Американски учени от екипа на "Хъбъл" установиха най-далечното видимо място от Вселената. Те откриха най-отдалечената от всички известни галактики в космоса - на 13,4 милиарда светлинни години от Земята.

Както съобщи НАСА в четвъртък, тази галактика е съществувала със сигурност "едва" 400 милиона години след Големия взрив.

"Направихме огромна крачка назад във времето, като преминахме с телескопа "Хъбъл" много повече от очакваното", каза специалистът от Йейлския университет Паскал Оуеш. „Видяхме галактика, която регистрирахме като GN-z11, в момент, когато възрастта на Вселената е била едва 3% от днешната".

Нов инструмент търси студен прах във Вселената

Учени оценяват възрастта на Вселената на 13,8 милиарда години. За най-отдалечен от всички известни източници на светлина досега се смяташе обект, който е на разстояние 13,2 милиарда светлинни години от Земята. За да бъде открита новата галактика и да се определи позицията й, са използвани телескопите "Хъбъл" и "Спицър", както и астрономическата обсерватория „У. М. Кек", разположена на Мауна Кеа в Хавай.

Според специалистите грешката в изчислението за разположението е плюс-минус „само" 5 милиона светлинни години.

GN-z11 е 25 пъти по-малка от Млечния път, а общата маса на звездите е едва 1% от масата на звездите в нашата галактика. В същото време тя се намира в етапа на активно формиране на звезди и процесът е около 20 пъти по-интензивен, в сравнение с Млечния път. При нас годишно се запалва по една нова звезда.

Според астрофизиците, именно благодарение на активността й е станало възможно откриването на новата галактика, която се намира „едва ли не на края на Вселената".

Откритието е важно за планирания от НАСА нов инфрачервен телескоп (Wide Field Infrared Survey Telescope - WFIRST), който ще бъде способен да открие хиляди от най-отдалечените от нас галактики.

Екипът ще публикува резултатите в следващото издание на Astrophysical Journal, се посочва в сайта на екипа www.spitzer.caltech.edu.

Източник: БГНЕС