Защо се изви опашка пред Агенцията по вписванията?
Защо се изви опашка пред Агенцията по вписванията? / снимка: Sofia Photo Agency
Защо се изви опашка пред Агенцията по вписванията?
30713
Защо се изви опашка пред Агенцията по вписванията?
  • Защо се изви опашка пред Агенцията по вписванията?

Възможно ли е да се удължи срокът за подаване на годишните финансови отчети на фирмите, който изтича днес и какви облекчения могат да се направят за тях предвид огромната опашка, която се изви пред Агенцията по вписванията? На тези въпроси търсим отговори.

Председателят на икономическата комисия в НС Мартин Димитров обеща пред Дарик сините да внесат законодателни изменения, с които да се удължи срокът поне с един месец. Той настоява да се спести това чакане пред агенцията, като информацията, която получават НАП и НСИ от търговците, служебно стига до нея. В отговор председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ каза пред Дарик, че удължаването на срока би било лош сигнал, а трябвало да се търсят други облекчения.

По стара българска традиция всичко да се върши в последния момент фирмите изчакаха днешния ден, за да подадат финансовите си отчети. На опашката хората разказаха за неволите и бързането около подаването на финансовите отчети. Един от чакащите каза, че след тридневни неуспешни опити да подаде отчета по електронен път е отишъл на крака и предложи той да се подава по пощата като данъчна декларация. „Слагаш го, плащаш си таксата, прилагаш я вътре, пускаш я по пощата и готово", описа процедурата той. друг пък обясняваше, че питали служителите в Агенцията дали ще се удължи срокът, но отговорът бил, че той е фиксиран със закон и не може да се удължава от ведомството, а от Народното събрание. Не закъсня и отговорът на законодателите.

Председателят на икономическата комисия в парламента Мартин Димитров: Много се говори за електронно правителство и толкова много пари се изхарчиха за дейности, които се наричаха електронно правителство, че сега направо се хващам за главата какво е истинското дередже на нещата. Тоест говорим как всичко става бързо, компютъризирано и така нататък, а аз още не мога да си извадя лична карта. В подобно положение са и хиляди фирми, които са подали веднъж отчет към НАП и сега същият искат да се подаде към Търговския регистър. Защо служебна да не си ги подават и препредават? Никой на може да ми отговори просто на този въпрос.

Казват, че съдържанието на документите е различно, които се попълват при подаване.

Да стане еднакво значи. Да се подава към една институция един документ. С електронен, без електронен подпис да е към една институция, това искаме. И да има след това служебно движение. То може да стигне оттам като се подаде на една, може да стигне до 100, до 1000, до колкото искат (институции и ведомства). Това е реформа всъщност, ето това е реформа.

Смятате ли, че ГЕРБ ще ви подкрепят?

Ще пробваме, но от това ще зависи и нашето отношение към правителството. Тези неща ни формират отношението към правителството. Защото точно най-активните хора в България, които работят, произвеждат, изкарват някой лев, те са най-засегнати от това. За какво да ги караме всеки ден да ходят на опашка?

Докато внесете поправките ще мине време, възможно ли е да се удължи срокът?

Единият вариант е да се удължи срокът, хората са полудели и се обаждат постоянно. Това е излишна бюрокрация. В кризата тези хора се чудят как да си опазят дребния бизнес да просъществува, а ние сега ще ги караме по цял ден да стоят на опашка. Те казват, че това е голямо недоразумение.

Докога може да се удължи срокът?

Моето мнение е да се удължи поне до края на септември, като гледам какво е положението. Или поне с месец.

Председателят на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова от ГЕРБ: "Наистина е по стар български обичай, защото ако бяхте отишли преди седмица или десет дни в Агенцията по вписванията, щяхте да видите, че няма никакви опашки. Освен това срокът е достатъчно дълъг - от 30 март, когато фирмите са приключили своите отчети, до 30 юни, което са три месеца, но това е друга тема. Ако говорим за някакво облекчение, много често хората казват, ние ги подаваме в НАП или в статистиката, защо трябва да ги подаваме и в Агенцията по вписванията?

Първо, искам да кажа, че в НАП не се подават тези документи, напротив НАП получава само данъчна декларация и тя ползва именно документите, които са сканирани и качени в регистъра или пък данните от статистиката. Тези документи, които се подават в регистъра, се подават в статистиката наистина, но там статистиката ги обработва, качвайки данните от тях, тоест тя има един файл данни, а в Търговския регистър изискването е те да бъдат публично огласени чрез сканиране на документа, така че той да има автентичен вид с подписа, печата, удостоверяващ именно тези данни. Ако трябва да мислим за някакво облекчение, аз по-скоро бих насочила разсъжденията си в посока на фирмите, които нямат дейност. В момента фирмите, които нямат дейност, също са задължени да подават едни празни фирми и да чакат на тези опашки. В НАП например беше решено по много удачен начин - там фирмата подава само една декларация, която е съвсем елементарна. Една страничка, в която казва „нямам дейност" и с това приключва. Може би нещо такова трябва да се измисли и за търговския регистър, за да се облекчи и работата на самите служители".

Самата Агенцията по вписванията също има виждания за облекчения на фирмите. Изпълнителният й директор Анастас Георгиев коментира: "Най-напред да се въведе нов тип заявление, което да служи само за подаване на годишни финансови отчети. Всички заявления, които се подават в Търговския регистър, са стандартни заявления по образец. Напълно допустимо е да ес преразгледат сроковете по отношение на подаването на документите и съответно създаване на някакъв диференциран подход по отношение на сроковете за различните видове търговци. Като примерно един вид търговец подава примерно до определена дата - да речем до 31 март, друг вид търговец - от 31 март до края на април и така нататък някакъв диференциран подход, за да не се събират всички видове търговци в един и същи момент пред гишетата и да се образуват такива струпвания.

Към момента срещали ли сте проблеми с електронната система?

Системата в момента е подложена на дивашка и яростна експлоатация. Тя просто е подложена на изключително голям натиск както от външните потребители, така и от вътрешните потребители за системата. Тя работи нормално в условия, при които се подават дневно 1400-1800, 2000 може би до 6000 заявления на ден. В момента натискът върху системата е до десетина пъти по-голям отколкото е нормалният й капацитет за работа. Системата работи, тя не е прекъсвала да работи в нито един момент, но има известни забавяния именно поради това, че множество предимно външни потребители в момента подават документи по електронен път и в същото време се опитват да си извършват и справки, за което безспорно имат интерес да проверяват състоянието по различни партиди на търговци. Всичко това неимоверно много натоварва системата и има забавяне при зареждането на страницата."

Дори да се стигне до облекчения, те ще важат за следващия път. Дотогава припомняме на онези, които изпуснаха и последния срок за подаването на отчетите си, че ги очаква глоба от 2000 до 3000 лв.