Хронология на отдавна отлагащата се „синя зона”
Хронология на отдавна отлагащата се „синя зона” / снимка: DarikNews.bg архив

Въвеждането на „синя зона” във Варна през уикенда отново се отложи за неопределено време, което не е прецедент, но никога досега проектът не е бил толкова близо до реализацията си, колкото допреди намесата на премиера Бойко Борисов. Именно след среща с него кметът Кирил Йорданов и областният управител Данчо Симеонов обявиха, че паркирането в центъра на морската столица ще продължи да бъде безплатно. Нещо, на което през последните 4 години все нещо пречеше да бъде променено.  

Случаят „синя зона” във Варна започва през месец юни 2008 г. Тогава зам.-кметът по транспорта Свилен Крайчев обявява, че му е възложено изготвянето на идеен проект за създаването на първите райони за платено кратковременно паркиране. За тази цел са заделени 300 000 лв. от бюджета, като обявените намерения са до половин или до една календарна година да започне събирането на такси в районите около Община Варна, Централна поща, Стоматологията, Археологическия музей и Драматичния театър „Стоян Бъчваров”. Местната администрация обявява и размера на сумите за престой и цената за абонамент в „сините зони”, които следващият месец биват одобрени от Общинския съвет.

Обявена е поръчка за проектиране на зоните за кратковременно паркиране, а немската компания „Сименс” доставя автоматите, които са монтирани на различни от определените първоначално райони – това са улиците „Преслав”, „Русе”, „Цар Асен” и Чаталджа”. На тях са разчертани общо около 190 места, платеното паркиране на които е обявено, че се въвежда от есента на 2009 г. Срокът обаче отново бива пропуснат.

В края на същата година общинските съветници гласуват размера на санкциите за неправилно паркиране в посочените зони. Решението за т. нар. глоба „скоба” не бива  оповестено публично 14 дена преди приемането си, което дава повод на областния управител Данчо Симеонов да го обжалва пред съда. Процедурата забавя въвеждането на платеното паркиране, но въпреки това през април 2010 г. е увеличен щатът на общинското предприятие "Управление на национални програми и проекти", което ще събира таксите. Неговият шеф Стоян Аргиров обявява нов срок, в който паркинг автоматите ще работят – месец май 2010-та. И този срок е пропуснат, като оправданието е подадената жалба в съда. По нея варненските магистрати се произнасят през октомври 2010 г., отменяйки решението за глоба „скоба”. Без одобрена наказателна такса е невъзможно да бъдат въведени първите „сини зони” и предложението за санкции отново бива гласувано от местния парламент през април 2011 г. След неговото приемане зоните обаче не заработват веднага.

По същото време местният парламент гласува и наредба за организация на движението в община Варна, която предвижда 24 000 места от идеалния и широк център да попаднат в „синя зона”. Това става броени месеци преди местните избори, по време на кампанията за които един понеделник хиляди варненци намират на предните стъкла на автомобилите си брошури с пълна информация за обхвата и условията на „синята зона”. Тъй като кметът Кирил Йорданов е в отпуск, неговите заместници Коста Базитов и Веселин Петров свикват пресконференция и определят акцията като „груба фалшификация” и „провокация”, отричайки зад нея да стоят Общината или Общинският съвет.

Темата за „сините зони” е забравена през следващите месеци, докато през март 2012 г. зоните за кратковременно паркиране заработват най-накрая - близо четири години след замислянето си. Седмица по-късно пък от общинското дружество „Паркинги и гаражи” обявяват, че от 1 юни платеното паркиране се въвежда и за още 1100 места в центъра на Варна. Обхватът на „синята зона” странно съвпада с този от разпространената по време на предизборната кампания брошура, която тогава е наречена „фалшификация”.

След като са анонсирани сроковете, започва разчертаването на местата, събирането на лични данни и абонаментни такси от живущите в центъра на Варна. Един от последните, който научава за случващото се, е кметът Кирил Йорданов. Ден след пускането в експлоатация на „синята зона” на 15 май, той заявява пред журналисти, че е разбрал за това, едва след като то е станало факт. Градоначалникът изтъква още, че дружеството „Паркинги и гаражи”, което ще управлява зоната, е на подчинение на Общинския съвет.

Самото дружеството е създадено с решение на местния парламент през февруари 2008 г. – няколко месеца преди да бъде обявено предстоящото проектиране на първите „сини зони” и няколко години преди да бъде приета наредбата за платено паркиране на 24 000 места в идеалния и широк център на Варна. След гласуването на документа през пролетта на 2011 г. се оказва, че общинската фирма "Паркинги и гаражи" заедно с частната "Център за мобилност" са станали съдружници в "Транспортен център за мобилност" АД. Именно това дружество щеше да събира таксите от „синята зона”.

След като тя просъществува по-малко от седмица, в която работеше безплатно, нейното въвеждане отново се отлага. Този път заради премиера Бойко Борисов, след среща с когото кметът Кирил Йорданов и областният управител Данчо Симеонов обявиха, че нещата си остават по старому.