По-рано тази година, най-бързо-развиващият се китайски производител на автомобили Great Wall Motor Company (Грейт Уол) откри първият китайски завод за автомобили на територията на Европейския съюз. Монтажната фабрика е основана съвместно с българската фирма Литекс Комерс и се намира в град Ловеч. За да разберем как ще се отрази този дръзък ход на китайската и европейската автоиндустрии, Дарик радио се свърза със световното икономическо издание Economist Intelligence Unit (Икономист Интелиджънс Юнит). За това какво точно очаква Great Wall от българската си инвестиция, за това как ще реагират останалите световни автокомпании, както и дали рискът не е твърде голям, имайки предвид провала на Рено и на Ровър в страната ни преди години.
Ето какво разказа пред Дарик специалистът на английското издание Ана Никълс:
Поема ли риск Great Wall с идването си в България?
Според мен по-големият риск е от страна на „Литекс комерс”, партньорите в проекта. Доколкото знам, по-голямата част от 130-те милиона долара, инвестирани в проекта, идват от тях. За Great Wall рискът е сравнително малък, тъй като фабриката не е голяма - максималният й капацитет е само около 70 000 единици годишно. За Great Wall проектът е по-скоро набирането на важен опит в тази сфера - да дойдат в държава членка на Европейския съюз и да се пробват да си продават в него автомобилите. Така могат да си положат тук основи за по-нататъшно разширение.
Ще следят ли развитията в Ловеч други държави и автоконструктори и какво точно ще се интересуват да разберат?
Западните автопроизводители от известно време се притесняват по отношение на евентуалното пристигане в Европа на китайските конструктори. Те очакват конкуренцията да е огромна. Вече се е налагало да се справят с идването на японските и южнокорейските марки в техния основен пазар. Така че да, ще следят - но пак казвам, сравнително малък завод е, при това само монтажен. Основното нещо ще бъде да видят дали ще могат да произвеждат коли, които ще се харесат на европейци. Това най-много ги притеснява. За Great Wall това е най-вече поучително, тъй като китайските производители не са имали много успех колите им да отговарят на западните стандарти за безопасност, емисии, а и за самия външен вид на колите. С този венчър ще проверят доколко колите им се доближават до тези стандарти и ще се опитат да ги подобрят.
Има европейски марки, които са купени от китайски фирми - например през 2005 г. английският Ровър беше купен от Nanjing Auto (Нанджинг Ауто). Защо китайска авто-корпорация не е открила завод в държава-членка на Европейския съюз до момента?
Основната причина е главоломната скорост, с която расте вътрешният китайски пазар - много по-бързо от европейския. За последните пет години броят коли, продадени в Китай, се е увеличил четирикратно. В момента китайският пазар, в който се произвеждат по около 15 млн. коли годишно, е по-голям от този на Евросъюза, който е с около 13 млн. коли, а е и нестабилен. Китайските компании действително купуват европейски марки и фабрики - друг пример е Geely (Джили), който през 2010-а купи Волво. Те правят това, за да наберат опита и уменията на европейците, както и правата над дизайна и патентите им, интелектуалната им собственост. Естествено, те искат да ползват това с цел да подобрят колите си, за да могат да ги продават в самия Китай. Волво например в момента разширява своя пазар точно в Китай, а не в Европа. По същия начин фабриката на MG-Rover във Великобритания дори вече не е активна - единственият техен значителен актив в тази държава за момента е един институт за научноизследователска и развойна дейност. Но всичките машини от фабриката вече са пренесени в Китай. Така че Nanjing изобщо не се съсредоточава върху европейския пазар - той просто не расте достатъчно бързо, за да им задържи интереса. В дългосрочен план обаче те се интересуват от европейския пазар, защото виждат, че китайският все пак започва да губи инерция. Той ще продължава да се развива по-бързо от европейския, но все пак по-бавно, отколкото го прави в момента. Освен това те толкова много са инвестирали в китайската продукция, че имат свръхкапацитет, който скоро ще достигне огромни пропорции. Затова имат нужда в скоро време да започнат да изнасят. Това е основната причина да мислят за вход към Европа. Ясно е, че доставките от Китай са вариант, но е много по-изгодно да си имаш фабрика на място. По-лесно е от гледна точка на това, че има по-малко търговски пречки, цената на превоза и т.н.
Ровър откриха монтажна фабрика в България през 1995 г., която закриха за по-малко от година. Имат ли го това предвид Great Wall или разликата в пазарната обстановка е твърде различна днес, за да е от значение тази случка?
Да, според мен е твърде различна ситуацията. Като за начало, през 1995-а България не беше в Европейския съюз. Да Ви цитирам някои цифри със статистика за България. Класирането на държавата Ви за търговски условия се е покачило от 3,9 мерни единици през 1995-а до 6,4 днес - а това включва фактори като правителствена корупция, както и колко са ясни наредбите в държавата. Класирането Ви за възможностите в пазара също се е покачило с толкова. Ако ви погледнем брутния вътрешен продукт, той днес е пет пъти по-висок отколкото е бил през 95-а. Така че България драстично се е променила, макар и на вас да Ви изглежда като че ли не е съвсем така. Другото нещо е, че Ровър си имаше собствени проблеми, затова не мисля, че изтеглянето им от България е изцяло свързано с проблемите в страната. Също така, това беше преди азиатската криза, след която България влезе в рецесия. Въпреки че на България, както и на цяла Европа, в момента предстоят няколко трудни години, според мен ситуациите не могат да се сравняват.
Как гледа средностатистическият европейски купувач на източноазиатските марки коли като цяло? Ще успеят ли китайските производители да спечелят доверието на европейците толкова бързо, колкото успяха да го направят японските и южнокорейските?
За момента европейците са много скептично настроени към китайските марки коли и досега китайците са били много несполучливи в Европа в тази сфвера. Това е най-вече, защото рядко се представят добре в изследвания за безопасност, за емисии и други. Имали са проблеми с дизайна - китайски производители са съдени от западни за интелектуални права. Не знам дали Great Wall лично са имали проблеми с това, но като цяло е имало прецедент. Така че като цяло европейците не са много приемливи към китайските производители. Но не трябва да забравяме, че отношението към японските и южнокорейските производители не беше много различно, когато те навлизаха в пазара. Накратко, става въпрос за спечелването на доверието на хората чрез качество. Това е най-важното: да бъдат издръжливи и да получават добри оценки в допитвания до потребители. Но и дизайнът трябва да привлича окото, това е еднакво важно. Доколкото виждам, Great Wall се старае да се подобри точно в тази насока. Лошото за китайските производители е, че не са свикнали да изпълняват толкова високи изисквания за безопасност и емисии, каквито има в Европа. Но лека-полека е неизбежно да се подобрят. Всъщност те са се насочвали към западни пазари, най-вече когато не са успявали да продадат автомобилите си в Китай, тоест когато е имало свръхпроизводство или естествен спад в търсенето. Все пак китайското правителство има стратегия за износ за своята автоиндустрия. Доколкото знам, целта им е до 2015 г. да изнасят 10% от производството си, в сравнение с едва 3% през 2010-а. А някои от производителите имат това международно разширение за основна цел, особено Great Wall, Geely и Chery (Чери), тъй като в това да стъпиш на европейския пазар има престиж.
Каква е точно ситуацията със собствеността на всичките тези марки коли? Всичките те държавна собственост ли са или са частично частни корпорации?
Труден въпрос! Истината е, че не знам каква е точната ситуация. Предполагам, че в основата си са правителствена собственост. Много от тях, включително и Great Wall, са в списъците на стоковите борси, така че имат и частни акционери, но са под силно правителствено управление. Една от целите на Пекин е да консолидира индустрията, защото има страшно голям брой производители. Nanjing, например, се обединиха със SAIC (САИК), има и други опити за сливания. Може в един момент и Great Wall да поеме този подход, а в този момент фабриката им в България ще се превърне в още по-ценен актив, който ще се награди от по-голямата фирма. Така че винаги има възможности за разширение.
Сръбската Застава и Румънската Дачия са утвърдени фирми на източноевропейския пазар, но защо според Вас не са могли за стъпят на западноевропейския? Ще започнат ли западноевропейци да имат доверие на тези марки и как биха могли марките по-ефективно да се рекламират в Западна Европа?
Част от проблема идва от това, че те изпуснаха голяма възможност и сега се намират в същото положение като китайците, тоест да си рекламират продуктите почти отначало, въпреки дългогодишната преднина, която имат пред тях. Шкода например доста отдавна успя да излезе от този диапазон и компанията вече се ползва с много добро реноме в целия Европейски съюз. Но важен въпрос е също начинът, по който инвеститорите във всяка една фирма решават да позиционират своя бранд. Рено например специфично целеше Дачия да им е марката, с която да завладяват нововъзникващия пазар и никога не са възнамерявали да я продават в Западна Европа - все пак това би подценило собствените им продажби, затова разширява Дачия в Африка и в Латинска Америка. Не са инвестирали толкова, колкото биха желали, колкото Фолксваген инвестираха в Шкода например. Но все пак инвестира и само миналия месец откриха фабрика в Африка (бел. ред. в Танжер, Мароко), която ще произвежда Дачии за африканския пазар. Така че според мен фокусът на всичките тези големи производители е да навлязат в нововъзникващите пазари с тези техни „допълнителни” марки, които притежават. Всъщност моделът Dacia Logan се продава в Западна Европа, само защото отзивите за този модел бяха толкова добри. Но това не им беше първоначалната замисъл. Има и слухове, че Фиат имат подобни намерения за американския континент с новата си придобивка Крайслер.
В България за кратко имаше фабрика на Рено и дълги години произвеждаше автобуси Чавдар, но горе-долу дотам ни е автомобилното производство. Защо съседите ни са успели да стъпят на автомобилния пазар, а ние - не?
Според мен е точно, защото България никога не е имала за цел да развива тази си индустрия. Румъния и Югославия по време на комунизма са се опитвали да бъдат до голяма степен самозависими, което ги е принудило да развиват някои индустрии като например автомобилната, докато България е била силно интегрирана в Съвета за икономическа взаимопомощ (бел. ред. съкратено „СИВ”, известен на Запад като COMECON), от самото му начало през 1949-а. Съответно не е считано за необходимо България да има силна индустрия в дадени сфери. За разлика Румъния (в СИВ от 1965 г), Чехословакия (в СИВ от 1960-а) и Югославия (наблюдател в СИВ от 1964-а) са имали коренно различни начални икономически цели и възгледи. По-интересно сравнение с българската ситуация е Словакия, която също като вас почти не е имала автоиндустрия, но след раздялата си с Чехия е построила такава благодарение на огромни инвестиции от страна на Фолксваген и други компании. В Словакия не е имало експертни знания в тази сфера, но благодарение на тези огромни инвестиции, доколкото знам, държавата днес е сред най-големите, ако не и най-големият производител на автомобили на глава на населението в света! Така че е възможно да се построи такава огромна индустрия благодарение на инвестиции дори при липса на история в индустрията. Имайте предвид, че и географското предимство в случая на Словакия не е малко, както и времевото предимство - т.е., моментът, който е бил улучен. Влязоха в Евросъюза преди вас, например. Но възможността съществува.
„Литекс комерс” е фирма, която има много разнообразни бизнес интереси - от горива до хранителни продукти. Това разнообразие ще им помогне ли да развият партньорството си с Great Wall или ще им попречи?
Автопроизводителите забелязват, че е предимство да се съсредоточиш върху едно нещо. В Америка, Дженерал Моторс (GM) и Форд прекратиха разни други свои интереси - например GM имаха и финансов бизнес, който всъщност дълго време крепеше компанията. Но те разбраха, че е по-добре фокусът да си остане върху колите. Затова не, не мисля, че разнообразието в Литекс е много положително от тази гледна точка. Казвайки това, това разнообразие им дава все някакво политическо и икономическо влияние. А като цяло такова влияние е изключително полезно точно за автоиндустрията. Тя направо е зависима от него. Съществуват много търговски наредби и програми за икономически стимул, които ги облагодетелстват и които им позволяват да влияят на правителствата да включват блага към шофьорите, например, в своята вътрешна политика. А това ще е изключително важно за тази конкретна фабрика, защото високите постове идват от завода на Нисан в Южна Африка. Тези хора, колкото и да са опитни от чисто техническа гледна точка, ще са като в небрано поле по отношение на политическия лабиринт и икономическата среда в страната. Така че политическата и икономическата тежест на Литекс в България ще е от огромна полза за Great Wall.

Ана Никълс: „Литекс комерс” поема по-голям риск от „Great Wall” с фабриката в Ловеч
53073
Ана Никълс: „Литекс комерс” поема по-голям риск от „Great Wall” с фабриката в Ловеч
9 минути
Шведският журналист, задържан в Турция, може да получи до 12 години затвор
Шведският журналист Йоаким Медин, арестуван при пристигането му в Турция в края на ...
10 минути
България има шанс да получи пари по второто плащане по ПВУ
Само Народното събрание може да вземе решение за бъдещето на оборудването, предназначено ...
20 минути
Областна администрация на София: Столична община не е предала на държавата владението върху парк „Врана“
От Областна администрация на София изпратиха позиция по казуса с парк "Врана". Оттам ...
21 минути
Петима пациенти от Кочани се прибират от лечение в чужбина
Петима от пострадалите в смъртоносния пожар в дискотека в Кочани, Северна Македония, ...
42 минути
Заловиха мигранти, преминали незаконно турско-българската граница
Гранични полицаи задържаха в два случая 23 мигранти, преминали незаконно турско-българската ...
54 минути
Франция: Териториалната цялост на Украйна е „много категорично изискване“ на европейците
Опазването на "териториалната цялост и европейската ориентация на Украйна са много ...
55 минути
Глобиха рибар, ловил край язовир „Ястребино“ по време на забраната
Глобен е рибар, ловил край язовир "Ястребино" по време на забраната. Съвместната акция ...
1 час
Внимание, шофьори: Променят движението край тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“
През предстоящия уикенд, от петък до неделя (25-27 април), се очакват временни промени ...
1 час
Какво предвижда планът на Тръмп за мир в Украйна
САЩ очакват днес отговора на Украйна относно рамката за мир, която включва признаването ...
1 час
Фондация „Дивите животни“: Сигналите за пострадали животни са изключително много
Започна най-тежкият сезон от година, в който сигналите за пострадали животни са изключително ...
1 час
Старозагорският зоопарк празнува рожден ден с много танци и забавления
Зоопаркът в Стара Загора ще празнува 68-годишният си рожден ден.
Домакините ще зарадват ...
1 час
Най-разрушителните земетресения в Турция през последните сто години
Силно земетресение разтърси днес Истанбул и по-широкия район около Мраморно море. ...
1 час
Вътрешният министър: Ще върнем дисциплината на пътя
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов заяви, че МВР и други институции ще работят ...
1 час
Киргизстан задържа рускиня, набирала бойци за войната в Украйна
Службите за сигурност на Киргизстан задържаха четирима души, включително служител ...
1 час
Песков: Срещата за Украйна в Лондон се провали поради различия в позициите на страните
Представители на Съединените щати, Европа и Украйна не успяха да се срещнат в Лондон, ...
1 час
Хабертюрк: Земетресението в Истанбул е предизвикало мини цунами (ВИДЕО)
Мини цунами е предизвикал трусът с магнитуд 6,2, който разтърси Истанбул и окръзите ...
2 часа
Да помогнем на едно дете, което се бори с животозастрашаващо заболяване
13-годишната Дария от Силистра има нужда от помощ, за да пребори животозастрашаващо ...
2 часа
Регионалното министерство отговори на Симеон Сакскобургготски за казуса с парка „Врана“
От Министерството на регионалното развитие и благоустройството излязоха с официална ...
2 часа
Опасна скорост: 20-годишен шофьор е засечен с 220 км/ч в Сливен
Екипи от служители на охранителната и криминалната полиция са извършвали контрол ...
2 часа
ЕС глоби Apple и Meta със 700 млн. евро
ЕС наложи на Apple и Meta глоби в размер на 700 млн. евро за нарушаване на правилата за цифрова ...
2 часа
Трусът в Турция бе уловен на живо в ефира на CNN Türk, водещата изпадна в шок (ВИДЕО)
Земетресението с магнитуд от 6,2 по Рихтер, което разтърси Западна Турция, предизвика ...
2 часа
Държавата плаща 2 млн. лв. компенсации за неприети деца в детски градини
Държавата ще изплати 2 004 726 лева на семействата, чиито деца не са приети в държавни или ...
2 часа
Правителството купува 35 електрически влака за 1 млрд. лева
Правителството даде съгласие заместник министър-председателят и министър на транспорта ...
2 часа
НСИ и органите на статистиката са провели 330 статистически изследвания през 2024 г.
Министерският съвет прие Отчет за изпълнението на Националната статистическа програма ...
2 часа
В рамките на 10 дни: 65 случая на атаки срещу затвори и служителите им във Франция
Френският вътрешен министър Брюно Рьотайо съобщи за 65 случая на атаки срещу затвори ...
2 часа
Започва основен ремонт на корекцията на река Владайска
Започва изпълнението на основен ремонт на съществуващата корекция на участък от река ...
2 часа
„Български пощи“ ще обменят левове в евро в над 2000 офиса в страната
В 2230 офиса на „Български пощи“ ще се обменят левове в евро, информират от пресслужбата ...
2 часа
Кабинетът прие законодателната и оперативната си програма за периода април - юни 2025 г.
Министерският съвет прие законодателната си програма за периода април - юни 2025 г. Законът ...
2 часа
Приеха промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух
Правителството одобри законопроект за изменение и допълнение на Закона за чистотата ...
3 часа
Министър Кирилов подписа споразумение за изпълнение на ключова програма за здравето
Министърът на здравеопазването доц. Силви Кирилов подписа споразумението за изпълнение ...
3 часа
Старт на един от най-мащабните и дългочакани проекти в Казанлък
Старт на един от най-мащабните и дългочакани проекти - “Проектиране, изграждане на ...
3 часа
Путин: Русия не разполага с достатъчно оръжия
Руските въоръжени сили все още имат недостиг на оръжия въпреки значителното увеличение ...
3 часа
1200 спешни пациенти са приети по време на Великденските празници в ИСУЛ
През изминалите празнични дни на Великден през УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“ са преминали ...
3 часа
Отпускат 350 000 лева за разкопките в Хераклея Синтика
Целева помощ ще бъде отпусната в размер на 350 хиляди лева за разкопките в Хераклея Синтика. ...
3 часа
Къде няма да има вода в София
"Софийска вода" временно ще прекъсне водоснабдяването в някои части на София, съобщиха ...
3 часа
Спортсменство в БОК: Весела Лечева и Стефка Костадинова са готови да работят заедно
Избраната за председател на Българския олимпийски комитет (БОК) Весела Лечева и председателят ...
3 часа
Прокуратурата иска отстраняването на кмета на община Минерални бани
Мюмюн Искендер да бъде освободен от длъжността кмет на Община Минерални бани е поискала ...
3 часа
Палестинският президент призова „Хамас“ да освободи заложниците
Палестинският президент Махмуд Абас призова "Хамас" да освободи заложниците, държавни ...
3 часа
Шампионско посрещане за Ангел Русев в Русе (СНИМКИ)
Целта е много по-голяма. Пет европейски титли поредни, следват шеста, седма и така докато ...
3 часа
Лято 2025: „Златни пясъци“ се подготвя за туристите преди летния сезон (СНИМКИ)
Последни приготовления преди началото на туристическия сезон в курортен комплекс ...