Много по-добре за България ще бъде да се откаже от японския заем за нов контейнерен терминал, отколкото да се прави нещо скъпо и неработещо. Това заяви за Дарик Свилен Крайчев – варненски депутат от ГЕРБ и зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт. Крайчев потвърди позицията си против проекта, който отрежда мястото на терминала на мястото на Максуда, като се мотивира с тезата, че няма никакъв смисъл да се похарчат 140 млн. лв. за пристанище, в което пак няма да могат да влизат големите кораби. Ако терминалът бъде построен на 2 км. по-навътре, той отново ще бъде използван само от сравнително малките плавателни съдове, посочи депутатът. „По-добре да се платят неустойките, отколкото да се изплаща огромен заем за нещо, което няма да печели допълнително средства. Не е ли преди моста пристанището, няма смисъл да се прави ново”, категоричен бе Свилен Крайчев. Той даде пример с бургаския терминал 2А, изграден с японски заем, за който всяка година държавата трябва да изплаща по 15 млн. лв., а приходите му са далеч под тази сума.
Според Крайчев, по-удачно би било да се разшири пристанището Варна-Запад, където не е проблем големите кораби да влизат. Там съществува и необходимата логистика за приемането и разтоварването на плавателните съдове. Инвестицията за реновирането на Варна-Запад би била с пъти по-малка от тази за терминал на мястото на Максуда.
Още докато е бил зам.-кмет на Община Варна, Свилен Крайчев е получил становища от чуждестранни специалисти, че построяването на нов контейнерен терминал до езерото не е удачно.
Относно информацията, че варненският бизнесмен Красимир Узунов преговаря за новото пристанище, Крайчев коментира, че никой български бизнесмен не би могъл да бъде самостоятелен инвеститор в подобно начинание. „Узунов ли е, Иванов ли е, „Дубай Порт Ауторити” ли е (инвеститорът на пристанището в Констанца) – това няма значение. Важното е да се направи както трябва”, каза още специалистът.
На 21 декември във Варна ще се проведе кръгла маса на тема „Бъдещото развитие на пристанище Варна – перспективи и възможности за изграждане на нов контейнерен терминал”, съобщи Свилен Крайчев. На форума, организиран от БМК (Българска морска камара) и Министерство на транспорта, специалисти от бранша ще се опитат да се обединят около единно мнение по въпроса за мястото на новия контейнерен терминал. Ще присъстват зам.-министърът Камен Кичев, който отговаря за координацията и развитието на транспорта, Георги Генчев – директор на ДП „Пристанищна инфраструктура”, шефът на морска администрация Сергей Църнаклийски, членовете на БАКБА, както и други специалисти в бранша.