Мнения и коментари за кризата в МВР
Мнения и коментари за кризата в МВР / снимка: Sofia Photo Agency

Къде свършва оздравителният ефект на скандалите в Министерството на вътрешните работи и къде започва разрушителният? Отговор на този простичък въпрос ще търсим заедно със следващите ни гости в "Денят" на Дарик - Георги Юруков, заместник-председател на парламентарната група на "Коалиция за България" и Елиана Масева, която е заместник-председател на парламентарната група на ДСБ.

Георги Юруков: Добър вечер на вас и на слушателите ви.

Лесен или прост е отговорът на този въпрос?

Г. Юруков: Мисля, че не е никак лесен, нали, повече от три седмици върви в пространството този дебат и обществото вече достатъчно добре е запознато. Предстоят да излязат и фактите от двете проверки, имам предвид досъдебното производство и тази на Държавната агенция "Национална сигурност", така че тогава ще можем с категоричност да направим и ние своите изводи.

Да започнем с първия въпрос. Ваньо Танов предполага, по-скоро убеден е, че премиерът и сегашният шеф на ДАНС, тогавашен всъщност. . . днес председател на ДАНС, тогава съветник на премиера, Петко Сертов са знаели още през ноември миналата година за това с какво точно се занимава заместник-шефът на ГДБОП Иван Иванов. Да приемем ли тази информация за чиста монета, г-н Юруков?

Г. Юруков: Ами, в тоталното си объркване г-н Танов, вече замеси министър-председателя и г-н Петко Сертов. Остава да намеси вероятно и Светия синод и мюфтийството в объркването си и в опита да излезе по някакъв начин чист. Значи, по никакъв начин не може да се направи извод за неговото внушение, не е твърдение, а внушение, след като той шест месеца по-рано вече е напуснал службата, като ръководител на службата за борба с организираната престъпност. Спирам дотук, защото това е поредния път, в който той се позовава на свои мнения, на свое виждане, на свое съждение, без да се позовава на конкретни факти. Няма какво да го коментирам Танов повече.

Все пак шест месеца не е толкова голям период, г-н Юруков. . .

Г. Юруков: Вижте, има оперативен път, по който вървят разработките, и от това, което той казва, ако е вярно, има следа. Просто няма никакъв начин това нещо да бъде укрито. Вчера в изявление по повод приключване заседанието на изпълнителното бюро, вие знаете, че министър-председателя каза, че не е негова работа, и не го е правил, да се занимава с оперативната работа на Министерството на вътрешните работи. И това пряко произтича от неговите задължения като министър-председател по силата на конституцията, член 104 до член 106.

Добре, колкото до второто опасение на Ваньо Танов, че ще бъде фалшифицирана стенограмата. . .

Г. Юруков: Значи, абсолютно безпочвено. Ето, г-жа Масева е тук, тя може да потвърди. В миналата сряда на заседанието ние всички видяхме стенограмата, снета на хартиен носител, дума по дума, каквото е казано, е записано. Не само от него, и въпросите към него, и мненията на отделните народни представители, и тя е класифицирана, тя е в секретно деловодство на Народното събрание.

Все пак предполагам, че не е класифицирана информация отговорът на въпроса там, в тази стенограма, Ваньо Танов ли е човекът, който осветлява Алексей Петров или не. Какво пише в стенограмата?

Г. Юруков: Значи, дали осветлява или не, нека да си отговори той. Аз мога да цитирам, но не трябва, точно неговите думи. Не казвам нито едното, нито другото.

Цитирайте само тази част, в която той обяснява за Алексей Петров.

Г. Юруков: Не, той казва - срещата се организира от Алексей Петров и братя Галеви, това е.

Толкова.

Г. Юруков: Това е.

Нищо повече за Алексей Петров.

Г. Юруков: Нищо повече, да.

Е, значи, Ваньо Танов е невинен в този случай.

Г. Юруков: А, чакайте, има съд, той ще каже дали е невинен. Ако се стигне до съд, разбира се. Моля ви се. Толкова смели. . .

Ако е само това изречени - срещата е организирана от братя Галеви и Алексей Петров, той не казва кой е Алексей Петров. Алексей Петров може да е всякой.

Г. Юруков: Но има два дни преди това, където много говори.

Два дни? Къде говори?

Г. Юруков: По медиите.

Но това не е стенограмата на комисията.

Г. Юруков: Не е.

Добре. Г-жо Масева, опит за фалшификация на думите на Ваньо Танов пред вашата комисия?

Е. Масева: Искам да започна с това, че скандалът с задълбочава. Днес българската опозиция от парламентарната трибуна искаше за сетен път да заостри вниманието на управляващите, които според нас действително и слушайки сега диалога, си давам сметка, че се задълбочава, и то необратимо. А това, което се случва, според нас, е симптоматика на една, бих казала и не бих се поколебала, че думата е силна, антидържавна политика. В такива ситуации се реагира много бързо, защото времето е фактор, който може да оздрави, но който може и да разболее още повече. Днес се опитахме да разбием някои от лъжите, които бяха произнесени - това, че този процес, който тече в Министерството на вътрешните работи, бил оздравителен процес, тъй като се извършвали промени. Не са извършени никакви промени освен това, че се разприказваха генерали, че достигнаха сведения за изтичане на информация, за безконтролна дейност по отношение на информационните системи, деловодно-архивната дейност, за нерегламентирани контакти на самия министър, за разработки, в които той фигурира под псевдоним Запалката, и какво ли не. Нещо, което в една нормална и правова държава не може да се случва. Освен това днес бе героизиран министър-председателят Станишев за това, че е взел мъдро решение, допитвайки се, че искал да събира факти и данни. Според нас това също е вредно за българската държава, за нейния имидж, за спокойствието и сигурността на българските граждани. Първо, защото един министър-председател не може да отлага под претекста, че липсвали факти и данни. Всичко това ,което тече и в момента даже това, което се коментира, представляват факти и данни. Защото политическият инструментариум е политическата отговорност. Не работим с наказателноправни категории, не работим с наказателнопроцесуалния кодекс, а работим с българската конституция и със сериозността на българското управление. Това, че министър-председателят отлага вземането на решение и се допитва до висшия орган на своята партия, още повече укрепва в опозицията и особено "Демократи за силна България", и днес от парламентарната трибуна го казахме, нашето съмнение, че това управление и тази тройна коалиция има сили да продължи напред и че тя в действителност е вредна за интересите на Република България. Защото. . .

Добре, да чуем и господин Юруков.

Е. Масева:. . . Само едно изречение. Не може най-деполитизираното министерство, каквото е Министерството на вътрешните работи, съдбата му да е в ръцете на висшия партиен орган. И това, което каза господин Танов. Аз ще си позволя не да цитирам стенограмата, а да заявя, че той никога не е споменавал кой е този Алексей Петров и само хора, зависими от Държавна сигурност или работили там, или имайки някаква информация, биха могли да се досетят. Никога не е употребявал термин сътрудник или близък до МВР, или каквото и да било. И цялата тази информация е предадена на главния прокурор. И не знам какво трябва да се случи в тази държава, за да покаже и министър-председателят, и това правителство, че не са зависими хора. Това, което сега се отчита като най-голяма слабост за министър-председателя на България, това е, че той е зависим човек и че не може да взима решения, които са в интерес на държавата и на хората.

Господин Юруков, толкова спокойно изчака. Всичко добре. Казахте в началото на разговора, че очаквате факти.

Г. Юруков: Ами, с цялото уважение към госпожа Масева, ние сме от един избирателен район, заедно сме работили навремето като юристи и т.н., но друго говорене аз не очаквах да чуя от госпожа Масева и представителя на "Демократи за силна България".

Дайте конкретно. Казахте, че очаквате факти и данни. Тече проверка на ДАНС, тече проверка на прокуратурата. Така, в светлината на. . .

Г. Юруков: Ние и друг път сме говорили. Това нещо може да стане известно единствено и само когато приключат тези проверки.

Ама вижте, в светлината на този разговор, който водим сега. . .

Г. Юруков: Знаете ли какъв е проблемът?

. . . ако се върнем няколко по-назад, огромна грешка беше отстраняването, т.е. оставката на министър Румен Овчаров. Той си отиде, човекът, без нито едно доказателство на прокуратурата, че има вина. Защо сега при скандала с другия Румен, другия министър - Румен Петков, вие толкова дължите на фактите и доказателствата на прокуратурата.

Г. Юруков: Не, вижте, значи, този въпрос трябва да го отправите към министър-председателя. Той тогава е решил. . .

Добре, грешка ли беше, че Румен Овчаров си тръгна без доказателства за неговата вина?

Г. Юруков: Сега, дайте да говорим за сегашната ситуация, а не ме връщайте за ланския сняг. Извинявайте за репликата? Обаче. . .

Ама, ланският сняг има връзка с днешния сняг.

Г. Юруков: Добре, добре. Значи, с това решение вчера, което се предложи, за да се извърши един преглед, един политически преглед на министерството в последните 18 години, явно на много хора се обърка схемата за продължаване на кризата в страната така, както я виждате, че е криза, че има проблеми, никой не го отрича и затова бяха тия смели решения и на прокуратурата, и на ДАНС, и на правителството, но аналог на едното с другото не може да се прави. Защото процесът, конфликтът, кризата, скандалът тръгна от едни нерегламентирани действия от страна на депутати от опозицията. Кажете ми що за държавническо поведение, що за депутатско поведение беше това на господин Атанасов три седмици да държи диска в себе си и да не го предава на прокуратурата?! Какво е очаквал. . . Ето, утре има открито заседание на парламента за приемане доклада на комисията по т.нар. случай Куйович. Предполагам, цялата общественост ще чуе откъде е тръгнал проблемът. Той тръгва от 1992 година и на много хора това не им е лицеприятно, не им е удобно, защото ще се окаже, че някой от бившите министър-председатели, министрите на вътрешните работи, шефове на национални специализирани служби са посрещали Куйович много добронамерено.

Ама, това е чудесно, но това не измива. . .

Г. Юруков: Така, сега и още. . .

. . . така, отговорността на днешната власт, нали, защото това правителство. . .

Г. Юруков: Не, не, в никакъв случай не измива. В никакъв случай, разбира се.

. . . мандата.

Г. Юруков: Ние поставихме няколко големи въпроса за решаване, а именно те са да се видят къде са проблемите, необходимо ли е промени в законодателството, необходими ли са нови закони, промяна в Закона за Министерството на вътрешните работи, дали да остане или не тази Главна дирекция за борба с организираната престъпност, нов закон за оперативно-издирвателната работа и т.н. Ако се стигне. . .

Господин Юруков. . .

Г. Юруков: Вижте, още една дума. Вие искате да го чуете от опозицията, но ще го чуете от мене. Ако се установи какъвто и да е грях, условно да го наречем, на министър Румен Петков, неговият път е един-единствен - оставка или промяна съгласно инициативата на министър-председателя.

А Румен Овчаров си отиде без нито едно доказателство за неговата вина. Не ви говоря на генерали, депутати, неправителствени организации . . .

Г. Юруков: А, тия генерали ги оставете. Значи, това е срамна работа.

. . . и както и да било. Прокуратурата към момента, в който Румен Овчаров си отиде от министерския пост. . .

Г. Юруков: За жалост.

. . . нямаше нито едно доказателство за неговата вина.

Г. Юруков: Да, за жалост той също беше въвлечен в един такъв измислен скандал и се стигна до този политически ход с него.

Изходът. . .

Г. Юруков: Казвам, за жалост.

. . . на този скандал ще бъде ли като на този с Румен Овчаров?

Г. Юруков: Не мога да ви кажа. Има десетдневен срок министър Петков да направи този анализ, да направи този извод и на база на него ще се вземат и решенията.

Сега ще дам думата и на Елиана Масева.

Г. Юруков: Имайте предвид, че това ще бъде решение на тройната коалиция. Няма да бъде решение на. . .

Да, ясно е, че няма да го решите вие.

Г. Юруков:. . . изпълнително бюро на БСП. А що се отнася до. . .

Как се пише доклад. . .

Г. Юруков:. . . слабия, до зависимия министър-председател. . .

Да, добре.

Г. Юруков: . . това г-жа Масева може да си говори на техни партийни събрания, колкото си иска.

Не, само още един въпрос да изясним, много ми е любопитен. Как се пише доклад за, така, работата, ежедневието, проблемите на МВР през последните 18 години за 10 дни? Много ми е любопитно.

Г. Юруков: Значи, той няма да се занимава с инструкции, наредби и т.н. Ще се видят основните проблеми в т.нар. преход от 1990 г. досега. Това ще са основните изводи, които ще бъдат направени за функционирането на институцията Министерство на вътрешните работи.

Не, защото има и. . .

Г. Юруков: Ако мислите, че ще се занимаваме с РПУ, примерно, Казанлък или РПУ Силистра няма да се занимаваме.

Защото има и една друга интерпретация на този дневен срок, че това е срок за замитане на следите. Там, ако нещо е останало, да бъде затрито.

Г. Юруков: Не споделям това мнение.

Г-жо Масева.

Е. Масева: Да, знаете ли, пак, още веднъж доказателство, че кризата се задълбочава. Това, което искам допълнително да ви кажа, че БСП и тройната коалиция вече закъсня и вредите се умножават. Това е видно и от нашия диалог, и това, което се случва. Първо, по отношение на ген. Атанасов веднага искам да репликирам г-н Юруков. Той не е задържал информация. Генерал Атанасов. . .

Г. Юруков: А, не, не, ако е така, аз се извинявам, но. . .

Е. Масева: . . . отиде на точното място, на точния адрес.

Г. Юруков: Мисля, че. . .

Е. Масева: Той предаде на главния прокурор на републиката всичко, което имаше. Това дали е имало дискета или не, това са подробности от пейзажа, защото от водевил в гротеска върви една страшна ситуация, която управляващите не виждат. И тази слепота ще окаже много вредни последици. Това имиджът на България не е имагинерна величина. Имиджът на България. . .

Г. Юруков: Вдигна рейтинга на ДСБ.

Е. Масева: . . . е нещо, което. . . Вижте, г-н Юруков, вие по отношение на прекъсването имате забележки. Не искам да се спирам на вашите реплики, не считам, че е достойно, но искам само да ви кажа, че в провинцията хората питат докога и кога по-точно ще бъде решен проблемът с най-важното министерство - Министерството на вътрешните работи, и кога ще бъде решен проблемът? Защото знаете ли, казват - и в областните дирекции, и в районните управления има същия проблем - зависимост, рекет, рекет на фирмите, рекет на честните граждани и те считат, че ще бъде ужасно, ако не се справим, опозицията, с този проблем, ако не бъдем настойчиви, защото по-нататък следва несправяне и с битовата престъпност, с всички видове криминална престъпност и най-вече опасението е това, че може да се стигне до рекет и на честните фирми така както се е тръгнало. А повече доказателства от това - едни от ръководството са в ареста, а други са правонарушители, трети са извършили престъпления. Не знам какво трябва да се случи, за да може да се мобилизира капацитетът на тази държава и да започне оздравителен процес. Само два примера ще ви дам, че кризата се задълбочава. Току-що се връщаме с г-н Юруков днес от комисия "Вътрешна сигурност и обществен ред". МВР предлага закон, с който удължава срока на дознатели, които нямат юридическо образование. Това беше една съществена реформа за полицейското разследване, практика европейска, практика в САЩ, която дава добри резултати. Оказва се, че повече от година Министерството на вътрешните работи призна с този законопроект своя провал в дознанието. Освен това нормотворческа дейност ни в клин, ни в ръкав, в пика на кризата се предлага. Върви сега в момента на Министерския съвет един проект за закон за СРС и там на. . . точно обратното на тези концепции, които в момента се развиват от мислещи и практикуващи юристи, се предлагат различни неща, които не осигуряват контрол на СРС-тата.

Добре. Твърдите, че, така, тези дебати не отговарят на дневния ред.

Е. Масева: Искам да ви кажа, че с тревога следим събитията и считаме, че вредите се умножават.

Г-н Юруков, този път ще се. . .

Г. Юруков: Значи, аз само една минута искам, нищо друго не. . .

Да.

Г. Юруков: . . . мога да кажа, освен това, че внушенията от страна на опозицията, най-вече на ДСБ, че всичко, което става в държавата в момента, е криза, задълбочаване, проблеми и т.н. Аз не си спомням нещо много цветущо и хубаво един период от 1997 до 2001 г.

Е. Масева: Е, вие да.

Г. Юруков: Но не говоря за него. Вижте, проблемът е един - че схемата се наруши. А пъкленият план, който го замислиха няма да се реализира.

А кой е автор на пъкления план?

Г. Юруков: Ами, вижте кои са ораторите. Тези, които с един и същи глас, с едни и същи аргументи непрекъснато внушават в обществото, че нещо страшно е станало. И след като тук говори г-жа Масева, че има по места, в регионалните дирекции на МВР подобна атмосфера. Дайте един факт, г-жо Масева. Аз утре от 18.30 ч. ви каня на среща на обществеността в Благоевград, в историческия музей, с министър Масларова и да видим какви проблеми ще се посочват. Мина онова време, когато имаше една политическа полиция - от 1997 до 2001 г., отдавна мина. Няма командири вече, да знаете.

Г. Юруков: Аз няма да влизам там, но. . .

Е. Масева: Мисля, че вие ставате много. . .

Това след малко.

Г. Юруков: Не е необходимо.

Е. Масева:. . . уязвим с наглостта и. . .

Г. Юруков: Е, благодаря ви. . .

Е. Масева: . . . може би трябва да си дадете сметка.

Недейте сега на финала. Толкова хубаво си говорихме досега.

Е. Масева: Не.

Г. Юруков: Значи, вие сте зависими от един-единствен човек и не знаете какво да правите, сега правителството ви е виновно.

Е. Масева: Да.

Така. Пети вот на недоверие към кабинета. Така или иначе, рано или късно, той ще бъде факт. Този път за срастване на държавата с престъпността. Притеснява ли ви този факт по-сериозно от обикновено, защото скандалът е и по-необикновен от всички останали дотук?

Г. Юруков: Ами, опозицията има един-единствен начин да говори в парламента аргументирано и ако има смелост, да говори смислено - това са парламентарният контрол и вотовете за недоверие за цялостната политика на правителството или за отделна негова дейност. Естествено, че всяко мнозинство, всяко правителство трябва да се смущава от вот на недоверие, защото би било нормално опозицията да представи аргументирани факти.

Вие очаквате ли доказателства и аргументи в. . .

Г. Юруков: Не.

Не?

Г. Юруков: Не.

От опозицията?

Г. Юруков: Не.

Г-жо Масева, ще дадете ли достатъчно аргументи. . .

Е. Масева: Не. . .

. . . и доказателства за срастването на държавата с престъпността?

Е. Масева: Знаете ли, аз не се учудвам от тези отговори, но въпреки това искам да ви кажа, че опозицията има вече достатъчно информация, достатъчно аргументи, въз основа на които могат да се направят много смислени изводи. Мисля, че обществеността, която се тревожи в момента ще чуе допълнително и за много други неща. Да не говорим, че кризата действително е повсеместна и тя е свързана именно с това явление, което вие анонсирахте в началото - срастването на държавата и връзката й. . .

Г. Юруков: Вижте, действието на опозицията. . . .

Е. Масева: . . . с управлението, нещо което е много страшно за България. И това, че някой не си дава сметка. . .

Г. Юруков: Едни измислени генерали действат като при чакалски лов. Те вървят по. . .

Е. Масева: . . . може да бъде. . . Г-н Юруков, не ме карайте, не ме карайте. . .

Г. Юруков: В персонален план нищо не съм казал, г-жо Масева.

Е. Масева: . . . и не ме принуждавайте да ви кажа. Това, че темата за престъпността е ролята точно на бившите служби на Държавна сигурност, които създадоха тези структури. И вие сте зависим човек. Аз знам, вие не може да говорите честно и открито, но такива хора са в правителството. . .

Г. Юруков: Е, вие използвахте една много хубава дума за наглост. Аз този път не се крия, за да ви кажа, че сте нагла.

Е. Масева: Не.

Стига, край.

Е. Масева: Няма да обърна внимание. . .

Не, не, това. . . Съжалявам, че финалът е такъв.

Е. Масева:. . защото зависимостта от Държавна сигурност е нещо, което може да трови атмосферата. И аз съжалявам. . .

Г. Юруков: Ако имаше нещо подобно. . .

Е. Масева: . . . че няма. . .

Е. Масева:. . . достатъчно свободни хора в България.