Бум на пътуванията в България се очаква за този Великден, прогнозира директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма Румен Драганов. Причината е заради факта, че попадаме в петгодишния цикъл, през който празникът се отбелязва през май, когато празнуваме Гергьовден, а в края на месеца честваме и Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. Май събира инерцията от положителните резултати заради хубавото време, което стимулира посещението на чужденци за католическия Великден, първите гости вече пристигнаха по морските ни курорти, а април все още е под знака на зимния сезон с пълни планински курорти. Политическият водовъртеж около служебното правителство и предстоящите евроизбори не са във фокуса на българина, който планира вече лятната си ваканция, след като е осигурил великденската си почивка, а атрактивните предложения за почивка в къщите за гости, балнео и спа, градските хотели са вече на изчерпване. Нощувките за този Великден ще са в рамките на 60-250 лева за човек.
Очакват се над 1 милион пътувания в България
Средно на около пет години Великден е в края на април и началото на май и обикновено при подобна ситуация се отчитат много интензивни пътувания, коментира Румен Драганов. През първата десетдневка на май се очаква да има над 1 милион пътувания в България. За сравнение, през годините, когато Великден е бил в началото или в средата на април, се получава разкъсване на цикъла на отваряне на хотелите по морето и в останалите райони на страната, защото практически туризмът на България стартира след средата на юни в години, когато посрещаме този християнски празник по-рано, коментира експертът. По тази причина очакванията са и за силен тласък на летния сезон, който по Българското Черноморие ще започне тази година в средата на май. Като цяло очакваме тази интензивност на пътуванията да се запази силна за целия май, което пък ще доведе до засилване за самия летен сезон, защото има промяна в конюнктурата на записванията на основните за България пазари, коментира Драганов, визирайки Великобритания и Германия.
В началото на май от тези над 1 млн. пътувания се очаква основната част да са от български граждани заради възможността да се слеят почивните дни. Само за Великден посещенията на чужденци в България ще надхвърлят 80 000. За целия месец май очакванията са посещенията на чужденци в България да са над 800 000, а посещенията на българите в страната за този период ще са около 1,5 млн., коментира експертът. По-специално при сънародниците ни интензитетът на пътуванията ще е фокусиран и през втората половина на май заради Деня на светите братя Кирил и Методий.
Ръстът на интензитета на посещенията на българите в страната в началото на май е основан и на хубавото време през април, което даде много силен тласък на пътуванията на сънародниците ни през уикендите на този месец, които вече надхвърлят 190 000, каза Драганов. В края на седмицата обикновено предпочитаме да посетим роднини и приятели, балнео, спа и уелнес хотелите, да направим разходки за културен туризъм в градска историческа среда, а все още е активен и планинският зимен туризъм.
През май на море или на планина
През следващия месец освен тези форми на почивка българите ще изберат и ваканция във втория си дом, защото много от сънародниците ни възстановиха по време на ковида своите къщи в провинцията, посочи експертът. В същото време, по думите му, по морето, в курорта "Св. св. Константин и Елена" и около Поморие, за този период интензивно се разви балнео и спа туризмът, а големите градове като Варна и Бургас разкриха потенциала си за културен туризъм в градска историческа среда. Затова според експерта по отношение на туризма по черноморското крайбрежие вече има преразпределение на основните потоци туристи, които не са свързани само с морето. В този смисъл пътуванията извън летния сезон стават все по-интензивни на база инвестиции в целогодишен туризъм. Пример за това са общините от Южното Черноморие, които се обединяват в името на това да финансират летателни програми, за да направят туризма целогодишен, каза Драганов.
Майските празници в България за чужденците
Очакваният положителен резултат в чуждестранните посещения в България през май е базиран на резултатите от януари, февруари, март и април, когато се отчита значителен ръст спрямо предпандемичната 2019 г. на пътувания за културен туризъм в градска историческа среда, посочи експертът. Той изтъкна, че в София има бум на пътуванията на граждани от европейските страни, за което говорят резултатите на Летище София, което през тези месеци беше много натоварено. Драганов посочи, че като цяло посещенията на чужденците в България са се движили в рамките на между 600 000 и 750 000 през тези месеци. В същото време инвестициите, които бяха направени например в Пловдив в съвременна европейска хотелска и ресторантьорска база, са доказателство, че качествените финансови вложения автоматично привличат много повече чужденци, каза Драганов.
По думите му през целия летен сезон ще се наблюдават интензивни пътувания за културен туризъм в градска историческа среда и оттам ще видим и изместване на базата на туризма. Преди години говорихме, че 75 на сто от туризма ни е морски и 25 на сто е планински, а сега вече сме свидетели на превръщането на България в силна целогодишна туристическа дестинация, а морето дори стагнира през лятото и неговият процент като общ дял от пътуванията в страната вече намалява, коментира експертът.
За майските празници в началото на месеца у нас се очаква да пристигнат най-много гости от съседните на България страни – Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, Република Северна Македония, следвани от туристи от страните от Европейския съюз. През последните години интензитетът на пътуванията в България от Общността нараства главно заради тържествения начин, по който източното православие отбелязва Великден за разлика от по-консервативното му посрещане в католическия свят, коментира експертът. Това е и сред причините за прогнозите само за този празник посещенията на чужденци от Европейския съюз в България да надхвърлят 80 000.
Цените на великденската почивка
Българинът и чужденецът имат възможност да избират къде да посрещнат Великден сред над 17 000 места за настаняване в страната с изключително голяма палитра на предлаганата услуга, напомни Драганов. Семейство с две деца на този Великден може да изкара с толкова пари, колкото е похарчило и преди пет години именно заради ветрилото от предложения, допълни той. Ножицата в разходите за този празник е между не толкова големите средствата, които са ни нужни за посрещането му при роднини и приятели или във втори дом, и нощувките в къщи за гости и хотелите три, четири и пет звезди, където цените са различни, посочи експертът. Нощувките за този Великден са в рамките на 60-250 лева за човек. Самият факт, че за тази почивка също е нужна резервация, а местата се изчерпват, показва, че в България цените все още са ниски. Ниските цени създават недоволни туристи, които трябва да чакат, ако цените бяха високи, тогава нямаше да има опашки и щяхме да имаме свободни места във всяко едно от заведенията и хотелите, посочи експертът. Пример за това са уикенд пътуванията и почивките по време на празници като Великден, когато не можем да намерим място там, където бихме искали да отидем, независимо от парите, които имаме в джоба си, каза Драганов.
В очакване на лятото
Данните от приключилите туристически борси в Германия, Полша, Чехия, Словакия, Румъния показват ръст в записванията за почивки у нас това лято. От една страна причините за тези положителни резултати са свързани и с рецесията в западните икономики, което превръща България в икономически изгодна за пътуване дестинация, за разлика от годините, в които икономиките на тези страни растат и това обуславя нарастване на търсенето на по-скъпи пазари за почивка, посочи експертът. Той съобщи, че ранните записвания за летния сезон отчитат ръстове от над 20 на сто за пазар Германия и над 50 процента за пазар Великобритания, като в началото на годината процентът дори е бил по-голям. Според Драганов проблемът на пазар Германия ще е заради очаквания недостиг на самолетни седалки и в този смисъл не се очаква да има промяна в структурата на почивките на гостите от тази страна и отново най-силните месеци ще бъдат юли и август.
Кадрите това лято
В туризма винаги се наблюдава синусоида по отношение на търсенето на кадрите заради сезонния му характер, има силен връх в месеците юли и август и нулев цикъл, който продължава повече от 6 месеца от годината, напомни експертът. В същото време рецесията в Европа е причина за отчетените през януари намалени със значителен процент стойности на износа, което пък е в основана на очакванията, че индустрията ще започне да освобождава кадри, сред които и български граждани, а те потенциално имат възможност да се върнат в родината си и да поемат част от работните места в туризма. В същото време голяма част от украинските бежанци вече балансираха в голямата му част кадровия дефицит в българския туризъм, коментира експертът. От друга страна, мениджърите в туризма в България, които прилагат по-дългосрочна политика по отношение на кадрите, по-добре решават въпроса за кадрите и това е видимо в големите градове като София и Пловдив в местата за настаняване и хранене, които вече целогодишно работят и при тях няма дефицит на персонал. В този смисъл въпросът с кадрите се определя от добрата организация на работа на обектите. Не е задължение на обществото да осигурява работници за онези бизнесмени, които не могат да направят тази организация, коментира Драганов и допълни, че ако всяка година се прави подмяна на персонала с нов, а за 20 години над сто души са преминали през един обект в туризма, няма как да се очаква решение на кадровия проблем.
Очакват се над 1 милион пътувания в България
Средно на около пет години Великден е в края на април и началото на май и обикновено при подобна ситуация се отчитат много интензивни пътувания, коментира Румен Драганов. През първата десетдневка на май се очаква да има над 1 милион пътувания в България. За сравнение, през годините, когато Великден е бил в началото или в средата на април, се получава разкъсване на цикъла на отваряне на хотелите по морето и в останалите райони на страната, защото практически туризмът на България стартира след средата на юни в години, когато посрещаме този християнски празник по-рано, коментира експертът. По тази причина очакванията са и за силен тласък на летния сезон, който по Българското Черноморие ще започне тази година в средата на май. Като цяло очакваме тази интензивност на пътуванията да се запази силна за целия май, което пък ще доведе до засилване за самия летен сезон, защото има промяна в конюнктурата на записванията на основните за България пазари, коментира Драганов, визирайки Великобритания и Германия.
В началото на май от тези над 1 млн. пътувания се очаква основната част да са от български граждани заради възможността да се слеят почивните дни. Само за Великден посещенията на чужденци в България ще надхвърлят 80 000. За целия месец май очакванията са посещенията на чужденци в България да са над 800 000, а посещенията на българите в страната за този период ще са около 1,5 млн., коментира експертът. По-специално при сънародниците ни интензитетът на пътуванията ще е фокусиран и през втората половина на май заради Деня на светите братя Кирил и Методий.
Ръстът на интензитета на посещенията на българите в страната в началото на май е основан и на хубавото време през април, което даде много силен тласък на пътуванията на сънародниците ни през уикендите на този месец, които вече надхвърлят 190 000, каза Драганов. В края на седмицата обикновено предпочитаме да посетим роднини и приятели, балнео, спа и уелнес хотелите, да направим разходки за културен туризъм в градска историческа среда, а все още е активен и планинският зимен туризъм.
През май на море или на планина
През следващия месец освен тези форми на почивка българите ще изберат и ваканция във втория си дом, защото много от сънародниците ни възстановиха по време на ковида своите къщи в провинцията, посочи експертът. В същото време, по думите му, по морето, в курорта "Св. св. Константин и Елена" и около Поморие, за този период интензивно се разви балнео и спа туризмът, а големите градове като Варна и Бургас разкриха потенциала си за културен туризъм в градска историческа среда. Затова според експерта по отношение на туризма по черноморското крайбрежие вече има преразпределение на основните потоци туристи, които не са свързани само с морето. В този смисъл пътуванията извън летния сезон стават все по-интензивни на база инвестиции в целогодишен туризъм. Пример за това са общините от Южното Черноморие, които се обединяват в името на това да финансират летателни програми, за да направят туризма целогодишен, каза Драганов.
Майските празници в България за чужденците
Очакваният положителен резултат в чуждестранните посещения в България през май е базиран на резултатите от януари, февруари, март и април, когато се отчита значителен ръст спрямо предпандемичната 2019 г. на пътувания за културен туризъм в градска историческа среда, посочи експертът. Той изтъкна, че в София има бум на пътуванията на граждани от европейските страни, за което говорят резултатите на Летище София, което през тези месеци беше много натоварено. Драганов посочи, че като цяло посещенията на чужденците в България са се движили в рамките на между 600 000 и 750 000 през тези месеци. В същото време инвестициите, които бяха направени например в Пловдив в съвременна европейска хотелска и ресторантьорска база, са доказателство, че качествените финансови вложения автоматично привличат много повече чужденци, каза Драганов.
По думите му през целия летен сезон ще се наблюдават интензивни пътувания за културен туризъм в градска историческа среда и оттам ще видим и изместване на базата на туризма. Преди години говорихме, че 75 на сто от туризма ни е морски и 25 на сто е планински, а сега вече сме свидетели на превръщането на България в силна целогодишна туристическа дестинация, а морето дори стагнира през лятото и неговият процент като общ дял от пътуванията в страната вече намалява, коментира експертът.
За майските празници в началото на месеца у нас се очаква да пристигнат най-много гости от съседните на България страни – Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, Република Северна Македония, следвани от туристи от страните от Европейския съюз. През последните години интензитетът на пътуванията в България от Общността нараства главно заради тържествения начин, по който източното православие отбелязва Великден за разлика от по-консервативното му посрещане в католическия свят, коментира експертът. Това е и сред причините за прогнозите само за този празник посещенията на чужденци от Европейския съюз в България да надхвърлят 80 000.
Цените на великденската почивка
Българинът и чужденецът имат възможност да избират къде да посрещнат Великден сред над 17 000 места за настаняване в страната с изключително голяма палитра на предлаганата услуга, напомни Драганов. Семейство с две деца на този Великден може да изкара с толкова пари, колкото е похарчило и преди пет години именно заради ветрилото от предложения, допълни той. Ножицата в разходите за този празник е между не толкова големите средствата, които са ни нужни за посрещането му при роднини и приятели или във втори дом, и нощувките в къщи за гости и хотелите три, четири и пет звезди, където цените са различни, посочи експертът. Нощувките за този Великден са в рамките на 60-250 лева за човек. Самият факт, че за тази почивка също е нужна резервация, а местата се изчерпват, показва, че в България цените все още са ниски. Ниските цени създават недоволни туристи, които трябва да чакат, ако цените бяха високи, тогава нямаше да има опашки и щяхме да имаме свободни места във всяко едно от заведенията и хотелите, посочи експертът. Пример за това са уикенд пътуванията и почивките по време на празници като Великден, когато не можем да намерим място там, където бихме искали да отидем, независимо от парите, които имаме в джоба си, каза Драганов.
В очакване на лятото
Данните от приключилите туристически борси в Германия, Полша, Чехия, Словакия, Румъния показват ръст в записванията за почивки у нас това лято. От една страна причините за тези положителни резултати са свързани и с рецесията в западните икономики, което превръща България в икономически изгодна за пътуване дестинация, за разлика от годините, в които икономиките на тези страни растат и това обуславя нарастване на търсенето на по-скъпи пазари за почивка, посочи експертът. Той съобщи, че ранните записвания за летния сезон отчитат ръстове от над 20 на сто за пазар Германия и над 50 процента за пазар Великобритания, като в началото на годината процентът дори е бил по-голям. Според Драганов проблемът на пазар Германия ще е заради очаквания недостиг на самолетни седалки и в този смисъл не се очаква да има промяна в структурата на почивките на гостите от тази страна и отново най-силните месеци ще бъдат юли и август.
Кадрите това лято
В туризма винаги се наблюдава синусоида по отношение на търсенето на кадрите заради сезонния му характер, има силен връх в месеците юли и август и нулев цикъл, който продължава повече от 6 месеца от годината, напомни експертът. В същото време рецесията в Европа е причина за отчетените през януари намалени със значителен процент стойности на износа, което пък е в основана на очакванията, че индустрията ще започне да освобождава кадри, сред които и български граждани, а те потенциално имат възможност да се върнат в родината си и да поемат част от работните места в туризма. В същото време голяма част от украинските бежанци вече балансираха в голямата му част кадровия дефицит в българския туризъм, коментира експертът. От друга страна, мениджърите в туризма в България, които прилагат по-дългосрочна политика по отношение на кадрите, по-добре решават въпроса за кадрите и това е видимо в големите градове като София и Пловдив в местата за настаняване и хранене, които вече целогодишно работят и при тях няма дефицит на персонал. В този смисъл въпросът с кадрите се определя от добрата организация на работа на обектите. Не е задължение на обществото да осигурява работници за онези бизнесмени, които не могат да направят тази организация, коментира Драганов и допълни, че ако всяка година се прави подмяна на персонала с нов, а за 20 години над сто души са преминали през един обект в туризма, няма как да се очаква решение на кадровия проблем.