Собствениците в Морската градина искат само те да влизат в парка с кола
Собствениците в Морската градина искат само те да влизат в парка с кола / Дарик Варна, архив

Само собствениците на имоти в Морската градина във Варна да имат достъп с автомобили до парка, поискаха живущите в местността Салтанат. След като заповедта за забрана на движение на автомобили влезе в сила, те не могат да стигнат до домовете си с кола. 

„Не сме за безобразия в Салтанат и за безразборно движение. Искаме строго регламентирано движение, което означава собствениците на паркоместа и гаражи да могат да ги използват безпрепятствено. За всички останали, които нямат собственост и желаят достъп – общината би следвало да изгради паркинги на подходящи места”, заяви от името на всички собственици Кирил Киров. 

Според него заповедта на Иван Портних цели противопоставяне на една група хора на друга и на превръщането на Варна във втора София. Документът обаче не генерирал обществена подкрепа, смята Киров. 

„През 2007 г. влиза в сила кадастрална карта за местността Салтанат, която е основният  довод за заповедта на Портних. Какво означава една карта, тя няма законови последици. Варна вече има Общ устройствен план (ОУП), но той без подробен паркоустройствен план няма тази стойност за Салтанат, каквато би имал. Общината дори още не е обявила процедура за подробен паркоустройствен план. Той може да влезе в сила след 10 години и какво ще следва – отчуждаване на имотите ли? Откъде средства за отчуждаване – по груби сметки това би коствало бюджета на Варна за следващите 150 години. Европейски пари - кой би отпуснал 1,5 млрд. лева за създаване на парк?, попита Киров. Задочно той отправи въпрос към кмета Портних дали общината може да понесе  бъдещите парични искове, които засегнатите от заповедта му неминуемо щели да заведат. 

Според адвокат Деян Иванов, представляващ интересите на собствениците в Салтанат, кадастралната карта не създавала права, а само отразявала съществуващо положение. В нея алеите трябвало да бъдат заличени и на тяхно място да бъдат обозначени улици, коментира юристът.

За собствениците би трябвало да бъде осигурен транспортен достъп по начин, при който няма конфликтни точки с посетителите в Морската градина, смята арх. Георги Минчев. Той е участвал в колектива, изработил  плановото задание за територията на Морската градина, което е било гласувано от Общинския съвет през 2001 г. , а година по-късно е прието и от Министерството на регионалното развитие. В документа е посочено, че в Морската градина не могат да се строят жилищни сгради, а само жилища за собствениците и за охраната на търговските обекти.