МБАЛ-Шумен
МБАЛ-Шумен / Деян Герговски
Общо събрание на акционерите на „МБАЛ-Шумен” АД за промяна в състава на съвета на директорите ще се проведе този петък, съобщиха от лечебното заведение.

По предложение на министъра на здравеопазването ще бъдат освободени председателя –  Елка Савова и изпълнителния директор – д-р Атанас Атанасов. В новия съвет на директорите предстои да влязат  Деница Шалева и д-р Димитър Костов, който ще бъде и новият изпълнителен директор на болницата.

Д-р Лиляна Куздова запазва досегашното си място на зам.-председател на директорския борд.
           
В писмо до медиите досегашния съвет на директорите в МБАЛ-Шумен даде кратък отчет за дейността си. 

Ето и какво съдържа той: 

1. Управлението на дружеството беше поето от настоящото ръководство със реализирана за 2015г. счетоводна загуба в размер на 610 000 лева. В началото на 2016 година се извърши съкращение на 20 щатни длъжности от административно-стопанския блок за сметка на портиери, общи работници, шофьори, а също и обединяване на някои длъжности в администрацията. Транспортът на консултантите и екипите на разположение беше изнесен като външна услуга по договор с транспортна фирма. По този начин бяха намалени разходите за транспорт и оптимизирани функциите и взаимодействието между подструктурите на стопанския блок.

2. Оптимизирана беше организацията на приема на пациентите и на консултативната помощ в болницата. За целта беше променен Правилника за устройството, дейността и вътрешния ред и актуализирани съответните заповеди, уреждащи постъпването на болни. Извърши се преместване на приемните кабинети от южната страна на партерния етаж на хирургичния блок в северната страна, в близост до централния вход, което подобри достъпа до тях и непресичането на потоците пациенти с тези от спешното отделение.

3. Извърши се обединяване дейността на областната „МБАЛ – Шумен” АД гр. Шумен и общинската „МБАЛ Д-р Добри Беров” ЕООД гр. Нови пазар, като бяха разписани клинични протоколи за организацията на лечебно-диагостичния процес, осигуряването на непрекъснатост и последователност при оказването на болнична помощ, консултативната помощ, провеждането на главни визитации, приема и изписването на болните, документооборота, отчитането на дейността към РЗОК и към МЗ, транспорта и логистиката между структурите, извършващи дейност на двата адреса и контрола на работните процеси.

Обединението на дейността на областната болница в Шумен и общинската болница в Нови пазар беше безалтернативна мярка към онзи момент, защото прекратяване функциите на болницата в Нови пазар беше реална заплаха, което щеше да влоши рязко достъпа на голям брой граждани от североизточната периферия на областта до навременна и качествена болнична помощ. В същото време съществуваше реален риск областната болница в Шумен да изпадне в сериозни затруднения при поемането на значителен поток от неуточнени и забавени във времето пациенти. В резултат на обединението общите разходи на публични средства за болнична помощ в област Шумен са намалени, без да са влошени достъпа и качеството на медицинската помощ. С тази мярка беше гарантирана здравната сигурност на гражданите от региона.
Предстои търговското обединяване, чрез апортиране на активите на „МБАЛ Д-р Добри Беров” ЕООД гр. Нови пазар в „МБАЛ-Шумен” АД, съответно увеличаване на капитала на „МБАЛ-Шумен” АД със стойността на апортната вноска.

4. Беше изградена цялостна единна болнична информационна система с всички функционално необходими модули с възможност за статистическа и аналитична обработка на информацията вкл. електронни лекарствени листове, електронно генериране на епикризи и др..

5. Със средства, отпуснати от МЗ беше проектирана и изградена вътрешна асансьорна шахта с високоскоростен асансьор с голяма вместимост (до 12 човека), с което значително се подобри достъпа на пациентите и персонала до високите етажи на Хирургичния блок.

6. Поради продължаващото влошаване на финансовото състояние на лечебното заведение, което беше резултат на тежкото недофинансиране на клиничните пътеки, лимитите наложени от здравната каса, неколкократното покачване на минималните работни заплати и ръста на цените на енергоносителите, основните материали и суровини се наложи прилагането на следните оздравителни мерки:

Закрита беше дейността на стационара на ІІ-ро Хирургично отделение на адреса на дейност в гр. Нови пазар и на негово място е разкрит приемен хирургичен кабинет в структурата на КДБ с двама лекари и две медицински сестри в щата му.

Закрита беше структурата на Микробиологична лаборатория на адреса на дейност в гр. Нови пазар. Реализирана е икономия на разходи за заплати, издръжка и външен контрол на лабораторията.

Закрита беше дейността на болничната аптека на адреса на дейност в гр. Нови пазар, а снабдяването с лекарствени продукти продължи да се осъществява чрез болничната аптека в гр. Шумен.

Намален беше заетият щат на дружеството с 50 длъжности за сметка на структурни промени и освобождаване на работещи пенсионери с изплатено обезщетение за пенсиониране, както и на служители навършили възраст и стаж за пенсиониране.

Обединиха се първо хирургично отделение и второ хирургично отделение в една структура – Хирургично отделение, отговаряща на изискванията за III-то ниво на компетентност с общо 48 болнични легла. Новата структура – „отделение по хирургия” с дейности по гръдна, детска и неврохирургия е разположена на 8-мия етаж в сградата на Хирургическия блок, а отделението по урология беше пребазирано от 8-мия на 10-ия етаж в същата сграда.

Дейността по фтизиатрия и 10 броя фтизиатрични легла бяха функционално преместени от първо вътрешно отделение във второ вътрешно отделение и същите бяха пребазирани от адреса на дейност в гр. Шумен на адреса на дейност в гр. Нови пазар.

Дейността по нефрология беше прехвърлена от първо вътрешно отделение във второ вътрешно отделение и 5 бр. нефрологични легла бяха пребазирани във второ вътрешно отделение.

Отделението по ревматология беше обединено с първо вътрешно отделение в една структура – „първо вътрешно отделение с дейности по ревматология, пулмология, клинична хематология и гастоентерология”.

Чрез посочените структурни и функционални промени се постигна оптимизиране на разходите, реализиране на икономии от комунално-битовата издръжка (вода, ел. енергия, топлоенергия и др.), подобряване организацията на работа и оптимизиране натовареността на работещите в съответните отделения. По-нататъшно редуциране на разходите и повишаване на приходите не беше възможно без структурни промени с отпадане на финансово-неефективни дейности, от които обаче и до днес съществува здравна потребност. По тази причина действащият съвет на директорите не пристъпи към такива действия, въпреки увеличаващата се през 2017г. финансова загуба.

В резултат на реализираните оздравителни мерки към края на първото тримесечие на 2018г. разходите на акционерното  дружество са намалели с 58 хил.лв. или с 1,20 % спрямо същия период на 2017 г., а загубата за първото тримесечие на 2018г. е намаляла спрямо тази за същия период на 2017г. със 77 хил.лв. или с 19,1%.

Действията на ръководния екип на лечебното заведение минимизираха във възможната степен негативното влияние на всички горепосочени фактори, които станаха причина за недофинансирането на дейностите и лошия финансов резултат на търговското дружество.
 
Мерките и дейностите, които бяха планирани от настоящият управленски екип, но поради недостиг на време и средства не бяха реализирани са следните:

1. Технологично обновяване чрез поетапна подмяна на медицинската апаратура, съобразено с приоритетите, произтичащи от потребностите от здравни услуги за региона, състоянието на съществуващата апаратура, възвръщаемостта на вложените средства, разходите за амортизации и изискванията на НЗОК.

2. Извършване на енергиен одит на сградите на болницата и провеждане на цялостна енергийна стратегия с цел подобряване на микроклимата, създаване на по-здравословна и комфортна среда за лечение на болните и снижаване на разходите за отопление и охлаждане.

3. Проектиране и търсене на възможности (съвместно с Община Шумен) за финансиране на цялостна реконструкция на болничния двор с изграждане на отводнителна система, асфалтови пътища, пешеходни алеи, тревни площи, пейки, парково осветление и т. н.

4. Разработване на съвместен проект с КОЦ – Шумен и търсене на възможности за финансиране за закупуване и монтаж на съвременен ЯМР, който да се базира в „МБАЛ-Шумен” АД, но да се стопанисва и ползва съвместно с КОЦ – Шумен.

5. Разработване на проект за създаване на стационарна и амбулаторна структура за продължително лечение, рехабилитация и хосписни грижи в гр. Нови пазар и сградата на бившата белодробна болница в Шумен (втори и трети етаж).

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.