Епископ Борис, който събра най-много гласове на епархийския вот за варненски митрополит, трябва да бъде разследван заради отправените към него обвинения.. Това смята председателят на храма „Св. Николай Чудотворец” в морския град отец Василий Шаган, който е и един от 30-те епархийските избиратели. Според него на 15 декември, когато гласуването ще бъде повторено, избирателите трябва да гласуват по съвест, без да си правят „чисто човешки сметки”. С отец Шаган разговаряме след конференцията, която свещеници от Варненската и великопреславска митрополия, организираха в навечерието на новия вот.
Отец Шаган, защо конференцията беше закрита?
Искахме като духовници да обсъдим всичко случило се и да го направим в едно братско общение. Трябваше да си кажем много неща, които назряват между нас и като тенденция за неразбирателство по някои въпроси.
Колко от всичките 30 епархийските избиратели присъстваха на конференцията?
Мисля, че присъстваха всичките 15, които са свещеници.
Другите 15, които са миряни, бяха ли поканени?
Не, това беше конференция само на свещениците. Идеята беше да се чуе свещенството в нашата епархия и неговото мнение да послужи като напътстващо за избирателите. Сами разбирате, че едни избиратели, за да гласуват за митрополит, трябва да се съобразят евентуално с общите настроения в епархията и с това, което могат да кажат свещениците.
И какво могат да кажат свещениците?
Че не бива да се гласува по порочен начин, не бива да се влиза в схеми, не бива да се използват неморални подходи при толкова отговорни избори. Необходимо е да се обединим около общи критерии, заложени в Свещеното писание и в устава на Българската православна църква (БПЦ), за това какъв трябва да бъде един епископ и един бъдещ митрополит. Критериите са много ясни и категорични – казва се, че епископът трябва да е непорочен, с чист живот, духовен лидер, пастир и човек, който е украсен с монашески добродетели.
След като изборът на епископ Борис беше приет от варненските свещеници по такъв начин, можем да приемем, че според вас той не отговаря на тези критерии. Има ли в списъка с общо 13 кандидати за варненски митрополит други епископи, които не отговарят на критериите?
Жалбата ни за касиране на изборите не беше отправена против епископ Борис или против когото и да е било, а защото забелязахме, че вотът е опорочен. Гласуваше се по порочната практика, битуваща много отдавна в БПЦ – един фаворит и един т. нар. неизбираем. Ние се противопоставихме на тази практика с нагласата да се гласува според принципа, определен от устава и от духа на самата църквата. Той гласи, че от всички кандидати избирателите трябва да изберат двама най-достойни, които максимално се доближават до заложения в Свещеното писание идеал. Това, че епископ Борис стана една нарицателна личност след 17 ноември, е защото към него бяха отправени обвинения от страна на епископ Игнатий. От други места също прозвучаха сериозни обвинения и при наличието на такива към кандидат за варненски митрополит не можем да ги подминем с равнодушие, все едно нищо не се е случило. Най-малкото, което трябва да искаме, е този човек да бъде разследван заради отправените му обвинения, които не са от случайни хора.
Кой трябва да го разследва?
Съборът на епископите или Светият синод.
Има ли смисъл от нови избори със стари избиратели?
Има. Твърдо вярвам, че всеки избирател може да ревизира своето виждане относно тези 13 кандидати и предвид всичко, което се случи – Светият синод касира изборите, явно имайки предвид, че двамата кандидати не са достойни или желани, или са избрани по порочен начин – това трябва да наведе на сериозна мисъл избирателите и те да вземат сериозно решение.
След като твърдите, че върху част от избирателите е оказван натиск да гласуват по определен начин, след като споменавате дори конкретни суми, които са получавали, след като е подозрително голям броят на бюлетините, в които заедно е посочена двойката Борис и Игнатий – какво по-различно като избор може да се очаква на 15 декември? Ако някой е взел пари, да ги върне в оставащите дни и да гласува с чиста съвест ли?
Склонен съм да мисля, че не са играли парите в цялата история. Може би някакви други човешки нагласи, обещания, натиск или чисто приятелски отношения, което също не е честно.
Преди повторението на изборите предвижда ли се нещо като предизборна кампания на кандидатите, каквато нямаше преди първия епархийски избор?
За съжаление уставът на БПЦ не предвижда такова нещо. Като избирател, свещеник и християнин считам, че цялата църква трябва да познава много или малко кандидатите. А за да бъдат те припознати от нас, трябва да се открият. Например в списъка има епископ, който от дълги години служи в Америка и никой не го е виждал или чувал.
В крайна сметка повторението на изборите ще бъде със старите кандидати, със старите избиратели и по стария начин. Това прави ли ви оптимист, че на 15 декември ще се получат по-различни резултати?
Аз залагам на съвестта на избирателите.
В случай, че резултатите се повторят отново, ще последват ли някакви действия от Ваша страна?
Неотменна част от цялата офанзива след първите избори е народът Божий, който се надигна със своето мнение, вяра, дръзновение и подписи. Това не може да остане незабелязано от Светия синод и от избирателите. В цялата история хубавото нещо е, че се появи народът Божий със своето желание да има чистота в църквата. Какво ще се случи и как ще реагира този народ – можем само да гадаем. Ако отново проличи порочна схема или неморална практика, напълно е възможно да се очаква нещо подобно, каквото се случи на 17 ноември. Затова призовавам избирателите да размислят и да преценят по съвест, без да си правят чисто човешки сметки.
Страхуват ли се варненските свещеници от чистка?
Страхът от подобни неща съществува от самото начало на човечеството, но трябва да надделява страхът Божий. Ако имаме страх от Бога и изберем епископ, който максимално се доближава до образа на Христос – то тогава няма да има и страх. Ако митрополитът, който бъде избран, е такъв човек – от какви чистки да се страхуваме. Чистки може да направи само човек, който не е от Бога. Ако има такъв страх, може да си направите сметка защо свещениците се страхуват евентуално от някакъв кандидат, който би могъл да причини чистка. Щом има такива, от които можем да се страхуваме, значи трябва да внимаваме на избора.
Последните седмици темата за смъртта на митрополит Кирил отново е една от на-коментираните. Следите ли какво се говори?
Това е в компетенцията на специалните органи и те трябва да се сезират по всички изказвания и да разследват всички неща, защото смъртта на един духовен лидер като митрополит Кирил е много сериозно нещо и не може да бъде разглеждано като обикновен частен случай.
Споделял ли е пред Вас митрополит Кирил, че се страхува за живота си, че е бил заплашван?
Не.
Имало ли е обявена война на „меките китки” срещу митрополит Кирил, както се твърди?
Ако има такава, аз не съм запознат. Това звучи доста грозно, ако наистина битува в църквата. Случващото се във Варна може да е едно добро начало да не се залага на меки или немеки лобита, а да се залага на правдата Божия.
Несправедливи ли са внушенията и обвиненията, че митрополит Николай е замесен по някакъв начин със смъртта на Кирил?
Не мога да се произнеса дали са справедливи или не са. Подобни обвиненията към един човек са много сериозни и ако някой ги отправя, без да е сигурен – трябва да носи голяма отговорност за онова, което казва. Трябва да запазим такта и смирението и да правим всичко, както ни повелява евангелието, без да хвърляме безразборно обвинения към толкова сериозни хора.