Ново откритие показа как космосът създава много илюзии (СНИМКИ)
Ново откритие показа как космосът създава много илюзии (СНИМКИ) / ThinkStock/Getty Images

От половин век астрономите смятаха, че UGC 1382 е малка елиптична галактика, която не предизвиква голям интерес. Оказа се, че са сгрешили, предаде ЮПИ.

Астрономи откриха планета с три слънца (ВИДЕО)

UGC 1382 не е малка скучна галактика, а потенциален рекордьор. Резултатите от ново изследване сочат, че всъщност става въпрос за гигантска дискова галактика с ниска повърхностна яркост. По размерите си тя е сходна с Malin 1 (Малин 1) - дискова галактика, чийто диаметър е 7 пъти по-голям от този на Млечния път.

Откритието е своеобразно напомняне, че космосът предлага много илюзии. След редица изследвания от повече от пет десетилетия, едва през 2009 г. астрономи забелязаха нещо необичайно около UGC 1382 - неясен "подпис" на ротиращ водороден диск. Това откритие обаче не бе последвано от други.

Вселената се разширява по-бързо, отколкото се предполагаше

Наскоро астрономи си дали сметка, че UGC 1382 не е онова, което се очаквало да бъде, докато изследвали звездообразуване в ранен тип галактики.

"При наблюдения в ултравиолетовата част на спектъра забелязахме звездообразуване в спирални ръкави, каквито не очаквахме да видим около елиптични галактики", заяви астрономът Марк Зайбърт от института Карнеги. "Естествено това откритие придаде различна насока на изследванията ни".

Астрономи откриха комета без опашка

По-задълбоченият анализ разкрил наличието на ротиращ водороден диск с огромни размери. Дисковите галактики с ниска повърхностна яркост са сред най-масивните видове изолирани спирални галактики. Само малка част от галактиката е достатъчно ярка, за да може лесно да бъде открита. От 60-те години на миналия век астрономите разпознаха единствено наличието на вътрешна част на UGC 1382.

Слънчевата система си откраднала планета

Въпросната галактика е с диаметър 220 парсека. За сравнение диаметърът на Млечния път е 30 парсека. 1 парсек се равнява на 3,26 светлинни години. Изненадващо масивната галактика е по-близо до Земята, отколкото Малин 1. Опознаването на UGC 1382 може да помогне на учените да разберат как се формират и еволюират подобни галактики.