Началникът на отдел „Военно сътрудничество" при Посолството на САЩ в България капитан II ранг Марк Имблум представи Програма за хуманитарна помощ, която действа в три варианта.
Първият е насочен към самостоятелни проекти за ремонти и ново строителство на клиники, училища, детски заведения. Проектите могат да бъдат на стойност от 5 000 до 500 000 долара. Пректите да се подават от кандидатстващите организации и в областните администрации по места, за съгласуване с областния управител.
Вторият вариант включва предоставяне на хуманитарна помощ на гражданското население - под формата на инженерна помощ или медицински дейности. Обикновено тези проекти се насочват към районите, в които присъстват американски военнослужещи. Те са на по-малка стойност - 10-15 хиляди долара и по-кратковременни.
Третият вариант на програмата предвижда предоставяне на военно имущество - техника, консумативи,оборудване и материали, което е станало излишно или е освободено.
Крайният срок за подаване на проектни предложения за 2012 г. е 1 април 2011 година.
Кандидатстването се извършва със стандартна апликационна форма .
Срокът на програмата за хуманитарна помощ е 2 години.
Подадените проекти след съгласуване с американския посланик у нас и началниците на отдели в посолството се разглеждат от Европейското командване на САЩ в Щутгарт, Германия. Финансирането се осигурява от Държавния департамент, чрез Министерството на отбраната на САЩ.
Бюджетът по програмата е само за Република България, като за всяка година размерът на хуманитарната помощ е различен.
Подробностите около американската програма за хуманитарна помощ станаха ясни по време на среща в областната администарция в Стара Загора, на която присъстваха заместник областният управител на Ямбол Нели Кадиева, областните управители на Бургас - Константин Гребенаров, на Сливен - Марин Кавръков и заместниците му Пейчо Пейчев и Христо Карабекиров, както и представители на НПО, МБАЛ и Тракийския университет в Стара Загора. Домакин на проявата беше Йордан Николов.