До 2-3 месеца се очаква да бъде готов анализът на ЕБВР (Европейска банка за възстановяване и развитие) за необходимостта от синя зона във Варна, съобщи за Дарик кметът Иван Портних. Проучването се прави от утвърдени международни специалисти, които изследват спецификата на града и различните зони в централната му част, натовареността им и възможностите за правилно паркиране.
Още през октомври миналата година кметът на Община Варна Иван Портних подписа договор с ЕБВР – както за анализ и изработване на новата транспортна схема на града, така и за въпросния анализ на евентуалната бъдеща синя зона.
„Браншовите организации във Варна към Обществения съвет по благоустройство са нетърпеливи синята зона да стане факт”, каза за Дарик кметът и уточни, че строители, архитекти и други заинтересовани от реда в движението по улиците на Варна настояват въпросът да бъде решен във възможно най-кратки срокове. Веднага след изготвяне на анализа и стратегията за паркиране на автомобили в централната част от Общината ще предприемат мерки синята зона да бъде реализирана там, където това е необходимо, увери кметът. „Забавяне няма да има”, категоричен беше той.
За дейността на синята зона, когато тя стане факт, ще се грижи единствено и само общинското предприятие „Общински паркинги и синя зона", отбеляза Иван Портних. Фирмата е със 100% общинско участие, а приходите от паркиране в центъра ще бъдат използвани основно за градска инфраструктура, като приоритет ще са тротоарите.
След неуспешния опит да бъде въведена синя зона във Варна през 2012 година, темата стана особено чувствителна за града. Тогава, вместо зона за платено, но подредено паркиране, варненци получиха новини за сътресения в местната власт, съмнения за корупция и съвсем основателни опасения, че приходите от паркираните в центъра автомобили ще отидат в нечии конкретни джобове. В последните дни в града отново се заговори за „крайна нужда” и „крайно време” синята зона да бъде въведена. Особено след първите завършени ремонти на централни пътни артерии и тротоарите им, върху които някои дръзнаха да паркират автомобилите си без никакво притеснение. Дори кметът Портних се възмути в профила си във Фейсбук на нагло спрян огромен джип върху новоположените плочи на тротоара по бул. „Цар Освободител”.
Синя зона има вече във всички големи градове в страната. В София, Пловдив и Бургас вече реализират крупни печалби от таксите за паркиране. Столицата вече разширява и малко по-либералната си зелена зона. Синя зона въведоха дори някои от малките градове. Има я даже във Видин – от есента на миналата година. И в Казанлък са обособили зона за платено паркиране.
Синя зона можеше да има и във Варна още от 2012 година, но заради "лъсналото" съмнително съдружие на тогавашната общинска фирма "Паркинги и гаражи" с частната "Център за мобилност" в акционерното дружество "Транспортен център за мобилност" избухна скандал. Намеси се лично премиерът Бойко Борисов, екскметът Кирил Йорданов на спешна пресконференция отмени въвеждането на зоната ден преди стартирането й, а броени месеци след това станахме свидетели и на някои политически рокади. Най-ярка от тях беше смяната на областния председател на ГЕРБ Павел Димитров с Иван Портних.
Заради болезнения спомен от личните интереси на неколцина варненски политици и общински съветници, сега в Общината са особено внимателни в плановете си за платено паркиране по улиците. Дали тази година ще започнем да се съобразяваме с нова система за паркиране и дали синя зона ще регулира стълпотворението от автомобили през лятото – това явно зависи от европейския анализ.
Хронологията на несъстоялата се варненска синя зона до злополучната за нея 2012 година.
Със скандалния случай и до ден днешен не се е занимала прокуратурата.