Американският автомобилостроителен гигант General Motors Corp. („Дженерал мотърс") подаде в Ню Йорк молба за съдебна защита от кредитори, което в САЩ е равносилно на обявяване на фалит, предадоха световните агенции, цитирани от БТА.
Мярката е част от плана на администрацията на президента Барак Обама да свие размерите на автомобилопроизводителя до устойчиви и да даде мажоритарен дял на федералното правителство.
Това е четвъртият по големина фалит в историята на САЩ и най-големият за компания от промишления сектор. Групата обяви, че има дългове за 172,81 милиарда долара и активи за 82,29 милиарда долара.
Докато реорганизира дейността си, рухналата икона на някогашната американска индустриална мощ ще разчита на допълнителна финансова помощ от 30 милиарда долара от министерството на финансите на САЩ и 9,5 милиарда долара от Канада. Това е допълнение към близо 20-те млрд. долара, които вече бяха отпуснати от парите на данъкоплатците. Тази сума компанията получи под формата на нисколихвени заеми.
Съдбата на General Motors донякъде ще повтори случилото се с Chrysler LLC („Крайслер"), който обяви фалит в края на април. По-рано през деня съдът по фалитите разреши продажбата практически на всички активи на американската автомобилна корпорация Chrysler на нова компания, ръководена от италианския автомобилен концерн Fiat SpA („Фиат"). По този начин Chrysler се приближи до бързия изход от съдебната защита, което се очаква да стане тази седмица.
Планът предвижда федералното правителство да получи собственост върху дял от 60 процента в новата компанията General Motors. Канадското правителство ще се сдобие с дял от 12,5 процента, Синдиката на работещите в автомобилостроителния сектор ще вземе 17,5 процента, а на държателите на облигации се падат 10 процента. Очаква се сегашните акционери на General Motors да бъдат заличени.
Правителството на САЩ очаква новата компания да излезе от фалита най-рано за 60 до 90 дни, отбелязва АП.
По-рано компанията на General Motors Corp. за търговия с автомобили в Харлем - Chevrolet-Saturn of Harlem Inc. („Шевролет-Сатурн ъв Харлем") - също подаде молба за съдебна защита от кредитори по силата на американския закон за фалитите. Така започна очакваната вълна от фалити в структурата на компанията, за да може General Motors да завърши преструктурирането си, предаде Асошиейтед прес.
Най-големите кредитори на Chevrolet-Saturn of Harlem са Wilmington Trust Co. ("Уилмингтън тръст"), който държи дълг от 22,76 млрд. долара и синдикатът на работещите в автомобилостроителния сектор в САЩ, на който компанията дължи 20,56 млрд. долара.
Президентът на САЩ Барак Обама заяви, че планът за преструктуриране на автомобилната компания Дженерал мотърс, преминаващ през обявяването на фалит, е "надежден и реалистичен", предадоха световните агенции, цитирани от БТА. Обама оправда намесата на държавата в подкрепа на GМ и Chrysler, заявявайки, че сривът на двете компании би предизвикал "огромни щети" за икономиката. Държавата трябва "бързо" да приключи с ангажимента си към General Motors след оказаната помощ компанията да се изправи отново на крака, допълни Обама.