/ ХГ Христо Цокев

През април Художествена галерия „Христо Цокев” представя картината „Монтажен двор” на известния български художник Петър Дочев (1934-2005).

Tази година се навършват 85 години от неговото рождение. Името на твореца най-често се свързва eмблематично със зараждането и развитието на индустриалния пейзаж в българското изобразително изкуство в началото на 70-те години на ХХ век.

Петър Дочев е роден на 6 октомври 1934 г. в Лесидрен. Завършва Художествената гимназия в София през 1956 г. и специализира при художника Иван Христов. През 1957-1959г. изучава специалност „Живопис“ при проф. Илия Петров и проф. Ненко Балкански в Художествената академия в София.

Петър Дочев прави над 30 изложби в страната и чужбина. Носител е на втора награда от Международното триенале по живопис в София през 1996 г. През годините художникът прави множество експерименти и радикални промени в личния си стил на рисуване. Негови произведения са притежание на Националната художествена галерия, на много галерии из страната и частни български и чуждестранни колекционери.

В житейската и творческа съдба на Петър Дочев металургичният комбинат „Кремиковци” (където работи от 1960 до 1975г.) има формиращо значение за мирогледното, личностно и творческо съзряване на художника.

Пътуването на Дочев от геометричната строгост на суровия индустриален терен до огромните минималистични картини продължава дълги години, изпълнени с работа, търсене, осмисляне на форма и абстракция, до абсолютно изграждане на една строго индивидуална концепция за живописта.

Петър Дочев не търси в живота около себе си красивото, модното, натруфеното и популярното. Той не се увлича по повишената цветност и изразителната сила на контраста. За него важни остават солидната монументална форма, стегнатата конструкция и фината нюансировка на цвета. Шейсетте години в творчеството му се свързват с едри форми, изпълващи платното.

Силуетите са ясни, стегнати, а фоновете са чисти. Няма бъбриви детайли и незначителни подробности, тъй като има силно развито чувство за открояване на същественото. Това му помага да извърви плавно пътя от анализа към синтеза, от натурата към абстракцията.

Следите от гумите на камионите в черната кал, силуетите на металните скелета и конструкции, експресията на черното и ръждиво червеното в картината „Монтажен двор”, стават силови линии в нова структурна организация на картинното пространство. В творбите си Петър Дочев винаги търси по-дълбокото ниво на внушение. 

През май 2006 г. художника посмъртно е отличен с престижната награда „Захари Зограф”.