/ Guliver/Getty Images
Бебешката количка, каквато я познаваме днес, е усъвършенствана в продължение на около 300 г. Първата количка е създадена през 1733 г., а родината й е Обединеното кралство. При създаването й тя е доста по-голяма и тежка, а возенето в нея и бутането й - далеч не толкова гладко. 
 
Ранната количка е разработена от Уилям Кент през 1733 г. Херцогът на Девъншир, Англия, моли мебелния дизайнер да построи средство, с което лесно да придвижва децата си. Така първата количка е с черупкообразна дървена кошница с подплата овтътре, с две оси и четири големи колела, предназначена да бъде теглена от пони или коза. Материалите й - дърво и месинг, я правят изключително тежка.

Вижте галерията

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images

"Първите детски колички, произведени в САЩ", пък са продавани през 1830 г. от Бенджамин Потър Крандъл. Неговият син Джес Армър Крандъл издава патенти за подобрения и допълнения към стандартните модели, сред които добавяне на спирачка, модел, който се сгъва, дизайн за чадъри и поставка за чадър. 

До 1840 г. бебешката количка става изключително популярна. Самата британска Кралица Виктория купува три колички от бебешки магазин "Hitchings".

количка Викторианска
ThinkStock/Getty Images

В онези дни количките са изработвани от дърво или ракита (вид храстовидна върба) и скъпи месингови части. Те са много високи и относително опасни, но украсата им се превръща в истинско произведение на изкуството. Моделите се кръщават на кралски особи като Балморал и Уиндзор. А притежаването на бебешка количка доближава до висшето общество.

бебешка количка
ThinkStock/Getty Images

Дръжката на бебешката количка дължим на американеца Чарлз Бъртън, който я поставя на гърба й. Новаторската му идея обаче не е възприета тогава в Америка, защото все още количката е неудобна за бутане. Той доразвива идеята си в Англия. Кралица Виктория, испанската кралица Елизабет и пашата на Египет прегръщат идеята му и тя се популяризира.

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images

През 1877 г. изобретателят и инженер Уилям Уилсън с помоща на съпругата си започва собствен бизнес на улица Silver Cross в английския град Лийдс. Там се ражда най-луксозната и досега бебешка количка на марката "Silver Cross". ("Silver Cross" се произвеждат и по-късно в английския град Гайзли – от 1936 до 2002 г., когато фабриката е затворена. След това са купени от фирмата за играчки "Дейвид Халсъл и Синове", които преместват централата в Скиптън и разширяват гамата с нови, модерни бебешки продукти. Те продължават да продават традиционните колички "Silver Cross", които се произвеждат в завод в Бингли в Йоркшир).

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images

През 1889 г. Уилям Х. Ричардсън патентова идеята си за първата "обърната" количка, тоест бебето да е с лице към родителя. Той прави и други структурни промени. Ако дотогава оста не позволява на всяко колело да се движи отделно, то конструкцията на Ричардсън променя това, с което се повишава и маневреността.

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images

В началото на 20-те години на 20 век детските колички вече са достъпни за всички семейства и стават все по-безопасни, с по-големи колела, спирачки, по-дълбоки кошове и по-ниски и здрави рамки.
 
През 30-те години количките изглеждат като мини автомобил – съвсем ниски и близо до земята.

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images
 

50-те години на миналия век пък раждат бебешката количка тип „градско бъги”.

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images

През 1965 г. Оуен Макларън, авиационен инженер, работи по това количките да станат по-леки. Вдъхновен е от дъщеря си, която се оплаква от трудното си пътуване от Англия до Америка с тежката бебешка количка. Използвайки знанията си от самолетостроенето, Макларън проектира количка с алуминиева рамка, сгъваема и лека - прародителят на т. нар. тип "чадър". Количките Maclaren се продават и до днес.

През 70-те години на миналия век тенденцията е по-скоро към по-базисна версия, която не е изцяло изпъкнала и с разглобяемо тяло за носене. По това време количките се използват рядко, тъй като са скъпи.

бебешка количка стара
ThinkStock/Getty Images

От 80-те години на миналия век индустрията на количките се развива с нови функции, по-безопасна конструкция и повече аксесоари. За това допринася и журналистът Фил Баклър, който иска да прекарва повече време навън с новородения си син. Така през 1984 г. се появява компанията "Baby Jogger" и т. нар. „джогинг колички”.

Колички
ThinkStock/Getty Images


Идеите за усъвършенствене през годините допринасят за това днес да има безопасни колички със спирачки, сгъваеми, мобилни, леки, разглобяеми, с кош за новородено, за седящи деца, зимни, летни, за близнаци и тризнаци, с приставка за по-голямо братче/сестриче, с багажник и още дълъг списък с функционалности.

Дълъг е и списъкът с аксесоари към тях - дъждобрани, мрежи срещу насекоми, чанти, приставки за шишета и т.н. Днешните колички, макар и не толкова красиви като във Викторианската епоха, са създадени според нуждите на динамичното време и забързаните родители.

Колички
ThinkStock/Getty Images