Такса “Смет” за граждани остава 1,4 промила за следващата година, а за фирми пада от 7 на 6 промила, реши Общинският съвет на Пловдив с гласовете на ГЕРБ, ВМРО и Атака. Така за панелка 65 кв.м в първа зона в Пловдив и тази година гражданите ще плащат 44 лв., а в София – 99 лв., посочи главният финансист на общината Наталия Делчева.
Малко преди това управляващото мнозинство отхвърли предложението на левицата населението да плаща 1 промил върху данъчната оценка на имота, а предприятията – 5 промила.
Съветниците гласуваха близо 22 и половина милиона за сметосъбиране, зимно почистване, поддръжка на зелените площи и на гробищата. Председателят на групата на левицата Николай Радев коментира завишението на парите в сравнение с 2007 г. като опит да продължи източването на бюджета към лични сметки чрез изкуствено завишаване на парите за чистотата.
Съветникът от ДЕР Любозар Фратев и Николай Радев от "ДА за Пловдив" посочиха, че схемата на определяне на промилите и на общата сума за хигиенизиране на града е сбъркана и е в нарушение на закона за местното самоуправление и местната администрация. Те заявиха, че трябва първо да се определят необходимите за услугата разходи и едва тогава да се върви към определянето на промилите.
Ангел Петров от БСП пък посочи, че парите за хигиенизирането на Пловдив главоломно растат в последните 8 години, въпреки привидното смъкване на промилите. Той припомни, че през 1999 г, когато фирмите плащаха 11 промила, а гражданите – 2,1, Пловдив се е чистил едва с 4,6 млн. при 22 млн., заложени сега. Няма такава инфлация, заключи Петров.
Мнозинството отказа да гласува предложението на Спас Гърневски от ДСБ за намаляване наполовина на сегашната цена от 4,05 лв, която общината плаща за готовността на 132 автомобила да чистят снега. Вярно е, че снежните дни в града не са повече от десетина, но цената е заложена във вече действащия договор с комуналната фирма, обясни председателят на ОбС Йордан Кюмюрджиев.
Тони Симидчиева от СДС също не подкрепи символичното намаление на такса “Смет” за фирмите. Тя мотивира позицията си с тезата, че не е справедливо бизнесът да плаща по-голямата част от парите за почистване на междублоковите пространства, без да ги замърсява.