Иван Ганчев: Добрият пилот трябва да е спокоен и уравновесен
Иван Ганчев: Добрият пилот трябва да е спокоен и уравновесен / снимки: личен архив
Иван Ганчев: Добрият пилот трябва да е спокоен и уравновесен
37191
Иван Ганчев: Добрият пилот трябва да е спокоен и уравновесен
  • Иван Ганчев: Добрият пилот трябва да е спокоен и уравновесен

Иван Ганчев е сред най- стабилно представящите се български автомобилни състезатели през последните години. От миналата, роденият на 15 октомври 1984 г. в Елена пилот, е част от екипа на великотърновски клуб "Етър Рейсинг Тим", с който стана отборен шампион на България на рали.

За разлика от доста по- опитните от него Емил Денев и Тодор Тодоров, обаче той е по- малко познат в региона. Вероятно защото в предишните години караше за клубове извън Старата столица и не бе попадал толкова много във фокуса на местните медии, независимо че на практика целият му живот до сега е минал тук.

Иван Ганчев е завършил средно образование в Езикова гимназия "Проф. Асен Златаров" във В. Търново и бакалавърска степен по специалността "Туризъм" във ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий". В момента учи магистратура "Финаси" и върти собствената си автотранспортна фирма. С автомобилизъм се занимава от 2006 г. През 2008 г. стана шампион на рали в клас "N- 3", а през последните две години е втори в по- мощния клас "А- 6".

 - Кой те запали по автомобилния спорт?

- Бившият национален състезател Николай Николов. Той е семеен приятел, родом е от Елена, но живее в София. Де факто той ми показа основните неща. Първата ми кола през 2006 г. бе Пежо- 206. С нея се състезавах в най- ниския клас "N- 2". Така ме посъветваха хора, които разбираха. На следващата година отидох в Италия и си купих оборудвано "Рено Клио" за по горния клас "N- 3".

- С което стана шампион през 2008 г.?

- Да оказа се много добър автомобил, отлично подготвен от италианците.

- С него през миналата година съотборникът ти в "Етър Рейсинг Тим" Емил Денев взе титлата в "N- 3". Защо реши да смениш реното с "Фиат Пунто" и да се качиш в "А- 6"? Отесня ли ти "N- 3"?

- Не в "N- 3" конкуренцията е на ниво. Това е един от най- масовите класове. Просто "Фиат Пунто Супер 1600", който карам в момента е един истински автомобил за рали, отлично подготвен и с него искам да постигам по- добри резултати и да гоня по- челни места в генералното класиране.

- Малко не ти достига да станеш шампион с тази кола?

- Да две години по ред съм втори. Състезанията в които участвам успявам да спечеля, но все не мога да изкарам пълен сезон, основно по финансови причини. Това ми пречи да взема титлата. Надявам се тази година, ако съм с този автомобил да успея.

- Казваш ако. Да не би да си решил да смениш колата?

- Да. Обявил съм я за продажба и ако успея ще взема кола 4х4 в най- силния клас "N- 4". Там конкуренцията е много голяма и ще бъде трудно, но се надявам да се преборим. Искам да купя "Митцубиши Лансър", тъй като по- мощните коли от супер 2000 са доста по- скъпи, от порядъка на 200000 евро.

- А, каква е цената на "Митцубиши Лансър"?

- Добре подготвена кола струва около 50000 евро. Смятам да я купя от Италия, стига разбира се да се стигне до там.

- Има ли кандидати за "Фиата"?

- Да, но все още не сме достигнали до споразумение за цената.

- Автомобилизмът е скъп спорт. Как финансираш участието си?

- Сам. Миналата година имах подкрепата на DHL, за което им благодаря. Надявам се през тази да има и други спонсори.

- Колко ти струва един сезон?

- Нещата са доста относителни. Аз карам с рейсингово гориво, което е по- скъпо 4- 5 евро на литър. За едно състезание, с дължина да кажем 100 километра, разходите са около 10000 лева.

- Това означава, че за година 50- 60 хиляди лева бюджет за челно класиране не е достатъчен?

- Определено, защото в тези пари не включвам ресурсът на двигателя. А, при по- мощните коли той е доста ограничен.

Иван Ганчев: Добрият пилот трябва да е спокоен и уравновесен
netinfo

- Какви са плановете ти за новия сезон. Ще продължиш ли да си част от екипа на "Етър Рейсинг Тим"?

- Ако не си регистрирам собствен клуб, защото имах такива планове, да. Аз съм доволен от участието си в "Етър Рейсинг Тим". С колегите се разбираме прекрасно и мога да кажа само добри неща за този клуб. Иначе първия ми старт ще е писта "В. Търново". Въпреки, че карам основно рали и така ще бъде и през този сезон, харесвам това състезание, защото има многобройна публика и се създава страхотна атмосфера.

- Почти всяка година си с нов навигатор, вече си сменил четирима. С кой ще работиш през тази?

- Все още не съм решил окончателно, но с Петър Илиев. Бяхме заедно през 2007 г. и смятам, че е добър вариант за мен.

- Какви качества според теб трябва да притежават добрият пилот и навигатор?

- Субективно е, но пилотът трябва да е спокоен, уравновесен, да си познава добре колата, да работи добре с екипа си. Що се отнася до навигатора, той трябва да се сработи отлично с пилота и да му помага във всяко едно отношение. Да познава трасетата и да дава правилни съвети за темпото и ако щете даже да търпи прищявките на пилота, ако мога така да се изразя.

- Кой поддържа колата ти?

- В Елена имаме сервиз и механиците ми Йордан и Венелин работят там, когато не сме на състезания. Специално искам да им благодаря, защото до сега не са ме подвеждали. Не сме имали технически проблеми с колата.

- Суеверен ли си. Имаш ли талисман?

- Не мога да кажа, че съм суеверен. Имам си една иконка в колата и преди да стартираме поглеждам към нея.

- До сега те е опазила. Не си имал сериозни инциденти?

- Случвало се е няколко пъти да приключим участие, но за щастие повредите са били само по автомобила, ние с навигатора сме се отървавали без контузии.

- Много хора казват, че вашия спорт освен скъп е и опасен. Ти имаш ли такова чувство?

- Да. Опасен е, тъй като едно малко разсейване, една минимална грешка могат да доведат до сериозни поражения?

- Как гледат в семейството ти на риска?

- Майка ми и баща ми ме подкрепят. Притесняват се, но мисля че вече посвикнаха.

- До къде би искал да стигнеш в автомобилния спорт?

- Както всеки пилот да съм първи в България в генералното класиране на рали- шампионата, а защо не и по- нагоре?

- Мислиш ли вече за Световния или Европейския шампионат?

- За Световния не съм мислил, но от година си партнирам с един от най- силните турски автомобилни клубове- "Пегасос Рейсинг" /Истанбул/. През тази година имам покана от тях да участвам в няколко макадамови състезания, като първото през май "Босфора- рали" е кръг от Европейския шампионат. Макадамът е нова настилка за мен, но смятам, че много ще ми допадне и ще постигна добри резултати. Ще карам с моя автомобил, но турския клуб ще го преоборудва за макадамова настилка.

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.