Атанас Райков е новият генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа. Работил е близо 10 години в сферата на технологиите и телекомуникациите у нас, докато не попада в полезрението на Viber. Какви са предизвикателствата пред него, какъв е ключът за успеха в България и какво да очакваме от Viber - разказва Атанас Райков.
Може би почти всеки е прочел по нещо за Вас в последните дни, но кое е най-важното, което трябва да знаем за Атанас Райков?
От около 10 години се занимавам с технологии, телекомуникации, с изграждане на предложения, които могат да се използват за телефоните на клиентите. С течение на времето светът се промени, появиха се смартфоните, мобилните приложения и на свой ред - услуги като Viber. С моето израстване като професионалист аз реших да се присъединя към тази сфера, която е все по-търсена и ценена от клиентите и търпи толкова бурни развития. Така че смятам, че това беше логичното развитие за мен, с оглед на опита и проектите, които съм правил през тези 10 години.
Какво най-много Ви привлича в това, което правите?
Нещото, което най-много ме мотивира - аз още от гимназията имах интерес към технологиите и бях избрал този професионален път - е, че технологиите са едно от средствата, които имат възможност да променят света към по-добро в доста голям мащаб. Мен винаги ме е мотивирала тази възможност - чрез моята работа да създавам продукти и услуги, които достигат до максимално много хора и дават такова положително въздействие върху техния живот.
Много добър пример сте за успял млад човек в България, но защо избрахте да се развивате именно тук?
Това, което ме мотивира, е да мога да помогна на обществото и страната, в която съм израснал и на която дължа толкова много. Не е тайна, че имах възможност да отида и в чужбина, но сегашната възможност ме откри точно навреме, когато трябваше да взема това решение. И прецених, че ако мога да отдам времето и усилията си за нещо, което ще помогне на България и на българското общество, то това е значително по-добрият вариант, както за мен, така и за страната. И смятам, че се наблюдава вече плаха тенденция и други млади, амбициозни и успешни българи също да се връщат или да правят проекти, насочени към България.
Как един млад българин стигна до водеща позиция във Viber, кои са качествата, с които спечелихте?
На пръв поглед мога да кажа, че имах късмет, защото попаднах в правилния момент на правилното място. И попаднах в полезрението на компания като Viber в момент, в който търсех нова крачка в моята кариера. Тази работа ми беше предложена от тях, дори не съм кандидатствал за нея. Но когато човек се загледа в подробностите, това предложение се дължи на факта, че много систематично съм преследвал моето развитие в тази сфера. Проектите, които съм правил, и моят успех - това е една визитна картичка, която беше забелязана. Това, в което вярвам, е, че когато човек работи мотивирано и когато преследва успехiте, а не какво може да получи от компанията, в която работи, това се забелязва. Това отношение към работата, както и резултатите, водят до по-добра разпознаваемост и по-добри следващи възможности.
Какво Ви казаха, когато Ви съобщиха, че са избрали Вас и какво беше усещането, че ще отговаряте за такава важна позиция?
Много добре си го спомням - беше на Разпети петък, точно преди Великден тази година. Имах интервю и чаках около седмица резултатите от един документ, който бях изпратил в последния етап на подбора. Точно тогава получих обратна връзка от бъдещия ми шеф, че са много доволни от стратегията и идеите ми за развитие на компанията, и че искат да се присъединя към тях. Тогава се замислих, че по Великден също стават чудеса, не само по Коледа.
Кое е най-голямото предизвикателство, което Ви предстои?
Най-голямото предизвикателство за компания, която се развива с такива бързи темпове, винаги е запазването на траекторията на растеж или усилването му. Така че, след като за едва 4 години и половина Viber стана една от най-предпочитаните дигитални услуги в почти всички страни от този регион, за който отговарям, това е доста сериозно предизвикателство - да продължаваме да растем с такива темпове. И всъщност допълнителните новости и функции, които ще добавяме в следващите месеци и години, да станат също толкова харесвани и обичани от нашите клиенти, колкото нашите стикери, съобщения, безплатни разговори и т.н.
Да поговорим малко и за правенето на бизнес в България - добро място ли е да развиваш компания, при това успешна?
Аз лично смятам, че България може да бъде добро и успешно място. Виждам изключително позитивни сигнали от бизнес средата в България. Виждам сериозен набор от специалисти, с които може да се изгради успешният екип. Така че смятам, че България разполага с всичко нужно, за да привлече още много други локални или регионални офиси на международни, глобални компании. Моите наблюдения са, че България извървя доста сериозен път напред през последните години.
Къде тогава трябва още да се поработи, за да е по-видимо, че имаме добра среда за правене на бизнес тук?
Смятам, че средата трябва да е малко по-предвидима. Другото важно нещо е - тъй като в момента развивам доста активно операциите в няколко от големите страни в региона и мога да правя директно сравнение, включително между начините, по които бизнесите действат и взимат решения - смятам, че много от българските предприемачи, собственици на фирми или техни управители са малко по-консервативни и по-бавни във взимането на решения от някои хора в региона. Смятам, че това нещо, в глобалния свят, в който живеем, по-скоро ги лишава от постигането на максимума в някои възможности, които им се отварят.
Вие сте били свързани с предприемачеството и стартиращи компании на предишната си работа. Можете ли да кажете колко е важна всъщност предприемаческата среда за развиването на една страна и икономиката й?
Аз лично смятам, че предприемачеството е ключът към вдигането на стандарта в България, тъй като тя има нужда от много повече на брой малки и бързорастящи фирми, които произвеждат продукти с висока стойност. Вече има няколко големи примера, като „Телерик" например, които създадоха хиляди работни места, дадоха страхотен модел и пример за поведение и генерираха голяма икономическа активност в страната. Така че има много компании, които имат потенциала да станат следващия „Телерик". И ако това стане, много повече млади българи ще предпочетат да работят за тях в България, отколкото да напуснат страната. А се надявам, че и немалко ще се върнат тук, за да се присъединят към тези компании. Така че смятам, че наистина предприемачеството е ключът към успеха и свидетелство за това е, че най-успешните икономики в световен мащаб в момента инвестират изключително много усилия в тази насока и България има с какво да се бори на тази глобална сцена.
А има ли формула за успеха на една компания - например конкретни стъпки или нещо, което неизменно да се следва, за да бъде тя успешна?
Смятам, че магическа формула, която е универсална, няма. Но ценните съставки за това една компания да е успешна, са тя да има много силен екип, който вярва в идеята, която дефинира смисъла на съществуването на тази компания, и разбира се тази идея трябва да е достатъчно добре обмислена и насочена към бъдещето, а не към настоящето или към миналото, за да може да даде правилните резултати
С какво ще изненадате потребителите на Viber?
Ще има доста големи активности, свързани с нашия социален продукт - публични чатове, които набират доста голяма скорост. Вече имаме и първите доста големи партньори, които се присъединяват. Наред с това, до края на годината ще отворим възможностите на Viber за доста нови бизнеси, които да могат да комуникират по-ефективно с техните клиенти и ползвателите на техните онлайн платформи, за да могат да се предоставят по-бързи и достъпни услуги с по-високо качество. Така че бъдещето пред нас е присъединяването на Viber към все повече сфери на дигиталния живот на нашите потребители.
И накрая - какво бихте искали да кажете на потребителите на Viber?
Viber ще стане най-българската услуга за комуникация и това ще стане, благодарение на хората, които създават модерните, позитивни и прогресивни услуги в България. Ние ще направим всичко възможно да си партнираме с тях и да им дадем още по-лесен начин да стигнат до техните потребители в България. Така че очаквайте още новости и изненади от нас в най-скоро време.