Никъде в сега действащия Закон за движение по пътищата не е записано, че пешеходецът има право на предимство, пресичайки по пешеходна пътека. Ще има такова право само ако спази четири законови изисквания-ако в близост няма автомобил, ако колата се движи със скорост и е на отстояние, които не застрашават личната му безопасност и е сигнализирал водача на МПС с ръка за намерението си да пресича. В противен случай, има пълно основание да се счита, че водачът няма вина и той ще бъде оправдан ако някой реши да му повдигне обвинение, припомни в Стара Загора Милен Ралчев, член на Висшия адвокатски съвет.
„Не може да се приеме, че пешеходецът има право на абсолютно предимство на пешеходна пътека, т.е. винаги да пресича както той намери за добре. По никакъв начин не трябва да бъдат толерирани пешеходци, които предприемат необмислено пресичане, мислейки си, че имат предимство на пешеходна пътека. Тя, по закон, само обозначава местата, на които той има регламентирано право да пресича, но не означава, че пешеходецът е с предимство пред останалите участници в движението.
Отграничението на пешеходните пътеки на тип забра и други беше по стария, отменен Закон за движение по пътищата през 1999 година. Там императивно беше записано, че пешеходецът има право на предимство пред другите участници на движението. А в корелация с това негово право беше задължението на водача при приближаване на пешеходна пътека да се движи бавно, за да му даде записаното в закона предимство.
Такива принципи по действащия от 2000 година закон и правилник, няма. Водачите нямат задължение да се движат с друга скорост, различна от разрешената за градски условия при приближаване на пешеходни пътеки и няма норма, която да казва, че пешеходецът има право на предимство. Всякакви опити за привнасяне на отменени норми и принципи от стария в новия закон, е неуместно и затова ние обръщаме внимание на обществото, че няма такова разбиране, че пешеходецът има право абсолютно винаги, когато пресича пешеходна пътека. Това е принципното разбиране за уреждането на правоотношенията между участниците в движението-пешеходци и водачи. Единият от тях не е поставен в привилегировано положение спрямо другите. Единственото изключение от гледна точка на закона е по отношение на са децата-с оглед на тяхната умствена, психическа зрялост и годност да възприемат адекватно заобикалящата ги среда и пътна обстановка. Те представляват опасност за водачите дори, когато се намират на тротоара", поясни адвокат Ралчев и допълни, че действащият закон е от 16 години и е в синхрон с европейското законодателство. По думите му той няма нужда от подобрения, а е необходимо да се работи за повишаване на правната култура и грамотност на всички участници в движението-пешеходци и водачи.
В Стара Загора се провежда Haциoнaлнaта ĸoнфepeнция на Бългapcĸaтa aдвoĸaтypa. B нeя yчacтвaт около 120 души - пpeдceдaтeли и ceĸpeтapи нa вcичĸи aдвoĸaтcĸи ĸoлeгии в cтpaнaтa и виcшитe opгaни нa Aдвoĸaтypaтa - Bиcш aдвoĸaтcĸи cъвeт, Bиcш диcциплинapeн cъд и Bиcш ĸoнтpoлeн cъвeт. Cъщинcĸaтa чacт нa ĸoнфepeнциятa е на тeмa „Πpoмeни в Зaĸoнa зa aдвoĸaтypaтa и в Зaĸoнa зa cъдeбнaтa влacт". Председателят на Висшия адвокатски съвет Ралица Негенцова заяви, че темата е изключително важна, не само за българската адвокатура, а за обществото като цяло.