По-рано тази година, най-бързо-развиващият се китайски производител на автомобили Great Wall Motor Company (Грейт Уол) откри първият китайски завод за автомобили на територията на Европейския съюз. Монтажната фабрика е основана съвместно с българската фирма Литекс Комерс и се намира в град Ловеч. За да разберем как ще се отрази този дръзък ход на китайската и европейската автоиндустрии, Дарик радио се свърза със световното икономическо издание Economist Intelligence Unit (Икономист Интелиджънс Юнит). За това какво точно очаква Great Wall от българската си инвестиция, за това как ще реагират останалите световни автокомпании, както и дали рискът не е твърде голям, имайки предвид провала на Рено и на Ровър в страната ни преди години.
Ето какво разказа пред Дарик специалистът на английското издание Ана Никълс:
Поема ли риск Great Wall с идването си в България?
Според мен по-големият риск е от страна на „Литекс комерс”, партньорите в проекта. Доколкото знам, по-голямата част от 130-те милиона долара, инвестирани в проекта, идват от тях. За Great Wall рискът е сравнително малък, тъй като фабриката не е голяма - максималният й капацитет е само около 70 000 единици годишно. За Great Wall проектът е по-скоро набирането на важен опит в тази сфера - да дойдат в държава членка на Европейския съюз и да се пробват да си продават в него автомобилите. Така могат да си положат тук основи за по-нататъшно разширение.
Ще следят ли развитията в Ловеч други държави и автоконструктори и какво точно ще се интересуват да разберат?
Западните автопроизводители от известно време се притесняват по отношение на евентуалното пристигане в Европа на китайските конструктори. Те очакват конкуренцията да е огромна. Вече се е налагало да се справят с идването на японските и южнокорейските марки в техния основен пазар. Така че да, ще следят - но пак казвам, сравнително малък завод е, при това само монтажен. Основното нещо ще бъде да видят дали ще могат да произвеждат коли, които ще се харесат на европейци. Това най-много ги притеснява. За Great Wall това е най-вече поучително, тъй като китайските производители не са имали много успех колите им да отговарят на западните стандарти за безопасност, емисии, а и за самия външен вид на колите. С този венчър ще проверят доколко колите им се доближават до тези стандарти и ще се опитат да ги подобрят.
Има европейски марки, които са купени от китайски фирми - например през 2005 г. английският Ровър беше купен от Nanjing Auto (Нанджинг Ауто). Защо китайска авто-корпорация не е открила завод в държава-членка на Европейския съюз до момента?
Основната причина е главоломната скорост, с която расте вътрешният китайски пазар - много по-бързо от европейския. За последните пет години броят коли, продадени в Китай, се е увеличил четирикратно. В момента китайският пазар, в който се произвеждат по около 15 млн. коли годишно, е по-голям от този на Евросъюза, който е с около 13 млн. коли, а е и нестабилен. Китайските компании действително купуват европейски марки и фабрики - друг пример е Geely (Джили), който през 2010-а купи Волво. Те правят това, за да наберат опита и уменията на европейците, както и правата над дизайна и патентите им, интелектуалната им собственост. Естествено, те искат да ползват това с цел да подобрят колите си, за да могат да ги продават в самия Китай. Волво например в момента разширява своя пазар точно в Китай, а не в Европа. По същия начин фабриката на MG-Rover във Великобритания дори вече не е активна - единственият техен значителен актив в тази държава за момента е един институт за научноизследователска и развойна дейност. Но всичките машини от фабриката вече са пренесени в Китай. Така че Nanjing изобщо не се съсредоточава върху европейския пазар - той просто не расте достатъчно бързо, за да им задържи интереса. В дългосрочен план обаче те се интересуват от европейския пазар, защото виждат, че китайският все пак започва да губи инерция. Той ще продължава да се развива по-бързо от европейския, но все пак по-бавно, отколкото го прави в момента. Освен това те толкова много са инвестирали в китайската продукция, че имат свръхкапацитет, който скоро ще достигне огромни пропорции. Затова имат нужда в скоро време да започнат да изнасят. Това е основната причина да мислят за вход към Европа. Ясно е, че доставките от Китай са вариант, но е много по-изгодно да си имаш фабрика на място. По-лесно е от гледна точка на това, че има по-малко търговски пречки, цената на превоза и т.н.
Ровър откриха монтажна фабрика в България през 1995 г., която закриха за по-малко от година. Имат ли го това предвид Great Wall или разликата в пазарната обстановка е твърде различна днес, за да е от значение тази случка?
Да, според мен е твърде различна ситуацията. Като за начало, през 1995-а България не беше в Европейския съюз. Да Ви цитирам някои цифри със статистика за България. Класирането на държавата Ви за търговски условия се е покачило от 3,9 мерни единици през 1995-а до 6,4 днес - а това включва фактори като правителствена корупция, както и колко са ясни наредбите в държавата. Класирането Ви за възможностите в пазара също се е покачило с толкова. Ако ви погледнем брутния вътрешен продукт, той днес е пет пъти по-висок отколкото е бил през 95-а. Така че България драстично се е променила, макар и на вас да Ви изглежда като че ли не е съвсем така. Другото нещо е, че Ровър си имаше собствени проблеми, затова не мисля, че изтеглянето им от България е изцяло свързано с проблемите в страната. Също така, това беше преди азиатската криза, след която България влезе в рецесия. Въпреки че на България, както и на цяла Европа, в момента предстоят няколко трудни години, според мен ситуациите не могат да се сравняват.
Как гледа средностатистическият европейски купувач на източноазиатските марки коли като цяло? Ще успеят ли китайските производители да спечелят доверието на европейците толкова бързо, колкото успяха да го направят японските и южнокорейските?
За момента европейците са много скептично настроени към китайските марки коли и досега китайците са били много несполучливи в Европа в тази сфвера. Това е най-вече, защото рядко се представят добре в изследвания за безопасност, за емисии и други. Имали са проблеми с дизайна - китайски производители са съдени от западни за интелектуални права. Не знам дали Great Wall лично са имали проблеми с това, но като цяло е имало прецедент. Така че като цяло европейците не са много приемливи към китайските производители. Но не трябва да забравяме, че отношението към японските и южнокорейските производители не беше много различно, когато те навлизаха в пазара. Накратко, става въпрос за спечелването на доверието на хората чрез качество. Това е най-важното: да бъдат издръжливи и да получават добри оценки в допитвания до потребители. Но и дизайнът трябва да привлича окото, това е еднакво важно. Доколкото виждам, Great Wall се старае да се подобри точно в тази насока. Лошото за китайските производители е, че не са свикнали да изпълняват толкова високи изисквания за безопасност и емисии, каквито има в Европа. Но лека-полека е неизбежно да се подобрят. Всъщност те са се насочвали към западни пазари, най-вече когато не са успявали да продадат автомобилите си в Китай, тоест когато е имало свръхпроизводство или естествен спад в търсенето. Все пак китайското правителство има стратегия за износ за своята автоиндустрия. Доколкото знам, целта им е до 2015 г. да изнасят 10% от производството си, в сравнение с едва 3% през 2010-а. А някои от производителите имат това международно разширение за основна цел, особено Great Wall, Geely и Chery (Чери), тъй като в това да стъпиш на европейския пазар има престиж.
Каква е точно ситуацията със собствеността на всичките тези марки коли? Всичките те държавна собственост ли са или са частично частни корпорации?
Труден въпрос! Истината е, че не знам каква е точната ситуация. Предполагам, че в основата си са правителствена собственост. Много от тях, включително и Great Wall, са в списъците на стоковите борси, така че имат и частни акционери, но са под силно правителствено управление. Една от целите на Пекин е да консолидира индустрията, защото има страшно голям брой производители. Nanjing, например, се обединиха със SAIC (САИК), има и други опити за сливания. Може в един момент и Great Wall да поеме този подход, а в този момент фабриката им в България ще се превърне в още по-ценен актив, който ще се награди от по-голямата фирма. Така че винаги има възможности за разширение.
Сръбската Застава и Румънската Дачия са утвърдени фирми на източноевропейския пазар, но защо според Вас не са могли за стъпят на западноевропейския? Ще започнат ли западноевропейци да имат доверие на тези марки и как биха могли марките по-ефективно да се рекламират в Западна Европа?
Част от проблема идва от това, че те изпуснаха голяма възможност и сега се намират в същото положение като китайците, тоест да си рекламират продуктите почти отначало, въпреки дългогодишната преднина, която имат пред тях. Шкода например доста отдавна успя да излезе от този диапазон и компанията вече се ползва с много добро реноме в целия Европейски съюз. Но важен въпрос е също начинът, по който инвеститорите във всяка една фирма решават да позиционират своя бранд. Рено например специфично целеше Дачия да им е марката, с която да завладяват нововъзникващия пазар и никога не са възнамерявали да я продават в Западна Европа - все пак това би подценило собствените им продажби, затова разширява Дачия в Африка и в Латинска Америка. Не са инвестирали толкова, колкото биха желали, колкото Фолксваген инвестираха в Шкода например. Но все пак инвестира и само миналия месец откриха фабрика в Африка (бел. ред. в Танжер, Мароко), която ще произвежда Дачии за африканския пазар. Така че според мен фокусът на всичките тези големи производители е да навлязат в нововъзникващите пазари с тези техни „допълнителни” марки, които притежават. Всъщност моделът Dacia Logan се продава в Западна Европа, само защото отзивите за този модел бяха толкова добри. Но това не им беше първоначалната замисъл. Има и слухове, че Фиат имат подобни намерения за американския континент с новата си придобивка Крайслер.
В България за кратко имаше фабрика на Рено и дълги години произвеждаше автобуси Чавдар, но горе-долу дотам ни е автомобилното производство. Защо съседите ни са успели да стъпят на автомобилния пазар, а ние - не?
Според мен е точно, защото България никога не е имала за цел да развива тази си индустрия. Румъния и Югославия по време на комунизма са се опитвали да бъдат до голяма степен самозависими, което ги е принудило да развиват някои индустрии като например автомобилната, докато България е била силно интегрирана в Съвета за икономическа взаимопомощ (бел. ред. съкратено „СИВ”, известен на Запад като COMECON), от самото му начало през 1949-а. Съответно не е считано за необходимо България да има силна индустрия в дадени сфери. За разлика Румъния (в СИВ от 1965 г), Чехословакия (в СИВ от 1960-а) и Югославия (наблюдател в СИВ от 1964-а) са имали коренно различни начални икономически цели и възгледи. По-интересно сравнение с българската ситуация е Словакия, която също като вас почти не е имала автоиндустрия, но след раздялата си с Чехия е построила такава благодарение на огромни инвестиции от страна на Фолксваген и други компании. В Словакия не е имало експертни знания в тази сфера, но благодарение на тези огромни инвестиции, доколкото знам, държавата днес е сред най-големите, ако не и най-големият производител на автомобили на глава на населението в света! Така че е възможно да се построи такава огромна индустрия благодарение на инвестиции дори при липса на история в индустрията. Имайте предвид, че и географското предимство в случая на Словакия не е малко, както и времевото предимство - т.е., моментът, който е бил улучен. Влязоха в Евросъюза преди вас, например. Но възможността съществува.
„Литекс комерс” е фирма, която има много разнообразни бизнес интереси - от горива до хранителни продукти. Това разнообразие ще им помогне ли да развият партньорството си с Great Wall или ще им попречи?
Автопроизводителите забелязват, че е предимство да се съсредоточиш върху едно нещо. В Америка, Дженерал Моторс (GM) и Форд прекратиха разни други свои интереси - например GM имаха и финансов бизнес, който всъщност дълго време крепеше компанията. Но те разбраха, че е по-добре фокусът да си остане върху колите. Затова не, не мисля, че разнообразието в Литекс е много положително от тази гледна точка. Казвайки това, това разнообразие им дава все някакво политическо и икономическо влияние. А като цяло такова влияние е изключително полезно точно за автоиндустрията. Тя направо е зависима от него. Съществуват много търговски наредби и програми за икономически стимул, които ги облагодетелстват и които им позволяват да влияят на правителствата да включват блага към шофьорите, например, в своята вътрешна политика. А това ще е изключително важно за тази конкретна фабрика, защото високите постове идват от завода на Нисан в Южна Африка. Тези хора, колкото и да са опитни от чисто техническа гледна точка, ще са като в небрано поле по отношение на политическия лабиринт и икономическата среда в страната. Така че политическата и икономическата тежест на Литекс в България ще е от огромна полза за Great Wall.

Ана Никълс: „Литекс комерс” поема по-голям риск от „Great Wall” с фабриката в Ловеч
53073
Ана Никълс: „Литекс комерс” поема по-голям риск от „Great Wall” с фабриката в Ловеч
6 часа
Тръмп оттегли кандидатурата на САЩ за посланик в ООН
Президентът Доналд Тръмп оттегли десния огнеборец Елис Стефаник като своя кандидатура ...
6 часа
Френската прокуратура поиска 7 години затвор за Саркози
Френската прокуратура поиска седем години затвор за бившия президент Никола Саркози, ...
7 часа
За 51-ви път: Връчиха наградите „Икар"
За 51-и път на официална церемония в Народния театър „Иван Вазов" бяха връчени наградите ...
7 часа
Атанас Фурнаджиев пожела да бъде освободен като заместник-председател на БОК
Президентът на Българската федерация по биатлон Атанас Фурнаджиев пожела да бъде ...
8 часа
Васил Божков отново със забрана да напуска страната
Апелативен съд – София отмени определението на Софийския градски съд, с което на обвиняемия ...
Как да оригнем бебе с рефлукс: подробно ръководство
Гастроезофагеалният рефлукс е често срещан при бебета и включва преминаване на храна и стомашна ...
8 часа
В руски магазини вече продават ябълки от Северна Корея
Нов етап на търговските отношения между Москва и Пхенян.
Севернокорейски ябълки ...
8 часа
Правосъдният министър: Членството в ОИСР ще даде по-добри възможности за българските граждани
Министърът на правосъдието Георги Георгиев взе участие в Глобалния форум за борба ...
9 часа
Петима ранени при нападение с нож в Амстердам
Най-малко петима души бяха намушкани с нож на централния амстердамски площад "Дам", ...
9 часа
Спешният телефон 112 вече ще работи с видео, глас и данни в реално време
Парламентът прие на първо четене промените в Закона за Националната система за спешни ...
9 часа
Приключи обсъждането по функциите и изграждането на Национална детска болница
В Министерството на здравеопазването се проведе тридневно обсъждане на представените ...
10 часа
Красота и атракция: Розов пеликан се превърна в звезда на плажа във Варна (СНИМКИ)
Самотен розов пеликан се появи край първа буна във Варна и предизвика интерес.
[img ...
10 часа
22-ото издание на „Българската Коледа“ подпомогна лечението и рехабилитацията на първите 303 деца
Доверието в „Българската Коледа“ се крепи на усилията и професионализма на Експертния ...
10 часа
Американският флот постепенно губи преднина пред военноморските сили на Китай
Военноморските сили на САЩ се сблъскват с постепенно намаляване на флота и проблеми ...
10 часа
Гигантска стоножка, паяк вълк, буболечка убиец и охлюви: Вижте някои от най-екзотичните видове в изложба (СНИМКИ)
Гигантски охлюви и екзотични насекоми представя изложба в Природонаучния музей в ...
10 часа
Желязков в Париж: България предлага да е домакин на многонационален морски координационен център
България предлага да бъде сформиран многонационален морски координационен център ...
11 часа
Защо Демократична Република Конго осъди Apple
През декември 2024 г. Демократична Република Конго (ДРК) заведе съдебни дела срещу технологичния ...
11 часа
Риболовен кораб от Созопол изкара в мрежите си военен снаряд (ВИДЕО)
Риболовен кораб от Созопол изкара в мрежите си военен снаряд.
Лодката акостирала ...
11 часа
След срещата в Париж: Европа ще подкрепя Украйна толкова, колкото е необходимо (ОБЗОР)
"Русия не иска никакъв мир", заяви украинският президент Володимир Зеленски след края ...
11 часа
Майки на протест в Кърджали: Трябвало да върнат хиляди левове за майчинство
Майки, самоосигурявали се като земеделски производители, протестираха пред сградата ...
11 часа
Здравният министър пред психиатрите: Ще защитавам интересите ви в Бюджет 2026 г.
Министърът на здравеопазването доц. д-р Силви Кирилов, д.м проведе среща с представители ...
11 часа
Френската прокуратура поиска 18-месечна условна присъда за Жерар Депардийо
Прокурорите по делото срещу Жерар Депардийо за сексуално насилие препоръчаха условна ...
11 часа
Учени откриха древна хищна оса с корем-капан, запазена в кехлибар
Учени откриха древна хищна оса, чийто корем представлява миниатюрен капан, с който ...
11 часа
Задържаната ръководителка на Гагаузия Евгения Гуцул се обърна за помощ към Путин
Ръководителката на молдовския автономен район Гагаузия Евгения Гуцул, която е в конфликт ...
11 часа
Военни унищожиха снаряд в Кюстендилско (СНИМКА)
Формированието за овладяване и/или преодоляване на последствията от бедствия за унищожаване ...
11 часа
Журналист на Би Би Си е бил задържан и експулсиран от Турция
Кореспондентът на Би Би Си Марк Лоуен е експулсиран от Турция, след като вчера е бил ...
12 часа
В Румъния разследват двама мъже, откраднали от България телефони за над 125 000 евро
Полицията в югоизточния румънски град Урзичени, окръг Яломица, извърши днес обиски ...
12 часа
Разследват се данъчни престъпления и пране на пари след операция във Варна
Разследват се данъчни престъпления и пране на пари след операция във Варна.
Днес ...
12 часа
След спецакции: Иззеха голямо количество материали със секс насилие над деца от 2 месеца до 14 г.
Петима мъже са задържани при специализирани операции на антимафиотите от дирекция ...
12 часа
ПП-ДБ отовори на Пеевски: Кирил Петков няма личен европрокурор
Не е вярно твърдението, че Кирил Петков има личен европрокурор. Кирил Петков никога ...
12 часа
След спорове: СОС реши какви ще са имената на новите метростанции
Работна група предложи нов проект на решение относно именуването на станциите от разширението ...
12 часа
ЕК: Безусловното изтегляне на руските сили от Украйна е условие за отмяна на санкциите
Спирането на нападенията и безусловното изтегляне на руските сили от цялата украинска ...
12 часа
Община Плевен отново ще предложи на търг жилищния блок, който закупи от НЕК, но на по-ниска цена
Община Плевен отново ще предложи на търг жилищния блок, който закупи от Националната ...
12 часа
Изправят пред съда мъж, обвинен в убийството на баща си
Окръжната прокуратура в Ловеч внесе обвинителен акт срещу 48-годишен мъж, обвинен в ...
12 часа
Управляващите: Единствените разговори, които сме водили с ДПС-ДПС, са били за постове
Представители на управляващото мнозинство направиха извънредно съвместно изявление ...
12 часа
Илияна Йотова: Лидерът мисли няколко хода напред, предвижда бъдещи предизвикателства
Лидерът мисли няколко хода напред, предвижда бъдещи предизвикателства и предлага ...
12 часа
Китайската компания BYD измести Tesla от челната позиция на EV пазара
Китайският автомобилен производител BYD изпревари Tesla за първи път през 2024 г. и се превърна ...
12 часа
Министър Станков: Предоставени на Европрократурата са всички документи за газохранилището в Чирен
От „Булгартрансгаз“ са предоставили на Европейската прокуратура всички документи ...
13 часа
Жена продаде жилището си, за да даде 125 хил. лв. на ало измамник
Столични полицаи задържаха мъж, извършил поредица телефонни измами.
65-годишният ...
13 часа
„Коалицията на желаещите“ се събра в Париж, за да обсъди подкрепата за Украйна
В Париж започна срещата на световните лидери, които ще обсъдят подкрепата за съпротивляващата ...
13 часа
Приеха важни промени в структурата на община Стара Загора
Oбщина Стара Загора ще има шести заместник-кмет. Това стана известно след решение на ...