Чавдар Трифонов: Варна не е 3 булеварда и по второстепенните улици не живеят второстепенни варненци
Чавдар Трифонов: Варна не е 3 булеварда и по второстепенните улици не живеят второстепенни варненци / снимка: личен архив

Проблемът на Варна е, че огромна част от процесите в града не се управляват - няма система, която да следи качеството на инфраструктурата и която ежедневно да въвежда информация за състоянието й. Същото се отнася и за публичния транспорт. Това смята Чавдар Трифонов - кандидат за кмет на Варна, издигнат от листата на „Реформатори и патриоти - Решения за Варна". Според него в момента Варна се управлява на автопилот, а улиците в града се асфалтират интуитивно.

„Правят се много показни проекти, а не се решават основни проблеми, които са от безброй години, като канализацията и водоснабдяването в кв. „Изгрев", пътищата в Акчелар, междублоковите пространства във „Възраждане", „Владиславово" и „Кайсиева градина". Варна не е 3 булеварда и по второстепенните улици на града не живеят второстепенни варненци. Голяма част от процесите в града не се управляват - сметосъбирането, публичният транспорт, инфраструктурата.

Най-лесно е да ми хрумне, че трябва да се направи пробив на бул. „Левски". Когато решим да анализираме как да изкараме този огромен транзитен трафик от над 250 000 автомобила през лятото, интуитивно е, че това ще стане оттам, но някой събра ли информация? Направи ли анализ, даде ли някакво конкретно решение? Тези процеси не се управляват в нашия град. Как решаваме коя улица ще асфалтираме, освен по това колко е видимо в момента? Решава се изцяло на интуиция, тъй като няма система, която да следи качеството на инфраструктурата в този град, а трябва да има такава система, в която ежедневно да се въвежда информация и да е много ясно състоянието и. Така ще се правят ремонти там, където е най-наложително", коментира Трифонов.

По негови думи докато всички дискутират темата за финансовото състояние на общинския превозвач „Градски транспорт" и частния „Транстриумф" публичният превоз във Варна не се управлява, като всичко е оставено в ръцете на дружествата. „Администрацията трябва да започне да управлява всички тези процеси и това е нашето послание в края на кампанията ни. За да имаме добра и силна Варна, тя трябва да поеме отговорност за живота на хората и да го подобрява, а това става само чрез компетентно управление на всички процеси. Кметът на всяка община трябва да създаде система за управлението й, тъй като когато някой не управлява дадена система, всеки може да си позволи да се упражнява върху нея", обясни Чавдар Трифонов.

Кандидатът на „Реформатори и патриоти - Решения за Варна" за кмет наблегна на нуждата от създаването на среда за инвестиции, която да спомогне за намирането и привличането на инвеститори. Според него една от възможностите за финансиране на проектите на Варна и бъдещето на града е публично-частното партньорство.

„Как да знаем къде да търсим партньори и инвеститори, като не знаем същността на огромна част от процесите. За сметосъбирането например се изразходват много средства от бюджета на Варна, а процесите са непрозрачни. Именно заради такива корупционни практики е и докладът, който показва, че над 30 млн. лв. годишно изчезват от бюджета на града - на това трябва да се сложи край. В нито един момент от нашата кампания не сме отрекли, че в града има видими резултати, колкото и невидим да е досегашният кмет Иван Портних. Има градинки и хубав фонтан, нищо, че е ограден. Факт е, че не се работи по основните проблеми и всичко беше прекалено фокусирано в предизборната кампания. Това доведе до огромен хаос, лошо бюджетно управление и финансово състояние на общината. Дълговете се повишиха почти двойно и очакваме, че са близо 100 млн. лв. Огромна част от тях не са инвестирани, а са изхарчени и има пренасочени средства", каза още Трифонов.

Той даде за пример проектът за интегриран градски транспорт, който според него ще донесе санкции на Варна, тъй като не се изпълнява в срок и някои от компонентите не са изпълнени правилно.

„Как може да се прави високоскоростно трасе във Варна, при положение, че не е въведена новата транспортна схема, която беше готова още в началото на годината. Как се взема решението за избор на коридор, по който да върви високоскоростно трасе? Лошото е, че решенията във Варна се вземат упражнявайки се, а не са конкретни. Ударното изпълнение, което се прави в момента, изцяло е извън разписаните дейности по проекта и е форма на замазване и прибързано изпълнение, за което после ще търпим финансови санкции. Освен това BRT кориродът на много места няма да отговаря на изискванията. Ако ремонтът на участъка между Катедралата и общината беше направен не със средства от бюджета, а по проекта за интегриран градски транспорт, щяха да се спестят около 1 млн. лв., които можеха да отидат за водоснабдяването в кв. „Изгрев", коментира кандидатът за кмет от „Реформатори и патриоти - Решения за Варна".