Учители в готовност да напуснат системата заради забавената реформа
Учители в готовност да напуснат системата заради забавената реформа / снимка: DarikNews

Само една четвърт от учителите и една трета от директорите в столичните средни училища оценяват изминалата учебна година като успешна за реформите в образованието, сочи изследване на институт „Отворено общество", проведено сред 120 учители, 20 директори, 1000 ученици и 900 родители в 57 училища в София.

Неслучващите се реформи могат да провокират учителите и директорите да напуснат системата, каквато нагласа имат над 50 процента от тях, обясниха експерти на института.
 
Според изследването основна причина за желанието на учители и директори да напуснат системата е ниското заплащане, но също така и проблемното поведение на учениците. Над 60 процента от учениците приемат училището като източник на полезен продукт, и също толкова ученици смятат, че средното образование не е добра подготовка за живота, обясни Илко Йорданов, експерт в „Отворено общество".
 
Илко Йорданов: „Засега в  така нереформираното училище, което не е променило учебното съдържание, което не е променило подхода на работа с децата, имаме сериозен риск то да не отговаря на тези предизвикателства".

Голяма част от участвалите в изследването родители споделят, че никога не са ходили в училището на детето си по собствено желание, а половината от тях не вярват, че могат да участват в управлението на училището чрез настоятелствата. Експертите очертават няколко типа визии за възприемане на училището: гражданско образование, образование, разширяващо потенциала за свободни действия, патриархално образование.