25 момчета и момичета от Белгия, Италия и Полша от днес гостуват на свои връстници в Гоце Делчев. Природо-математическа гимназия „Яне Сандански” е водещ партньор в проекта „Culture Meets Science - Културата среща науката" по програма на Еразъм+КД2.
Младите хора - участници от България, Белгия, Италия и Полша, търсят пресечните точки между двете основни сфери на човешкото познание с различни иновативни идеи и практики. Домакините от Гоце Делчев в продължение на седмица ще предложат на своите нови приятели различни практични и изследователски занимания, свързващи бита и ежедневието с културните традиции и любопитни практики, свързани с науката, които се използват всекидневно. Едно от тях например е подквасването на българско кисело мляко в автентична обстановка.
Седмицата в Гоце Делчев за младите хора започна със среща с кмета Владимир Москов и любопитна разходка из училището - домакин, чиито коридори са истинска експозиция на историята на образованието в града.
В първия ден от обмяната на добри практики гостите наблюдаваха три интердисциплинарни урока. По време на първия урок на тема: Екологична катастрофа или как да върнем птиците в гората, учителите Коджебашева, Шарланджиева, Воденичарова и учениците от XI Iа клас, поставиха напълно реална проблемна ситуация - възникнал пожар в близката гора, и търсеха решения за спасението на птиците, като прилагаха конкретни знания и умения от областта на английския език, математиката, информационните технологии, конструирането. Гостите наблюдаваха екипна работа, презентиране на различни видове къщи за птици с помощта на образователната платформа MozaBook, попълване на Google тест, работа върху споделен документ, използване на специализиран софтуер GeoGebra. Решаването на реален проблем развива практически умения и стимулира интереса на учениците към науките.
По време на втория урок, който съчета предметите химия и биология, гостите станаха свидетели на изследователска работа, свързана с откриването на белтъци. Направени бяха опити с кокоши пера, екипна работа с реактиви, доказване на каталаза в кръвта, на белтък казеин в киселото и прясното мляко и наличие на кератин в косми и кости, както и опит с козина.
Учителите по химия и биология - Карамитева и Ташкова, заедно с учениците от XI г клас със сигурност насърчиха любопитството на всички гости по отношение на научното изследване.
На последния за деня урок италианците, белгийците и поляците станаха свидетели на интердисциплинарен урок, включващ три учебни предмета – биология, химия и физика на тема: Ферментациите в българската кухня.
Учителите Мегданова, Милчева, Патинова заедно с учениците от XI а клас, направиха невероятно научно пътешествие из традиционната българска кухня. Единадесетокласниците влязоха в ролята на микробиолози, химични лаборанти, колекционери и рекламиращи ферментационни продукти, като използваха приложението Classroom. Всички дейности в урока съдействаха за развиване на умения, опознаване и обогатяване на специфични научни процеси, характерни за българската кухня.
Следобедът премина в опознаване на участниците в проекта, като всяка група презентира своето училище, населено място, държава. Оформяне на четири международни работни екипа с раздаване на материали и обсъждане на дейности, които предстоят до края на седмицата.
Снимка: Маргарита Петкова
Снимка: Маргарита Петкова
Седмицата в Гоце Делчев за младите хора започна със среща с кмета Владимир Москов и любопитна разходка из училището - домакин, чиито коридори са истинска експозиция на историята на образованието в града.
Снимка: Маргарита Петкова
В първия ден от обмяната на добри практики гостите наблюдаваха три интердисциплинарни урока. По време на първия урок на тема: Екологична катастрофа или как да върнем птиците в гората, учителите Коджебашева, Шарланджиева, Воденичарова и учениците от XI Iа клас, поставиха напълно реална проблемна ситуация - възникнал пожар в близката гора, и търсеха решения за спасението на птиците, като прилагаха конкретни знания и умения от областта на английския език, математиката, информационните технологии, конструирането. Гостите наблюдаваха екипна работа, презентиране на различни видове къщи за птици с помощта на образователната платформа MozaBook, попълване на Google тест, работа върху споделен документ, използване на специализиран софтуер GeoGebra. Решаването на реален проблем развива практически умения и стимулира интереса на учениците към науките.
По време на втория урок, който съчета предметите химия и биология, гостите станаха свидетели на изследователска работа, свързана с откриването на белтъци. Направени бяха опити с кокоши пера, екипна работа с реактиви, доказване на каталаза в кръвта, на белтък казеин в киселото и прясното мляко и наличие на кератин в косми и кости, както и опит с козина.
Снимка: Маргарита Петкова
На последния за деня урок италианците, белгийците и поляците станаха свидетели на интердисциплинарен урок, включващ три учебни предмета – биология, химия и физика на тема: Ферментациите в българската кухня.
Учителите Мегданова, Милчева, Патинова заедно с учениците от XI а клас, направиха невероятно научно пътешествие из традиционната българска кухня. Единадесетокласниците влязоха в ролята на микробиолози, химични лаборанти, колекционери и рекламиращи ферментационни продукти, като използваха приложението Classroom. Всички дейности в урока съдействаха за развиване на умения, опознаване и обогатяване на специфични научни процеси, характерни за българската кухня.
Следобедът премина в опознаване на участниците в проекта, като всяка група презентира своето училище, населено място, държава. Оформяне на четири международни работни екипа с раздаване на материали и обсъждане на дейности, които предстоят до края на седмицата.