Административен съд- Кюстендил, под председателството на съдия Даниела Петрова потвърди решението на Общинската избирателна комисия- Кюстендил, с което е обявен резултата от избора на общински съветници в Общински съвет- Кюстендил на изборите, проведени на 25.10.2015 г. и е извършено разпределение на мандатите между политическите партии и коалиции, и са обявени избраните общински съветници.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 7- дневен срок от обявяването му.
Предлагаме Ви част от мотивите към решението на Съдия Даниела Петрова:
"Съдът констатира, че общият брой действителни гласове за общински съветници е със 7 по - малък от посочения в протокола на ОИК, т.е. установеният в резултат броене на бюлетините е 22 982, а този по протокола на ОИК - 22 989. Следвайки разпоредбите на чл. 453, ал. 1, 2 и 3 от ИК, които препращат и към методиката за изчисление на изборния резултат за общински съветници по приложение № 5 към ИК /чл. 453, ал. 1/, Съдът изчисли общинската избирателна квота по см. §1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на ИК, както следва 22 982:37 = 621, 1351351351, което според цитираното правило следва да се приравни на най-близкото по-голямо число - 622.
Въз основа на гореизложените изчисления се прие, че въпреки различния брой действителни бюлетини /със 7 по -малко/, общинската избирателна квота е идентична с установената от ОИК Кюстендил в оспореното решение. При това положение и при наличие на разместване на действителни гласове между някои партии и коалиции, Съдът следва да отговори и на въпроса какъв е изборният резултат за тях и различен ли е от определения. Поради обстоятелството, че не се установи различно число за общинската избирателна квота, този въпрос, съгласно цитираната методика за изчисление на изборния резултат /т. 3.1./ касае само онези партии и коалиции, между които са разпределени мандатите. По методиката - приложение № 5 към чл. 453, ал. 1 от ИК, използваща метода Хеър - Ниимайер, Съдът извърши проверка за законосъобразното разпределение на мандатите, като при нея съобрази установените по горе в съдебното решение факти, както следва: сумата на действителните гласове на партиите и коалициите от партии, между които се извършва разпределението на мандатите /Коалиция за Кюстендил - 960 гласа, изчислени като от сумата на общия брой действителни гласове за тази коалиция -959 се извади установената в протоколите на СИК, чиито бюлетини се броиха, сума - 238 и се прибави установената от вещите лица за същите СИК - 239; ПП "БДЦ" - 1318 гласа, изчислени като от сумата на общия брой действителни гласове за тази партия - 1319 се извади установената в протоколите на СИК, чиито бюлетини се броиха, сума - 406 и се прибави установената от вещите лица за същите СИК - 405; Коалиция "За промяна" - 4155 гласа, изчислени като от сумата на общия брой действителни гласове за тази коалиция - 4134 се извади установената в протоколите на СИК, чиито бюлетини се броиха, сума - 968 и се прибави установената от вещите лица за същите СИК - 989; Коалиция "Кюстендил" - 9738 гласа, изчислени като от сумата на общия брой действителни гласове за тази коалиция - 9783 се извади установената в протоколите на СИК, чиито бюлетини се броиха, сума - 2533 и се прибави установената от вещите лица за същите СИК - 2488; ПП "Зелена партия" - 1385 гласа, изчислени като от сумата на общия брой действителни гласове за тази партия - 1388 се извади установената в протоколите на СИК, чиито бюлетини се броиха, сума - 300 и се прибави установената от вещите лица за същите СИК - 297; ПП "АБВ" - 1533 гласа, изчислени като от сумата на общия брой действителни гласове за тази партия - 1546 се извади установената в протоколите на СИК, чиито бюлетини се броиха, сума - 422 и се прибави установената от вещите лица за същите СИК - 429/, се разделя на броя на мандатите, в случая - 19 089 : 37 = 515, 918918 /квота на Хеър/. Следва разделяне на получените действителни гласове за всяка партия или коалиция от партии съгласно установеното в съдебното решение на квотата на Хеър, т.е. на числото 515, 918918. При това се получават следните резултати : за Коалиция за Кюстендил - 1, 8; за ПП "БДЦ" - 2,55; за Коалиция "За промяна" - 8, 05; за Коалиция Кюстендил - 18, 87; за ПП "Зелена партия" - 2, 68; за ПП "АБВ" - 2, 97. При това положение разпределението на мандатите между посочените партии и коалиции от партии съгласно приложимата методика е следното : за Коалиция за Кюстендил - 2; за ПП "БДЦ" - 2; за Коалиция "За промяна" - 8; за Коалиция Кюстендил - 19; за ПП "Зелена партия" - 3; за ПП "АБВ" - 3 и то напълно съвпада с разпределението, извършено с оспореното решение.
Жалбоподателите В.К.Л., Б.Й.В., М.С.Р. и М.Б.С. оспорват решение 431/28.10.2015г. на ОИК Кюстендил и в частта за преброените и отчетени за тях, в качеството им на кандидати за общински съветници, преференции и съответно определените на това основание общински съветници от кандидатските листи, които са ги излъчили. Воден от аналогични на изложените по горе критерии, при допускане броене на действителните и недействителни бюлетини в цитираните избирателни секции, Съдът допусна преброяване и проверка и на преференциалните гласове в същите секции, както и за секции отделно посочени от жалбоподателите С. и Д.. Изхождайки от установеното в предходния абзац, Съдът счита за относимо и необходимо да анализира резултатите от извършената проверка чрез назначените, изготвени и приети експертизи, само относно тези жалбоподатели, които са излъчени от кандидатските листи на партиите, участвали в разпределението на мандатите. Т.е. проверката следва да се извърши въз основа данните в експертизите относно Б.Й.В. - номер 7 в кандидатската листа на Коалиция "За промяна"; Р.Д.Д. - номер 23 в кандидатската листа на Коалиция "Кюстендил" и М.Б.С. - номер 8 в същата кандидатска листа. В нарочно изготвени сравнителни таблици в експертизите по делото са представени резултатите по избирателни секции и кандидати. Въз основа на същите се установява, че кандидатът М.Б.С. - номер 8 от кандидатската листа на Коалиция "Кюстендил" има един преференциален глас повече от отчетените в избирателна секция № 43. Следователно преференциалните гласове за този кандидат следва да се считат не 105, както са преброени и отчетени според протоколите на СИК и протокола на ОИК, а 106. Въз основа протокола на ОИК Кюстендил се установява, че 26 други кандидати за общински съветници от кандидатската листа на коалиция "Кюстендил" са с повече преференциални гласове от този на М.Б.С.. За останалите жалбоподатели не се установи различен резултат при преброяване на преференциалните гласове".