Ще растат ли цените на храните?
Ще растат ли цените на храните? / снимка: sxc.hu
Ще растат ли цените на храните?
36737
Ще растат ли цените на храните?
  • Ще растат ли цените на храните?

Новата 2011 г. дойде с повишаване на цените на хранителните продукти – при някои вече го усетихме по джоба си, при други – тепърва предстои. И дори и да не смятаме да пазим следновогодишна диета, вероятно ще ограничим хляба заради прогнозираното му поскъпване с около 15 %. За съжаление обаче, ако искаме да запазим харчовете си за храна на миналогодишното ниво и следваме цените на продуктите, ще трябва да се откажем от някои плодове и зеленчуци, а и вероятно да ограничим месото и месните продукти.

През новата година ще ядем по-скъпа храна. И ако все се надявахме, че надуването на цените е само празнично, а после ще се върнат на старите нива. Отговорът е не, няма. Защо? Нека започнем от началото на веригата – цените на зърното и фуражите на световните борси.

“Там изцяло климатичният фактор влияе на търсенето, защото например в Австралия има големи наводнения, в Аржентина има големи суши. Това предполага, че реколтите, които идват от южното полукълбо в месеците февруари и март, ще бъдат компрометирани, в смисъл няма да са толкова, колкото се очаква. В същото време потреблението нараства в световен мащаб и се появява дефицит. И като цяло има тенденция на покачване на цените на храните на фуражите“, коментира Христо Цветанов, председател на Асоциацията на земеделските производители у нас. На въпрос дали би се ангажирал с процент на поскъпването, Цветанов каза “Имайки предвид, че е само прогноза, очакваме с около 15 процента да се повишат цените до новата реколта. До преди две години пазарът, ако може да го охарактеризираме така, бе по-скоро пазар на купувача. Купувачът диктуваше нещата. Движеха се пак в някакви пазарни рамки, но купувачите диктуваха. Докато от миналата година насам нещата се обърнаха. По-скоро не земеделският производител да е притиснат да продава на ниска цена, а по-скоро той преценява сега вече кога точно ще си продаде с оглед на неговите нужди и в борсовите среди така се казва, че дойдоха годините на продавачите. Има голямо търсене, но малко хора предлагат на пазара.”

И продавачите диктуват – по-скъпо зърно и фуражи, следователно – по-скъпо брашно и по-скъп хляб. Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите:
Цените на суровините пораснаха почти със 70-80 процента. Днес данните продължават да говорят за нарастване и на олиото, и на сирената и кашкавалите, които ползваме при производството на закуски. Към днешна дата и транспортните разходи вече са покачени. Знаем за новите цени, свързани с повишаването на акцизите от 1 януари 2011-а на бензина и дизела. С въвеждането на акцента върху качеството на изделията, е нормално цените да добият друга стойност и тя да е различна от досегашната във възходяща позиция.

Може ли да бъдете по-конкретна. Прогноза на бранша 15-20 процента в близко време, потвърждавате ли тази прогноза?

Възможно е да бъде и повече при някои производители.

За кои е възможно да бъде повече?

За тези, които стоят зад стоката, която произвеждат, и за тези, които произвеждат продукти с определено качество.

За какъв период от време би се натрупал подобен процент на поскъпване, за да не е непосилно за хората?

Мисля, че до края на месеца ще е факт.

Кукушева обясни, че за да не вдигнат драстично цената на продукцията си, някои производители ще намалят грамажа на хлебните изделия. Това само по себе си е също оскъпяване, но няма да удари толкова по джоба, но на вечеря ще ядем по една, а не по две филии хляб например. Играта с разфасовките е повече плод на конкуренцията, отколкото на вдигането на цените, заяви от своя страна Кирил Вътев, председател на Асоциацията на месопреработвателите. Според него увеличаването на цените на фуражите няма начин да не рефлектира върху цената на месото, така че повишение вероятно ще има. Ето какво каза Вътев:

Не мога да се ангажирам да кажа точно в какви рамки и точно кога ще започне. Дай боже, да успеят животновъдните ферми и месодобивните предприятия да задържат цените. Никой няма интерес от увеличаване на цени.

Това, което се случи около стандарта “Стара планина“, повлия ли донякъде на пазара и ще има ли тепърва отражение върху цените?

Стандартът си го произвеждат всички фирми толкова, колкото са им заявките от търговска мрежа. Като всеки нов продукт, който се рекламира успешно и масирано, интересът беше голям в началото, нормално е след това да има спад. Но стандартът си го има, продължава да се произвежда, нито един производител не е спрял да го произвежда.

А възможно ли е да се намали грамажът на продуктите?

Отдавна в нашия бранш се правят всякакви разфасовки, за да се отговори на всеки потребителски интерес. Така че това по никакъв начин не мога да го свържа с повишаване на цените или каквото и да било. Това са неща, които отдавна са на пазара. Дори у нас все още няма разфасовки от 80, 70,50 грама, каквито има на запад, но и това ще дойде.

Вероятно подобна тенденция ще се очертае и при млякото и млечните продукти, защото животновъдите са зависими от цените на фуражите, макар че браншът още не се е произнесъл.

При производството на плодове и зеленчуци също ще има ръст на цените, но какъв ще бъде той ще стане ясно най-рано през март, когато ще има яснота около реколтата. През зимата ядем гръцки и турски домати, обясни Христо Цветанов. “Единственото, което може да се предложи на този етап на пазара, е някакво българско оранжерийно производство, което е много малък процент от общото предлагане. Това, че ние нямаме предлагане, води след себе си внос, който е на по-висока цена. Имайки предвид, че нещо докарано от другия край на Турция или от далечния край на Гърция, където сега е възможно да се отглеждат плодове и зеленчуци, респективно води след себе си един голям транспортен разход. И при всички положения е скъпо. Другото, което е фактор, в Андалусия, Испания в момента произвеждат пипер, домати и краставици, когато при нас е зима, при тях е 14-18 градуса температурата и те хранят почти цяла Европа плодове и зеленчуци. Пак е далече, респективно пак е скъпо“, коментира той.

И така зимата ще ядем много скъпи плодове и зелечуци, лятото – не толкова скъпи.  И ако на ниво търговия на едно цената се диктува от продавачите в момента, на дребно – потреблението се диктува от купувачите. Храни винаги ще се купуват, но когато даден продукт стане скъп и в по-малко количество, любителите му просто избират конкурентния продукт.