Катаджиите по светофарите изчезват през есента
Катаджиите по светофарите изчезват през есента / Thinkstock/Getty Images

Катаджиите, които командват светофарите в София от будки на кръстовищата, ще изчезват още от септември. До края на 2016 г. трябва да е факт автоматичното управление на около 170 „умни" устройства по възловите кръстовища на столицата.

Тогава ще настъпи и краят на ръчното управление на светлините, които регулират трафика, каза зам.-кметът по въпросите на транспорта Любомир Христов, цитиран от „Труд".

Интелигентните светофари са част от т.нар. Център за управление на трафика, който трябва да заработи от август. В момента по най-натоварените кръстовища в столицата полицаи управляват ръчно светофарите.

Новата система предвижда на около 200 метра от светофара на пътната настилка да се монтират датчици, които отчитат броя на автомобилите и на базата на тези данни се дава приоритет за съответното направление и дължината на зеления сигнал. Данните пристигат и в центъра, така там ще има обща картина на цялостното движение в столицата. При задръствания с предимство ще преминават колите на градския транспорт, както и линейки и пожарни, които ще подават сигнал към светофара, а системата ще им осигурява зелено.

По план до края на 2015 г. модерни светофари ще има на 80 кръстовища. Такива вече са факт на Лъвов мост, Семинарията, булевардите „Г. М. Димитров" и „Ал. Стамболийски". В момента се монтират по бул. „Царица Йоанна", предстои подмяна на уредбите по бул. „Цар Борис Трети", бул. „България" и в центъра.

Освен за шофьорите новите светофари ще важат и за пешеходците, които ще трябва да натискат бутон, за да укажат, че искат да пресекат в дадена посока.

Очакванията на Столичната община са след въвеждането на новата система да се намали времето за движение с около 25-30 процента. Предварителните анализи показват, че до 7-9 на сто ще спадне консумираното количество гориво общо в града.

По новите светофари ще се монтират и камери, които ще следят не само дали колите не карат с превишена скорост, но и дали минават на червено, както и дали спират на пешеходна пътека, а информацията ще се препраща в КАТ.