Район „Приморски“ да бъде разделен на две части – градска (до „Почивка“) и курортна, обхващаща „Траката“, „Св,. Константин и Елена“ и „Златни пясъци“. Тази идея лансира кандидатът за кмет от коалиция „Реформатори и патриоти – Решения за Варна“ Чавдар Трифонов. Той се срещна с представители на туристическия бранш в региона, с които обсъди проблемите пред туризма и възможностите за съдействие от страна на кметската администрация.
Според кандидата за кмет в сегашния си вид район „Приморски“ е твърде голям, което пречи на ефективното решаване на проблемите, пред които са изправени живеещите в района и собствениците на имоти в курортите. „Основен приоритет за нас е развиване на идеята за децентрализация на управлението на Варна и разделянето на „Приморски“ на два района. Трябва да се дадат повече отговорности и права на районните администрации, тъй като част от нещата са техни функции. В момента район „Приморски“ е по-голям от 95% от общините в България. Той трябва да се раздели на две части, тъй като те са коренно различни като специфика и бизнес. По този начин ще е и по-ориентиран към туристическия бизнес и към цялата инфраструктура и така в района ще може да се развива и семеен бизнес“, коментира Трифонов.
Като друг основен приоритет той подчерта нуждата от увеличаване на охраната в курортите и осигуряването на обществения ред. Според него това може да стане с тясното сътрудничество с ОДМВР-Варна. „Няма как да докараме скъпи и семейни туристи, ако в 10 часа вечерта ги дърпат проститутки по алеите на „Златни пясъци“ или чуваш шум от фойерверки в 2 часа вечерта. Така пада нивото на продукта и на туриста. Бързо можем да помогнем на туризма, ако върнем обществения ред обратно в курортите“, смята кандидатът за кмет от листата на „Реформатори и патриоти – Решения за Варна“.
Трифонов очерта като важни за икономиката на града насърчаването на местния бизнес и привличането на инвестиции, подобряване на работата на администрацията и децентрализацията. Според него местната власт може да подпомогне за привличането на инвестиции и да помогне на бизнеса. „Инвестициите са свързани както с инфраструктурата, така и с максимално бързо осъществяване на проекта за пречиствателната станция на „Златни пясъци“. Важно е да има реално поддържане на зелените площи и на чистотата в курортите. Трябва да се провеждат бизнес събития, със съдействието на администрацията, да се организират срещи и кметът да е отворен към бизнеса, за да има чуваемост за проблемите. За да се случи всичко това трябва да има работеща администрация. Приоритет за нас е и дигитализацията на общинската администрация и ползването на електронни услуги. Това ще я направи по-лесно и по-бързо работеща, така че всички процедури, които касаят бизнеса, ще се извършват по-бързо. Трябва да превърнем Варна в по- високобюджетен туристически продукт“, коментира Чавдар Трифонов.
Той изрази становище, че състоянието на туризма може да се подобри като се започне от обществения ред и инфраструктурата и се мине през озеленяването, почистването и въвеждането на единен културен календар. „Варна трябва да се рекламира като туристическа дестинация и да се работи с чартърните компании. Ясно е, че Варна се превърна в нискобюджетна дестинация, а all inclusive туризма не е този, който ще помогне за бюджета на Варна и за благосъстоянието на варненци“, каза още Трифонов.
Мнението му беше подкрепено и от кандидата за общински съветник от листата на „Реформатори и патриоти – Решения за Варна“ Николай Недков. Той коментира, че средствата, които постъпват от туризъм в общинската хазна, са над 6 млн. лв. на година, а от тях едва 400 000 лв. реално подпомагат туризма в града и региона. „С парите от туризъм се издържа фестивалът „Варненско лято“, а той не допринася със своето качество за увеличаване на потока от туристи в града. Бул. „Цар Освободител“ се асфалтира изцяло от такса концесии. Другите средства, които по някакъв начин са свързани с туризма, са за организиране на борси. За 4 години като общински съветник отидох само веднъж на такава борса в Познан и материалите, с които разполагахме, свършиха за половин час, което говори за липса на елементарна връзка между бизнес и община. Освен това нямаше нито един материал на полски език. С чартърен туризъм и all inclusive няма как да докараме туристи, това може да стане с културен календар. Той трябва да е ясен на 1 януари и да бъде твърд, с ярки и запомнящи се участия. Освен това Варна трябва да се рекламира пряко в Букурещ или на определени места в Русия, а не да се дават пари за реклами, които не представляват нищо особено“, смята Недков.
Присъстващите на срещата представители на туристическия бранш изразиха негодуванието си, че голяма част от средствата, които постъпват в местната хазна от туризъм, се харчат за други цели. Според Андрей Василев не е нормално с бюджета, с който разполага Община Варна, да не могат да се намерят средства за охрана в курортите. „Освен това в бюджета на общината са заложени 380 000 лв. за удължаване на сезона. По какъв начин става това удължаване и защо от това перо се прехвърлят средства за други дейности? Да не говорим за приходите от концесии, които са 2,4 млн. лв. на година. Тези пари не се харчат целево, а за асфалтиране на улици. Всяка година курортите плащат разходите и организират охраната на комплексите. Не е нормално при такъв бюджет общината да не може да помогне, било то и чрез органите на общинска полиция“, каза Василев.
Председателят на Съюза на собствениците на хотели в „Златни пясъци“ Георги Щерев допълни, че е необходимо бъдещият кмет на Варна да помисли и за назначаването на зам.-кмет по туризма, който да помогне за по-добрата координация между бизнеса и кметската администрация. „За мен е важно всеки кандидат за кмет да каже как ще направи така, че администрацията да влезе след знака за влизане в курортите, защото досега в момента тя стига само до входа на курортните комплекси. Най-лесното оправдание е, че това е частна собственост и не се пипа. Частна собственост обаче са и хотелите в града, но инфраструктурата покрай тях се поддържа и се садят цветя например. В момента туризмът дава на Варна, а общината не връща нищо на туризма“, обясни Щерев.