От долината на Роспуда до Европейския съд
От долината на Роспуда до Европейския съд / netinfo

Ако полското правителство не прекрати строителството на обиколно шосе край Аугустув, Североизточна Полша, след седмица ще получи призовка от съда на Европейския съюз. Обиколното шосе не може да преминава по трасето, което предлагат полските власти. Нанесените щети на природата не могат да бъдат компенсирани, реши Европейската комисия.

На заседание в пълен състав Европейската комисия (ЕК) отправи към полското правителство последното си предупреждение - т. нар. мотивирано становище - и даде седем дни за изпълнение на препоръките й. Ако правителството не отмени разрешението си за строителство на шосе през долината на Роспуда, комисията ще призове Полша пред Съда на европейските общности /СЕО/.

Решението на ЕК бе представено пред журналисти от еврокомисаря на околната среда Ставрос Димас. Той оспори твърдението на полския министър на околната среда Ян Шишко, че строителството на шосето през торфищата на Роспуда е законно и отговаря на предписанията на съюза, защото евентуалните щети ще бъдат компенсирани.

"Тъкмо в това е нашият спор. Според нас няма възможност да бъдат компенсирани такива щети", каза Димас. "Полското правителство прекрасно осъзнава това и отдавна знае за нашите опасения."

Според оценките на съюзни експерти и учени /с които ЕК е консултирала решението си/ процесът на възникване на система от блата като тази в долината на Роспуда може да продължи и 10 хиляди години. Това обяснява защо комисията не иска и да чуе за "екологични компенсации".

Европейската комисия препоръчва на полските власти сериозно да се заемат с изготвянето на алтернативен вариант на строежа.

"Знаем, че съществуват такива алтернативи", подчерта Димас. "Ако Полша не изпълни нашите препоръки, ще се обърнем към Съда на европейските общности с искане да наложи временна забрана за строежа", поясни Димас. Такова решение съдът може да издаде за няколко дни.

Според експерти от ЕК в Брюксел, в случай че Варшава не се съобрази със съдебното решение, възможно е комисията да поиска налагането на осезателни финансови наказания. Други санкции очакват Полша, ако СЕО постанови, че обиколното шосе край Аугустув се изгражда в разрез със съюзните закони. Европейската комисия може да поиска от съда да наложи глоби за всеки ден, в който се запазва "несъобразено с естественото" състояние.

Но това не е последната от лошите вести.

ЕК информира, че се противопоставя и на друг участък от магистралата "Виа Балтика". Става дума за обиколното шосе край Вашилкув (предградие на Бялисток - административен център на Подлаското воеводство, Североизточна Полша). Това трасе с дължина 5,2 км преминава отчасти през Кнушинската гора, обитавана от защитени от закона диви птици.

Според Брюксел полските власти са извършили недостатъчни проучвания за въздействието на този проект върху околната среда. И затова не трябва да издават разрешително за строеж. Полша пренебрегна забележките на комисията и на 15 февруари започна строежа - започна изсичането на дървета около Вашилкув.

Същевременно ЕК подчертава, че не се противопоставя на разрастването на пътната инфраструктура в Полша, а само желае това да става съгласно съюзните разпоредби. "Земите от "Натура 2000" в Полша обхващат само 11 процента от територията на страната. Докато в Испания те са 20 на сто. И това някак си не попречи на испанците да осъществят впечатляващо разрастване на пътната си мрежа също с пари на ЕС", каза експерт от ЕК, пожелал анонимност.

Дали Варшава ще задържи изграждането на обиколното шосе? Засега няма признаци за това. Говорителят на правителството Ян Джеджичак отказа коментар, докато не бъде получено в писмен вид вчерашното решение на ЕК.

Няма причина за спиране на инвестицията, смята министърът на транспорта Йежи Полачек. "Полското правителство е готово да се изправи пред СЕО", обяви той и увери, че всичко в тази работа е съгласувано с националното и съюзното законодателство.

Полачек изброи аргументите на правителството.

"Разрешението за строителство край Аугустув бе съпътствано от решение на воеводата за природни компенсации. Това е в изпълнение на европейските директиви, според които в ценни екологични области се компенсират щетите върху природата", каза той.

Министърът се похвали, че тези компенсации са "с обем, невиждан за Полша и Европа". По думите му това са 1308 хектара нови дървета, близо 30 нови водоема, преселването на десетки видове птици и окосяването на 130 хектара земи в близост до строежа.

Полачек добави, че разходите по строежа на обиколното шосе възлизат на 438 млн. злоти (111,8 млн. евро), от които 4 процента са предвидени за компенсиране на околната среда. "При изсечени 25 хиляди дървета ще бъдат засадени един милион и 25 хиляди фиданки. Трябва ли тази компенсация да бъде увеличена? Готови сме на дискусия", каза полският министър на транспорта.

Няколко часа по-рано в Брюксел еврокомисарят Димас казваше, че само с насаждения не могат да се компенсират вредите, нанесени на природата. (БТА)