Надзорният съвет на Пловдивската общинска агенция за приватизация ще се произнесе днес по изпълнението на договора за „Градски транспорт” и веднага след това ще огласи публично решението си. По неофициална информация на Дарик, 60-те нови автобуса, които се движат по линиите на фирмата, няма да бъдат признати за инвестиция и на купувача на дружеството „Транс сити” ще бъде даден едномесечен срок да изпълни ангажимента си, като прехвърли изплащането на рейсовете за своя сметка. В противен случай може да започне процедура за разтрогване на приватизационния договор.
В момента вноските за закупените на лизинг превозни средства се изплащат от приватизираното дружество, вместо от неговия купувач. „Градски транспорт” дължи 7,7 млн. лева на новия си собственик за неплатени фактури по лизинга. Това даде основание съдът да признае „Транс сити” на Ангел Батаклиев за най-голям кредитор на превозвача, който междувременно бе обявен в неплатежоспособност със задна дата от 2006-а година, когато транспортната фирма бе още общинска.
Юристи окачествяват като правен абсурд на едно и също правно основание, в случая – лизингов договор, едно и също юридическо лице да бъде едновременно и кредитор, и инвеститор по отношение на друг правен субект. Ангел Батаклиев обаче оспори неизпълнението на инвестицията и заяви, че ще обжалва в съда евентуална санкция и ще спечели. Според него, приватизационният договор го задължава единствено да осигури 60 автобуса по линиите на „Градски транспорт”, без да уточнява чия собственост трябва да са те и за чия сметка да са закупени. Първоначално част от надзорниците се готвеха да начислят на купувача 20% неустойка, което се равнява на около 1, 5 млн. лева, изчислени на база стойността на лизинговите автобуси.
Тогава Батаклиев, който е общински съветник от БСП, заяви, че е жертва на атака, дирижирана от лидери на ГЕРБ в услуга на конкурентен превозвач. Седмица по-късно БСП поиска оставката на председателя на Общинския съвет и на градската структура на ГЕРБ Йордан Кюмюрджиев. Той от своя страна обясни, че дълбоката причина за искането е, че пречи на разграбването на „Градски транспорт”.
Ако днес надзорниците на ПОАП гласува да започне процедура за разваляне на сделката, купувачът на „Градски транспорт” ще може да я спре, ако прехвърли лизинга на рейсовете за своя сметка. Така обаче той ще рискува да загуби рейсовете, ако превозвачът бъде обявен в несъстоятелност.
Недопустимо е да не бъдат признати за инвестиция 60- те нови автобуса, които се ползват от пловдивчани, казаха в студиото на Дарик адвокатите на "Градски транспорт" Мадлен Кавръкова и Димитър Деков. Според тя е недопустимо смесването на изпълнението на приватизационния договор и производството по неплатежоспособност. В правото няма дефиниция за инвестиция, но в Закона за насърчаване на инвестициите за такива се признават и финансовия лизинг, и обикновения кредит, каза адвокат Кавръкова. На въпрос защитен ли е интереса на пловдивчани, след като при обявяване в несъстоятелност Ангел Батаклиев има право да си изтегли автобусите, юристите отговориха, че няма такава опасност.
Подробности от интервюто с адв. Кавръкова и адв. Деков чуйте в прикачения звуков файл