От днес в парламента започва разглеждането на законите за държавния бюджет, бюджета на ДОО и този на Здравната каса. Седмицата е изключително важна и тя поражда възможност за много политически атаки и спекулации към кабинета - с тези думи премиерът Росен Желязков започна редовното заседание на Министерския съвет и загатна какво точно визира.
"Сутринта господата Петков и Цеков наведоха някои твърдения, адресирани към този кабинет, които твърдения, ако оставя на страна психо-морфологичния и лингвистичен аспект на политическия наратив, трябва много ясно да бъдат адресирани към отговорните лица, за да бъде отговорено ясно на обществото и да бъдат разсеяни всякакви спекулации, ако има такива. Става дума за твърдения за корупционни надценки в процедурата за автомагистрала Русе-Велико Търново. Това е изключително важен проект от национално значение и има значимост и отвъд границите на България", посочи Желязков по повод нападките от ПП-ДБ по-рано сутринта в кулоарите на парламента, където Андрей Цеков и Кирил Петков определиха случая като скандална корупционна схема.
ПП–ДБ: 60 км отсечка от АМ „Русе - В. Търново” е с прогнозна стойност от близо 3 млрд. лв.
По думите на премиера това е вертикален коридор и трябва много внимателно да се действа и говори, "не само заради достойнството на този кабинет, но да се посочат всички проблеми, свързани с него и да се разсеят всякакви форми на манипулации".
Министърът на регионалното развитие Иван Иванов се включи и заяви, че има няколко важни неща, които трябва да бъдат отбелязани, за да знаят и хората за какво става въпрос.
"Първо, това е един от най-сложните участъци за строителство в тази част на България, тъй като това е един от най-тежките възможни райони за строителство. Ще се изграждат три тунела с обща дължина 2 км, няколко моста с височина на стълбите над 30 м, заложено е строителство на подлези, надлези, укрепителни стени, изкопи, насипи. Заложени са и няколко пътни възела, които да осигурят директни връзки в най-натоварените направления, като приблизителната дължина на връзките на възела е над 10 км. Изключително е скъпо строителството. Процедурата, която АПИ пусна за избор на изпълнител, е реално заварена от нас. Във времето цените се повишават", посочи Иванов.
Той подчерта, че първите стъпки в изграждането на този участък са направени още през 2020 г.
"Уважения към Цеков, но не знам откога е почитател на най-ниска цена, защото, като министър, правеше копки с премиера Денков на други два лота, които съвсем не са на най-ниска цена. Ние проявихме истинска колегиалност като оставахме това ръководство на АПИ, назначено от ПП и не разбирам към кого са критиките към тях или кабинета", допълни министър Иванов.
В края премиерът Желязков отново взе думата и призова още в рамките на днешния ден тези, които са отправили обвиненията към тях, да предоставят необходимите факти, с които твърдят, че разполагат, на прокуратурата. "В противен случай с каските пред медиите са форма на политическа дезинформация и манипулация, която цели единствено оправдане на поведението на опозицията н лицето на ПП-ДБ спрямо приемането и гласуването на държавния бюджет", завърши министър-председателят.
Припомняме, че по-рано от „Продължаваме промяната” видяха корупционна схема в обявената вчера обществена поръчка от Агенция „Пътна инфраструктура” за изграждане на участък от автомагистрала между Бяла и Велико Търново. „Свидетели сме на една скандална корупционна схема, лансирана от кабинета „Желязков”. Вчера АПИ обяви обществена поръчка за довършване на магистралата между Бяла и Велико Търново – 60 км, на прогнозна стойност близо 3 млрд. лв. Тоест, по 50 млн. лв на километър”, обясни Андрей Цеков.
„В края на 2022 г беше сключен договор за изграждане на първия участък от тази магистрала – 76 км - за 1.5 мрд лв.”, поясни депутатът. По думите му инфлацията по данни на НСИ е не повече от 30% в себестойността на пътно-строителните обекти. „Тоест, една реалистична стойност на новия участък би следвало да е 25-26 млн. лв, а не 50 млн. лв. Има заложени 24 млн.лв. „корупционна надбавка на километър. Това са пари, които ще бъдат разходвани на непрозрачен начин. Вероятно, ще бъдем свидетели на възлагане на максимално високата цена”, предупредиха от ПП.
Според него към момента няма необходимост да се върви на принципа на инженеринг- проектиране-строителство и допълни, че „в момента сме свидетели на рецидив, който наподобява на управлението на първите три кабинета „Борисов”.
Става дума за огромни пари от тази „корупционна надбавка”, коментира съпредседателят на ПП Кирил Петков и поясни че с тези средства може да се ремонтира паметникът „Шипка”, да се построят нови детски градини в София.
„Призовавам регионалния министър Иван Иванов и премиера Желязков и да кажат какво се случва”, настоя той.