Дарик зададе 19 от важните за града ни въпроси на основните претенденти за кмет на Варна.
В Националния ефир на Дарик, в обзорното предаване „Седмицата” се чуха отговорите на петима от тях. Пред микрофона на Дарик без страх застанаха Борислав Гуцанов, Николай Недков, Костадин Костадинов, Добромир Джиков и Веселин Марешки.
Въпреки многобройните ни покани да вземе участие в нашия „блиц-дебат”, един от основните претенденти за кметското място – досегашният градоначалник Кирил Йорданов не пожела да застане пред слушателите на Дарик радио и заедно с опонентите си да отговори на нашите 19 въпроса. Изводите оставяме на вас...
Предоставяме и на читателите на dariknews.bg възможността да се запознаят с намеренията на кандидатите за кмет на Варна, както и с техните мотиви да се кандидатират за отговорния пост.
Eто отговорите на Добромир Джиков – кандидат за кмет на Варна с номер 49 в интегралната бюлетина.
1. Какво ще е първото нещо, което ще направите като кмет на Варна?
Както неведнъж съм заявявал, първото нещо - това е тоталната ревизия на общинската администрация, която ще достигне до ниво отдел, като се въведе и тримесечно планиране на работата на всички нива.
2. Кажете две основни неща, които трябва да се променят, за да бъде Варна най-добър град за живеене в България?
Незабавното сформиране на качествен екип за мащабно усвояване на средства от европейските фондове, както и ново отношение към административното обслужване на гражданите с основен критерий пестене на тяхното време и въвеждане на електронната община за улесняване и на администрацията, и на бизнеса, и на гражданите на Варна.
3. Как ще обрисувате Варна с 3 думи?
Предвид на това, което наблюдаваме в нашия град, Варна е град с европейски възможности. Можем да добавим в скоби, че те не са използвани досега в пълния им размер.
4. Според Вас, кои са трите най-важни неща от следните: Втори Аспарухов мост, Магистрала Хемус, Магистрала Черно море, нов контейнерен терминал, нова Спортна зала, нова Концертна зала, Алея Първа, яхтено пристанище.
Магистрала „Хемус”, магистрала „Черно море” и Алея Първа.
Защо?
Защото двете магистрали ще дадат това, което Варна в момента не притежава. Това е едната връзка с изтока, другата връзка е с юг, с Турция. Алея Първа защо? Защото Алея Първа е мястото, където варненци трябва да почиват и варненци трябва да получат един наистина европейски облик на своята крайбрежна алея.
5. Къде е мястото на новото пристанище?
Има много тези за новото пристанище, има много специалисти. Първо искам да направя уточнение, че това е държавна политика, че пристанището е държавна публична собственост и ако някой трябва да каже къде точно трябва да е, то трябва да е в диалог и с държавата и с Европа.
Но един кмет трябва да има отношение и мнение по въпроса...
Нашите специалисти са на мнение, че трябва да бъде на Варненското езеро, в района на село Казашко. Не под Максуда.
6. Колко средства са необходими, за да се сдобие Варна с изцяло обновена пътна инфраструктура?
Ние сме свидетели на един огромен обем от средства, които са изхарчени за инфраструктура през последните 12 години. Много по-важно е как се управляват тези средства и как се контролира техният разход. Сумата, която би била достатъчна, казвам за изцяло нов облик на нашия град, е може би около милиард и половина лева.
Тези пари ще стигнат ние да се сдобием с изцяло нови малки и големи улици, булеварди...
Давам за пример, че ако в район „Владислав Варненчик” бул. „Света Елена” в размер от един километър с нови тротоари, дъждоприемни шахти и нова настилка, пълната рехабилитация струва милион и 900 хиляди лева. Ако във Варна пътните ни отсечки по улиците са с дължина около 800 км., нормално е като го сметнем да се получи сумата, която ние казваме.
7. Какъв трябва да е годишният бюджет на Варна?
Какъвто е възможен, защото имаме закон за държавния бюджет. Имаме закон и за общинските бъджети. Но, разбира се, зависи от местните приходи, от тяхната събираемост и техния размер. Той трябва да предвижда обаче достатъчно капиталови разходи за развитие, максималната събираемост на данъците и допълнителното финансиране от европейските фондове, за да може те да формират сумата, която ще харчи следващата администрация.
А какъв би Ви се искало да бъде, за да можете да работите спокойно, без лишения?
Имаме достатъчно примери на други български градове, които, освен бюджета си, който е в законовите рамки, разполагат с над 150 млн. евро на година от европейско финансиране. Затова три пъти обемът, привлечен под формата на европейски средства – това ще бъде показателно за възможностите и капацитета на новата администрация.
Тоест, ако сега е около 200 млн. лв, три пъти по толкова?
Бюджетът може да продължи да е 200 милиона, от порядъка на 600 млн. привлечени европейски средства.
8. Кога във времето виждате приемането на ОУП?
Има много спекулации във връзка с Общия устройствен план. След като ние го чакаме да влезе в сила 7 години вече, от датата му на възлагане, той ще влезе най-скоро като Общ устройствен план, но гражданите и инвеститорите ще могат да реализират своите инвестиционни намерения едва след влизане в сила на Подробни устройствени планове, което зависи от администрацията. Аз мисля, че един срок от 6 месеца след приемането на Общия устройствен план, за да може да се строи, е напълно оптимистичен и реален.
9. Трябва ли да бъдат разрушени всички съществуващи незаконни строежи във Варна – от къщите в гетата до остъклените балкони?
Остъклените балкони не са строежи. За всички останали е задължително да се спазва Законът за устройство на територията. Тоест, при незаконни такива трябва да има съответния акт и незабавни действия.
10. Как ще изглежда мястото, на което в момента е квартал „Максуда”, в края на мандата Ви?
Основна цел на този мандат е това място да изглежда чисто, светло и подредено. Как, е въпрос на многопосочни срещи и разговори и договорености, защото частната собственост на този парцел плюс интересите на гражданите на Варна трябва да намерят своята пресечна точка.
11. Колко още места в детските ясли и градини ще има до края на мандата Ви?
Недостигът трябва да бъде преодолян в максимално кратки срокове, тоест достатъчно, за да бъдат задоволени всички нужди. Разбира се, при стриктен контрол на условията за прием в тези детски заведения.
12. Колко общински жилища са необходими на Варна и какъв е начинът да бъдат осигурени?
Във Варна има картотекирани като крайно нуждаещи се над 3 хиляди варненски семейства. Аз мисля, че минимум 2000 жилища трябва да бъдат изградени максимално бързо, като начинът е на активната общинска жилищна политика, която е базирана на Общия устройствен план, в незастроени или слабозастроени райони на града. Разбира се, с изграждане на адекватна инфраструктура. Стриктният контрол при настаняването и стопанисването им е основната цел на администрацията, защото те не трябва да подлежат на последваща продажба.
13. Нуждае ли се Варна от алтернативен обществен транспорт?
Да, категорично! И това ще стане като цялостно се преразгледа сегашната транспортна схема. Алтернативите на обществения транспорт са няколко, да не забравяме и монорелсовия път, който е надземен, да не забравяме велоалеите и също така датчиците, които ще дадат предимство на обществения транспорт пред частния.
14. За или против строежа на нова окръжна болница?
Зависи кой ще го финансира. Ако това ще бъде задача на общината, ние сме против строежа на нова окръжна болница. Защото тези средства първо трябва да се използват за модернизиране на досегашните здравни заведения, едва след това да се мисли за построяването на нови болници.
Тоест, ако е частен инвеститор, бихте били „за”?
Ако е частен инвеститор, ако има такъв приток на средства от други донори, разбира се. Всяко едно нещо, което може да бъде построено, е добре дошло.
15. Кое място, сграда, исторически паметник, археологическа находка или друг обект бихте нарекли символ на Варна?
Естествено Морската градина, която обаче след нейното изграждане, не е модернизирана и не е поддържана по начина, по който заслужава като символ на Варна, и по който заслужават варненци.
Нещо интересно, което бихте изградили в Морската градина?
Нищо не бихме изградили. Бихме направили тихи алеи за майки с деца, бихме направили велоалеи само за велосипедисти и бихме направили кътове за отдих, които в момента са в лошо състояние.
16. Как с едно изречение бихте представили Варна извън пределите на страната?
Най-доброто представяне на Варна е: Варна е черноморската столица на Европа.
17. Кое е най-важното нещо, което трябва да се направи, за да стане Варна Европейска културна столица през 2019 година?
Това, което не е направено до момента и което е най-важното според нас, това е варненци да бъдат добре информирани какво означава това, какво ще донесе на нашия град и всички да работят заедно за постигане на тази цел. Основно с енергията на неправителствения сектор, на държавните и общинските власти.
18. Как си представяте Вашия средностатистически избирател?
Аз познавам моя избирател не от вчера и не от днес. Той е всеки интелигентен и здравомислещ варненец, който осъзнава тежестта на своя глас. Активен гражданин, който иска да промени статуквото и вижда алтернативата.
Как изглежда той във Вашите представи по възраст, образование... Има ли някакви отличителни черти?
Не, няма. Социалният или възрастовият профил не правят човека по-здравомислещ или по-интелигентен. Всички караме автомобили, всички сме родители, така че в този смисъл няма значение в коя социална група принадлежиш и на колко си години, за да можеш да дадеш своя глас и да носиш отговорност за бъдещето на града.
19. Защо всъщност искате да сте кмет на Варна?
Защото знам, защото мога и защото искам да управляваме заедно с всички граждани и с енергията на всички специалисти и експерти нашата морска столица.