Трасето за Дунав мост-3 при Никопол получи сериозна подкрепа
Трасето за Дунав мост-3 при Никопол получи сериозна подкрепа / obl.admin

С бурни и емоционални дебати премина втората работна среща за обсъждане на най-подходящото място за изграждане на трети мост над река Дунав. Тя се проведе в Русе и в нея се включиха областите управители и кметовете от двете страни на пограничната зона, представители на Министерствата на регионалното развитие на Румъния и България, експерти.

Работната среща е втора по темата и се организира в рамките на дейностите по проект „Обща стратегия за устойчиво териториално развитие на трансграничния регион Румъния - България" от водещия партньор - Министерството на регионалното развитие и публичната администрация на Румъния. На предишната в Турну Мъгуреле консултантската фирма "TRANSPROJECT 2001" представи четири основни участъка, всеки с по няколко варианта. Втората среща трябваше да избере най-подходящия за четирите места. Въпреки, че целта на обсъждането не бе да се определи краен вариант, срещата протече оживено, като всеки от представителите на отделните региони защитаваше предимствата на мост в своя участък.

Областният управител на Плевенска област Илиян Йончев изрази съгласие с мнението на експертите, че най-подходящ вариант за трасе в района на Никопол - Турну Мъгуреле е предложения вариант 1, който е разположен западно от град Никопол. Той още веднъж защити позицията си, че това е най-подходящото място за бъдещия трети мост, който събира и висок процент при анализа на специалистите. Йончев бе подкрепен и от председателя на Окръжния съвет на окръг Телеорман Андреан Гъдя, който цитира доклад на Световната банка за 2013 г, според който подобно съоръжение ще свързва автострадата към Крайова с бъдещата автомагистрала Хемус. Подчертана бе и връзката му с коридор №4. Не на последно място двамата посочиха, че този регион е от най-бедните в пограничната зона, което също е сред критериите на анализа.

Кое от четирите основни трасета - Силистра- Калараш, Русе- Гюргево, Никопол - Турну Мъгуреле или Оряхово- Бекет ще бъде посочено като най-подходящо ще стане ясно на предстоящата среща в Букурещ, която трябва да се проведе в края на юли или началото на август. Определящ ще е резултата от подробния анализ, който ще отчете техническите параметри, връзката с транспортната мрежа, цената, социалния и икономически ефект, въздействието върху околната среда.

Наред с идеята за подобряване на свързаността между двете страни една от целите е да се стимулира развитието на съответния регион и да се избегне ситуацията развити области да стават по-богати, а по-бедните още повече да изостанат. Височината на бъдещият мост трябва да е съобразена с речния трафик и да е поне 20.5 метра над ниво на реката при високи води. Предвидени са поне две автомобилни платна с по две ленти за движение, обсъжда се и вариант за железопътна линия.