Подскачащи гени ни правят уникални
Подскачащи гени ни правят уникални / www.sxc.hu

Поредиците ДНК, известни като "транспозони" или "подскачащи гени", се срещат много по-често, отколкото мислехме, и всеки има уникален набор от тях, разкриха американски изследователи, цитирани от Ройтерс.

Транспозоните са ДНК-поредици, които могат да се движат в рамките на генома на една отделна клетка, заемайки различни позиции в него, като "подскачат" по хромозомите. Процесът се нарича транспозиция. Неочаквано голямо количество от тях се открива в туморите на рака на белите дробове, но не и в рака на мозъка, и учените се надяват това да им даде идеи как да се справят със смъртоносната болест.

"Открихме, че ако имате дете, то може да има едно или повече копия на транспозони, които вие нямате", се казва в изявлението на Скот Дивайн от Училището по медицина на Университета в Мериленд. "От тези открития предричаме, че ще има повече вариации на човешкия геном, отколкото вярват учените", добави Дивайн, който е ръководил проучването.

Откритията може да помогнат за революция, която учените се надяват да доведе до индивидуализирано лечение и по-точно насочено използване на лекарствени и други средства, за да се лекуват и предотвратяват болестите, допълва БГНЕС. Екипът е установил уникални транспозони в над 90% от 76 души, подложени на изследвания.

Тези мутации може да засягат функционирането на други гени. Отрязъци ДНК преди или след ген може да променят начина му на действие, да го активират или дезактивират.

Наличието на транспозони не е новост. "Известно е, че 45% от генома са транспозонни поредици", посочва Дивайн. Повечето от тях обаче са неактивни и се предават от поколение на поколение. "Това, което ни интересува, са тези, които се движат днес", заявяват учените, които са открили средно по 15 промени на човек.