Автомобили втора ръка замърсяват София
Автомобили втора ръка замърсяват София / netinfo

Влизането на България в ЕС премахна всички импортни такси и отвори вратите за навлизането на коли втора ръка, които задръстват трафика на пълните с дупки софийски улици, се казва в материал на Франс прес.

През първите два месеца на годината вътрешното министерство съобщава за рекордните 46% увеличение на регистрираните коли, като 34677 от тях са втора употреба автомобили и 8723 са нови. В трафика на най-бедната новоприета членка на Европейския съюз доминират автомобили, които германци и италианци са управлявали преди десет години и сега ги продават на ниски цени, посочва БГНЕС. Междувременно продажбите на нови коли за пръв път от години се очаква да намалее, оставяйки търговците загрижени.

Навлизането на стари коли и липсата на стриктен технически контрол със сигурност ще предизвикат екологична катастрофа, заяви Стоян Желев, председател на Съюза на вносителите на автомобили, който търгува само с нови коли. “Колите по-стари от 10 години са най-лошите замърсители и докато Германия и Италия налагат все по-строги екологични норми за старите коли, нашата страна повишава риска от това да се превърне в гробище за европейските автомобили”, каза той. “Ние плащаме със здравето на нашите деца и честите смъртни случаи при пътни инциденти”, добави Желев. Всеки ден хиляди стари превозни средства чакат своите нови собственици в най-големия открит пазар за коли в Горубляне. Някои от тях са толкова стари, че отдавна са излезли от употреба в страните, които са произведени. Учудващо ниските показания на километражите рядко съответстват на годините на колите като за това търговците имат готов отговор: “Колата е принадлежала на възрастна дама”. “Продажбите вече са се увеличи рязко, тъй като много хора бързат да закупят автомобил преди правителството да наложи планираните по-високи екологични такси за регистрацията на стари превозни средства”, каза Атанас Тодоров, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили, в която членуват 70 малки фирми. “Цените на автомобилите ще спаднат с 10-15% през втората половина на годината, след като продадем превозните средства, които са внесени през 2005 и 2006 г.”, каза Тодоров. “На всеки 1000 жители на София се падат 520 автомобила. Тенденция, която властите очакват да достигне до 2020. В същото време инфраструктурата остава на равнището от 1977 г.”, заяви транспортният експерт Георги Попчев от Центъра за икономическо развитие.

В София, където всички главни булеварди се събират в центъра и пълното с дупки околовръстно шосе са чести места за инциденти, задръстванията са част от ежедневния живот и се случват по всяко време на деня. Местата за паркиране са недостатъчни и шофьорите често са принудени да качват колите си по тротоарите. “Единственото решение е подобряване на обществения транспорт и градското планиране”, заяви Попчев. След падането на комунизма през 1989 г. увеличилото се строителство в предградията на града не бе координирано с планове за подобряване на инфраструктурата, добави той. Общинските власти в София планират да усвоят 800 милиона евро, главно пари от европейските фондове, за подобряване на инфраструктурата. Има планове за строителството на пътища на две нива, завършване и разширяване на метрото и разширяване на околовръстния път.