства, но функцията на главният секретар в Министерството на вътрешните работи е шеф на професионалното ръководство, а не шеф на администрацията, както е примерно в едно друго министерство, и е по...

Е, сега все едно ви слушам да говорите като Бойко Борисов, когато БСП взимаше решение да намали правомощията на главния секретар, тогава... може вече, вероятно с оглед на личността.

Той твърдеше, че БСП не е намалило правомощията на главния секретар. Той си изкара четири години с тези правомощия и никак не му пречеха. Но става въпрос за структурна промяна не само на това равнище, става въпрос за ясно дефиниране и подреждане на функциите, охрана на обществения ред и административна дейност, документи за самоличност. Криминалната полиция, която трябва да се занимава с разкриването. Изграждане на една нова структура, свързана с разследващата полиция и нейната подредба в цялата система от долу до горе, защото мисля това да бъде един от приоритетите ни на работа през тази една година - укрепване, укрепване, структуриране на разследващата полиция. И, разбира се, пожарната безопасност, и, разбира се, граничната полиция като изключително важен ангажимент по Шенген, защото българските граници са не само български, а са европейски граници. Защото там тепърва трябва да изпълняваме ангажименти в къси срокове, за да може България да влезе в Шенген.

Следващият ни разговор ще е с Меглена Плугчиева за еврофондовете. А през седмицата става ясно, че се предлага завишаване на наказанията, свързани със злоупотреби за тези фондове. Само че аз се питам какъв е смисълът да завишаваш наказания, които тъй и тъй не се прилагат, какво значение има дали ще е осем години затворът или осемнадесет, при положение че абсолютно никой не лежи. Има ли българската полиция, МВР потенциал да хваща злоупотреби с еврофондовете след като се твърди, че администрацията няма потенциал да работи по тези програми, че няма кадри за това, че частният бизнес даже няма кадри, за да може да кандидатства достатъчно успешно?

Честно казано, по отношение на санкциите и аз така мисля, като вас. Също така смятам, че когато се вземе съдебната практика и се види средната санкция за какъв тип престъпление, види се, че много често се прилага или административното наказване, или съдебното споразумение, това е един стар трик, който през последните петнадесетина години поразби системата на Наказателния кодекс. Всеки път когато имаме проблем, да завишаваме максимума, за да демонстрираме политическа воля. Въпреки че и това не е лошо. Има някакъв елемент на генерална превенция. Искам да ви кажа, че МВР има капацитет, включително и в момента са ми известни случаи, в които се водят такива разследвания, разбира се, съвместно с прокуратурата, за злоупотреба и с европейски, и с български фондове.

Тоест вие имате разбирачи от еврофондове.

Няма никаква разлика какви са парите,  дали са евро или лева.

В рамките на шегата, ако имате дайте ги на Плугчиева за два-три месеца.

Престъпният механизъм на присвояването, престъпният механизъм на документната измама е винаги един и същ. А всъщност и в момента Наказателният кодекс има един текст, който лично аз съм предлагал и е приет от Народното събрание, за по-тежката отговорност, когато става въпрос за злоупотреба със средства, предоставени от Европейския съюз. Сами разбирате, че при съфинансирането тези средства са и европейски, и български. Но ние оценяваме по-тежката степен на обществена опасност заради големия обем средства, които ще дойдат по тази линия. Заради това, че трябва да кажем на Европа - ние имаме достатъчно силни механизми за борба срещу такива злоупотреби и парите на европейския данъкоплатец ще отидат наистина по предназначение в България. А другото, което е, всъщност звеното ОЛАФ, което досега беше в Министерството на вътрешните работи, то преминава към вицепремиера Плугчиева. Това е отговорът на въпроса имаме ли капацитет.

Разследващото звено.

То е звеното ОЛАФ. То обобщава сигналите, събира информацията, а разследването винаги се води от прокурора и разследващия полицай. Той не е в ОЛАФ. Не може разследващите полицаи да са в ОЛАФ. Но звеното ОЛАФ, което е изградено за борба срещу злоупотребите със средства на общността, ще бъде прехвърлено към г-жа Плугчиева. И мисля си, че тези хора, които и досега са работили в тази сфера, ще продължат да работят.

Накрая, можете ли да се ангажирате с конкретен процент колко ще вярват в МВР, когато свършва вашия мандат? Ще ви кажа само, че когато Румен Петков си отиваше, на анкетата на "Дарик" радио, част от нашия доклад за МВР, който ви дадох в началото на разговора ни, на въпроса вярвате ли в МВР с да отговарят 11 процента, с не - 89 процента.

Няма да се ангажирам с процент. Трябва да се ангажирам със структурните промени, с кадровите промени, със законовите промени, с един опит за подобряване статуса на полицаите. Защото аз искам гражданите да знаят, че българският полицай има един доста незавиден статус. Всъщност това е голям проблем и за държавните служители - когато миналата година в частния сектор заплатите растат с 24 процента, а в обществения, в публичния само с 11 процента. Но специално в системата на МВР трябва да потърсим онези механизми, онези критерии за оценка на труда, свързани с резултата, онези законови предпоставки за кариерно развитие, за растеж на място, което да се отразява върху статуса на човека по свършената работа, така че наистина от труда на тези хора обществото да повярва не в МВР, в държавността на България.