България е първата държава от Черноморския басейн, която с пилотен проект въведе Система за контрол на замърсяването на морската среда от корабоплаването. Проектът е финансиран основно със средства на ООН и Световната банка в съответствие с работната програма за глобалното състояние на околната среда, контрола на замърсяването и рехабилитация на морската среда на Черно море.
Основен фактор за избора на България е бил наличието на функционираща система за контрол на корабния трафик, завършена през 2004 г. Това съобщи шефът на Дирекция "Информационно обслужване на корабоплаването , търсене и спасяване" към Морска администрация Варна Златко Кузманов.
Системата за контрол представлява комплекс от 6 подсистеми, които изпълняват функции в 2 режима – ежедневен и при инциденти. Кузманов съобщи, че от 2008 г. България ще има достъп до сървъра на Европейската агенция по безопасност на корабоплаването , която ще даде възможност да се ползват подробни архиви за по – точно определяне на риска, който носи всяко плавателно средство, навлязло в български териториални води.
Златко Кузманов съобщи още, че се обмисля вариант за обединение на морската и авиационната администрации, по пример на Английската морска администрация. За в бъдеще се предвижда на летища Варна и Бургас да бъдат дислоцирани малки самолети, които да са оборудвани с видео техника и да проследяват нефтените петна в реално време. Да има и хеликоптери, които да вземат проби от местата на разливите.
В момента във Варна и Бургас Морска администрация разполага с общо 6 катера оборудвани за подобни мисии, но те могат да реагират в ограничени зони, в близост до брега, заключи Златко Кузманов.