Светлозар Тодоров е работил като журналист за Дарик радио, Спортно шоу "Гонг", бТВ и други медии.
Областен управител от НДСВ в периода 2008-2009 година. Докторант по политически науки във философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Асистент катедра "Социални и стопански науки" в ТУ - Габрово.
Светлозар Тодоров има две магистратури - "Административен и здравен мениджмънт" от ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий" и "Международни отношения - право на Европейския съюз" от СУ "Св. Климент Охридски".
Участник е в Пролетно училище по политики, медии и PR в Амстердам и Лятна академия в Страсбург.
Областният председател на АБВ Тошко Тодоров заяви, че важен мотив за избора на Светлозар Тодоров е неговата работа като Областен управител.
Интервюто е на вестник "100 вести", автор Стефка Бурмова
Г-н Тодоров, какво Ви мотивира да приемете номинацията на АБВ за кмет на Габрово?
Не е тайна, че имаше разговори и с други политически формации. Считам, че това, което надделя да дам своето съгласие, е очевидното намерение да се внесе повече диалогичност в провеждането и правенето на политика – нещо, от което нашето общество има нужда. Думите „битки“ и „война“ да се заменят с диалог. За мен е изключително важно, като се прави политика, независимо дали на национално или на регионално ниво, политическите лидери да имат отговорното отношение по важните въпроси. Да се обединяват около приоритетите както на един град, така и на една държава.
И оттам нататък съвсем принципно да се провеждат съответните политики. Аз нямам спомен тук, в Габрово, да са се случвали тези неща. Затова според мен ролята на кмета в изпълнение на своите правомощия е да започне от една такава стъпка и най- важното е оттам нататък тези контакти, тези срещи да бъдат периодични. Така ще има по-голяма представителност на общественото мнение, включително това се отнася и до работата на Общинския съвет. Не е нормално в един град като Габрово политическите лидери да не се поздравяват и да не сядат на масата, когато има важни за обществеността въпроси, които трябва да бъдат решавани. Оттам нататък, когато се действа по този начин и се мине към ново ниво на политическа култура, това ще бъде много важен знак, че не става въпрос само за политически интереси, а вече ще говорим за обществени интереси. Така че определящото за мен е защитата на обществените интереси.
Откога, според Вас, политическите лидери в Габрово престанаха да си говорят и кой избягва по- добни разговори?
Това са примери, които ние наблюдаваме и на национално ниво. И според мен примера трябваше да го дадат първите мъже на страната. Сега забе лязвам тенденция да се търси широка политическа подкрепаза извършване на определените реформи и точно това трябва да бъде пътят. Смятам, че така трябва да бъде и в Габрово. Но според мен едни политики не трябва да бъдат налагани на всяка цена, само защото някой е управляващ. И само защото някой е в опозиция, то трябва непременно, когато бъде предложено от управляващите, да бъде отричано. Така че е важно да се водят разговори и да има диалог, което да става по един съвременен, модерен, културен начин. Това би довело до спокойствие в обществото. И проблемът, от който най-много страдаме – разделението, би започнал да се преодолява.
Не считате ли, че всъщност точно политици- те налагат разделението и нарастващата омраза се дължи именно на тях, на техните изявления?
Точно това имам предвид - посланията им не трябва да бъдат в посока разделяне на обществото, а в посока конкуренция на идеите. Според мен е голяма грешка, когато трябва да се защити една теза, да се обяснява и показва как опонентът във времето е допускал грешка. Защото всеки, който с течение на времето е бил в позицията на управляващ, е допускал грешки. По-скоро трябва да се гледа към по-градивната позиция и тя е в посока бъдеще. Иначе, ако продължаваме да живеем с миналото и да си сочим грешките от миналото, ние ще си останем там.
Тоест диалогът тряб- ва да бъде поставен на широка основа, а не да се стеснява до една точка?
Това е задължително. Но трябва да има и широко обществено участие. По важните въпроси са нужни дискусии, в които да участват и експерти, и да не се бърза с определени решения. Нека по възможност да се изваждат колкото се може повече доказателства в защита на една или друга теза. Затова е важно да има конкуренция на идеите и те да бъдат достатъчно добре аргументирани.
В този смисъл, да предположим, че бъдете избран за кмет, какви ще бъдат първите Ви стъпки?
Винаги съм казвал, дори преди години, когато участвах в подобна надпревара, съм говорил, че е добре да се седне с представителите на всички политически партии тук и те да заявят: Ето, това са нашите експерти, които могат да бъдат полезни в определените области. Затова посланието ми е да се ползва експертния потенциал на всеки един габровец. Защото партиите са нещо временно, управленията се сменят, но направеното остава за града.
Е, понякога се и раз- рушава?
Не мога да допусна, че някой съзнателно иска да разруши нещо или от липса на компетентност се вземат прибързани решения. Винаги има нужда от по-голяма прозрачност, което налага и по-широката дискусия. Когато прозрачността в работата на местната власт е налице и колкото е по-голяма тя, толкова недоверието, съмнението, което натрупваме във времето, постепенно ще започнат да изчезват. И нещо друго – нека да помислим за позицията на омбудсман. Според мен една независима, консенсусна личност може да бъде приета и тя би могла да бъде посредник между гражданите и администрацията. Ако трябва да сме още по-прецизни, от 1995 година в европейското пространство съществува тази институция. Не знам защо тук бяха провалени конкурсите. Но все пак гражданите, освен общинските съветници, които има какво още да показват в работата си по отношение изразяване интересите на габровци, ще имат още една възможност, която да ги представлява там, където администрацията не е изпълнила своите ангажименти коректно.