General Motors - разбитата мечта на американската средна класа
General Motors - разбитата мечта на американската средна класа / снимки: ЕPA/БГНЕС

Фалитът на General Motors („Дженерал мотърс”), който се очаква да стане факт днес, означава края на една мечта за американските работници, мечтата за гарантирана за цял живот работа и достъп до комфорта на средната класа, информира Франс прес.

"General Motors бе красивият живот", резюмира Гари Чейсън, професор по трудови отношения в Университета Кларк. "Има своеобразен социален договор: работиш здраво и си възнаграждаван със сигурност на заетостта и добра заплата".

Златна работа за американския работник, която освен това можеше да се предава в наследство на децата, отбелязва Чейсън.

В Детройт, люлката на американската автомобилна промишленост, както и в целия Среден Запад, успехът на General Motors, най-големият производител на автомобили в продължение на 77 години, бе източник на благоденствие чрез многобройните заводи, мрежата от доставчици, гаражи и концесионери.

От 80-те години обаче мечтата започна да се пропуква, защото General Motors предприе тактика на изнасяне на производството си към Мексико и Азия. Цели градове като Флинт, не далеч от Детройт, западнаха, а къщите в тях и магазините опустяха.

От 440 000 работници в САЩ през 1981 година персоналът на автомобилната компания намаля до 62 000 през 2008 година. В най-новия план за преструктуриране на General Motors са предвидени нови съкращения на 38 000 работни места през 2011 година.

Какво беше General Motors:

- най-големият от трите водещи автомобилостроителни концерни в САЩ с централи в Детройт, щата Мичиган, който миналата година отпразнува 100-годишнината от създаването си. Ford („Форд”) обаче е най-старата автомобилостроителна компания в САЩ, появила се на бял свят през 1903 година. Третият американски автомобилен концерн - Chrysler („Крайслер”) е основан през 1925 година.

- В продължение на 77 последователни години - от 1931 до 2007 година - General Motors бе най-големият производител на автомобили в света по обем на продажбите, но през миналата година бе изпреварен от японската група Toyota („Тойота”).

- General Motors държеше 22 на сто от американския пазар през 2008 година в сравнение с близо 45 процента през 1980 година.

- След като разработи цяло съзвездие от марки, General Motors бе принуден да се раздели с много от тях, за да възстанови рентабилността си. Компанията ще се съсредоточи върху производството на Cadillac („Кадилак”), Buick („Буик”), Chevrolet („Шевролет”) и GMC („Джей Ем Си”) и ще тегли чертата на GM Daewoo („Джи Ем Деу”), Holden („Холдън”), Hummer („Хамър”), Pontiac („Понтиак”), Saab („Сааб”), Saturn („Сатурн”), Vauxhall („Вохксхол”). Бъдещето на европейския филиал Saab все още не е решено за разлика от съдбата на Opel („Опел”).

- General Motors вече получи от държавата 19,4 милиарда долара от декември миналата година.(БТА)