АПИ: Хората да следят предупрежденията внимателно и да тръгват подготвени
АПИ: Хората да следят предупрежденията внимателно и да тръгват подготвени / dariknews.archive

Въпреки усложнената метеорологична и пътна обстановка в Северозападна България заради ниските температури и снега, ситуацията постепенно се нормализира, снегът е спрял, вятърът е утихнал. Това заяви пред Дарик председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров.

На пътя между Монтана и Лом снощи е имало около 260 автомобила, като по-голямата част от тях до полунощ са били изтеглени. Останалите хора са били евакуирани на топли места, обясни Лазаров и допълни, че започва разчистването на пътя:„Надявам се около обяд пътищата в Северозападна България от втори клас да бъдат отворени, а до края на деня и третокласната пътна мрежа, тъй като към настоящия момент всички третокласни пътища във Видин, Монтана, Враца и Плевен са затворени", каза той.

От снощи в община Ловеч е обявено бедствено положение. Пътищата в част от селата са напълно затрупани, много домакинства останаха без ток.

В област Монтана вчера в късния следобед след обилен снеговалеж и силен вятър в общините Вълчедръм, Лом, Якимово, Брусарци и Медковец са се образували снежни преспи от над 1 метър. В 20 часа е обявено бедствено положение на територията в цялата област.

В област Враца на територията на областта също е обявено бедствено положение в 20.30 ч.

В област Плевен има затворени пътища в общините Плевен, Кнежа, Долна Митрополия, Червен Бряг и Пордим. Затворен е и пътят между Плевен и Ловеч.

От Пътната агенция призоваха хората при такива усложнени метеорологични обстановки да се въздържат от пътувания, освен ако не е особено наложително, а когато тръгнат на път, да са с подготвени автомобили.

„Включително и през вчерашния ден се натъкнахме на автомобили, които бяха с по 2-3 литра гориво. Така, ако се наложи престой в автомобила при една такава виелица като вчера, реално това гориво при пуснат двигател няма как да стигне, за да бъде нормално пребиваването. Това изнервя допълнително ситуацията.

Отделно от това, когато затваряме пътища със снежни преспи, винаги има доста самонадеяни шофьори, които са твърдо уверени в своите качества и в качествата на своите автомобили, преминават тези заграждения и впоследствие попадат в преспите и оттам отново възниква проблем, тъй като техниката трябва да влиза да ги вади като бедстващи", обясни инж. Лазар Лазаров.

„Можем да спрем такива самонадеяни шофьори единствено като слагаме техника на пътя, защото се оказва, че и камарите със сняг, които се натрупват, се заобикалят, разриват, преминава се и е трудна борбата с хорското безхаберие", допълни той.

По думите му безпредметни и самоцелни пътувания натоварват допълнително и без това тежката обстановка:„Когато е абсолютно наложително, разбира се няма как да се отложи пътуването и то се извършва. Но като разговаряхме вчера с шофьорите на място, имаше много безпредметни пътувания - да си види родата, да отиде на екскурзия и т.н.

Между Лом и Монтана имаше автобус с деца, но още около 21:00 ч. те бяха извадени от трасето, така че нямаше проблеми с деца, бедстващи в региона", каза още инж. Лазаров.

Следващото, което ни очаква, са отрицателните температури, които по прогнози може да стигнат до - 15 градуса, което ще постави на изпитание, както нашата техника, така и автомобили, които имат технически проблеми, предупреди Лазаров.

„От наша страна сме предупредили и химикалите ще бъдат заменяни с такива, които работят при по-ниски температури. Ще бъде допуснато и разпръскването на инертни материали - пясък. При силен сняг няма особен проблем с хлъзгавостта, тъй като разпръскването на инертния материал реално осигурява стабилността на гумите. Но проблемите основно са към техниката и към самите водачи.

Нека хората да тръгват със зареден автомобил, подготвени, да имат зареден телефон, за да подадат сигнал при бедствена ситуация", препоръча отново инженер Лазар Лазаров.

Дежурният телефон на ситуационния център е 0700 130 20. Той е денонощен, безплатен за цялата страна и се набира директно.Цялото интервю с инж. Лазар Лазаров може да чуете на Radio.DarikNews.bg