Когато през 2016 г. френските власти закриха мигрантския лагер в Кале, известен като "Джунглата", искащите да влязат във Великобритания мигранти бяха принудени да се преориентират към по-малко безопасния маршрут към Обединеното кралство откъм крайбрежието на Белгия - същия маршрут, по който поел и камионът, в който тези дни бяха открити 39 тела.
Вчера федералната прокуратура на Белгия, която се занимава със случаите на тероризъм и организирана престъпност, заяви, че е започнато разследване по случая с камиона ковчег. По първоначални данни той е минал през белгийското пристанище Зеебрюге, откъдето с ферибот е пристигнал във Великобритания.
Жертвите - 31 мъже и осем жени, за които се предполага, че са китайски граждани - бяха открити в хладилен камион в промишлена зона на 32 км източно от Лондон. Шофьорът е задържан по подозрение за убийство, съобщава БТА.
Белгийската прокуратура заяви, че в момента се установява кога и къде жертвите са качени в контейнера. Регионалната британска полиция заяви, че се подозира, че става дума за случай на трафик на хора.
Това не е първият случай на транспортиране на мигранти с фатален край през Зеебрюге - през 2000 г. контейнер в английското пристанище Дувър, в който бяха открити телата на 58 китайци, също беше минал през белгийското пристанище.
Но през последните години опитите на мигрантите да достигнат Великобритания се бяха насочили към френския порт Кале - намиращ се срещу Дувър на отсрещната страна на Ламанша. Кале им предлагаше ежечасни фериботни връзки и тунел под морето, което е най-краткият начин да се прехвърлиш в Обединеното кралство.
Мигрантите в района на френския град бяха достигнали до около 6000, като повечето от тях стояха в намиращия се край града импровизиран лагер Джунглата. Това продължи, докато през октомври 2016 г. френските власти не го опразниха, заявявайки, че той представлява риск за здравето и сигурността.
Изпаднали в безизходица и прогонени от Кале заради затварянето на Джунглата, много от мигрантите започнаха да се оглеждат за следващата най-близка точка, от която да се прехвърлят във Великобритания, и се насочиха на север към съседна Белгия, заяви Стеф Янсенс от белгийския федерален център за миграцията.
"Имаше пренасочване на миграционния маршрут от Кале към белгийската част на Европейски път Е40", каза той.
Престъпни групи, занимаващи се с трафик на хора, установили контрол над паркингите по магистралата Брюксел-Северно море (белгийската част на магистрала Е40), които служат за сборни пунктове на мигрантите.
За разлика от Кале през Зеебрюге преминават основно товари и по-малко транзитни пътници.
За откриването на нелегално пътуващи се използват кучета и термоскенери, но те може и да не бъдат засечени в запечатани, хладилни контейнери като този, в който бяха намерени 39-те тела.
През 2014 г. афганистански мигрант беше открит мъртъв в контейнер, пристигнал в британското пристанище Тилбъри, а заедно с него имаше още 34 души, които бяха оцелели. И тогава контейнерът беше минал през Зеебрюге, но това било станало в момент, когато скенерът не е работил.
"Ако трябваше да се отваря всеки камион или всеки контейнер, опашката от камиони щеше да стига до Брюксел. Всеки ден на това пристанище идват 4000 камиона", каза пред телевизията на Ройтерс Дирк де Фау, кмет на град Брюге /Брюж/ и прилежащата към него община Зеебрюге.
На Е40 продължава да има каналджии, каза Янсенс, но през последните две години, в търсене на места с по-занижени пристанищен контрол и мерки за сигурност, те се насочиха още по на север.
"Това явление се измести и към Антверпен и пристанища като Хук ван Холанд в Холандия, защото тези пристанища са по-малко натоварени и там не се извършва чак такъв контрол", заяви той.
Прекарването на мигранти е доходоносно, продължи Янсенс, като по думите му мигрантите плащат до 6000 евро за "гарантирано" преминаване във Великобритания.
Международната организация по миграцията, чието седалище е в Женева, заяви, че през последната година се наблюдава и тенденция на увеличение в броя на мигрантите, опитващи да се доберат до Обединеното кралство с малки лодки. От началото на годината в Ламанша са се удавили петима мигранти.
С 39-те от тази седмица общият брой на смъртните случаи сред мигрантите, прекосяващи европейския континент, става 97 при 92 за същия период на 2018 г.
Вчера федералната прокуратура на Белгия, която се занимава със случаите на тероризъм и организирана престъпност, заяви, че е започнато разследване по случая с камиона ковчег. По първоначални данни той е минал през белгийското пристанище Зеебрюге, откъдето с ферибот е пристигнал във Великобритания.
Жертвите - 31 мъже и осем жени, за които се предполага, че са китайски граждани - бяха открити в хладилен камион в промишлена зона на 32 км източно от Лондон. Шофьорът е задържан по подозрение за убийство, съобщава БТА.
Белгийската прокуратура заяви, че в момента се установява кога и къде жертвите са качени в контейнера. Регионалната британска полиция заяви, че се подозира, че става дума за случай на трафик на хора.
Това не е първият случай на транспортиране на мигранти с фатален край през Зеебрюге - през 2000 г. контейнер в английското пристанище Дувър, в който бяха открити телата на 58 китайци, също беше минал през белгийското пристанище.
Но през последните години опитите на мигрантите да достигнат Великобритания се бяха насочили към френския порт Кале - намиращ се срещу Дувър на отсрещната страна на Ламанша. Кале им предлагаше ежечасни фериботни връзки и тунел под морето, което е най-краткият начин да се прехвърлиш в Обединеното кралство.
Мигрантите в района на френския град бяха достигнали до около 6000, като повечето от тях стояха в намиращия се край града импровизиран лагер Джунглата. Това продължи, докато през октомври 2016 г. френските власти не го опразниха, заявявайки, че той представлява риск за здравето и сигурността.
Изпаднали в безизходица и прогонени от Кале заради затварянето на Джунглата, много от мигрантите започнаха да се оглеждат за следващата най-близка точка, от която да се прехвърлят във Великобритания, и се насочиха на север към съседна Белгия, заяви Стеф Янсенс от белгийския федерален център за миграцията.
"Имаше пренасочване на миграционния маршрут от Кале към белгийската част на Европейски път Е40", каза той.
Престъпни групи, занимаващи се с трафик на хора, установили контрол над паркингите по магистралата Брюксел-Северно море (белгийската част на магистрала Е40), които служат за сборни пунктове на мигрантите.
За разлика от Кале през Зеебрюге преминават основно товари и по-малко транзитни пътници.
За откриването на нелегално пътуващи се използват кучета и термоскенери, но те може и да не бъдат засечени в запечатани, хладилни контейнери като този, в който бяха намерени 39-те тела.
През 2014 г. афганистански мигрант беше открит мъртъв в контейнер, пристигнал в британското пристанище Тилбъри, а заедно с него имаше още 34 души, които бяха оцелели. И тогава контейнерът беше минал през Зеебрюге, но това било станало в момент, когато скенерът не е работил.
"Ако трябваше да се отваря всеки камион или всеки контейнер, опашката от камиони щеше да стига до Брюксел. Всеки ден на това пристанище идват 4000 камиона", каза пред телевизията на Ройтерс Дирк де Фау, кмет на град Брюге /Брюж/ и прилежащата към него община Зеебрюге.
На Е40 продължава да има каналджии, каза Янсенс, но през последните две години, в търсене на места с по-занижени пристанищен контрол и мерки за сигурност, те се насочиха още по на север.
"Това явление се измести и към Антверпен и пристанища като Хук ван Холанд в Холандия, защото тези пристанища са по-малко натоварени и там не се извършва чак такъв контрол", заяви той.
Прекарването на мигранти е доходоносно, продължи Янсенс, като по думите му мигрантите плащат до 6000 евро за "гарантирано" преминаване във Великобритания.
Международната организация по миграцията, чието седалище е в Женева, заяви, че през последната година се наблюдава и тенденция на увеличение в броя на мигрантите, опитващи да се доберат до Обединеното кралство с малки лодки. От началото на годината в Ламанша са се удавили петима мигранти.
С 39-те от тази седмица общият брой на смъртните случаи сред мигрантите, прекосяващи европейския континент, става 97 при 92 за същия период на 2018 г.