Вин Морар: Бизнесът да адаптира продуктите си към клиенти с ниски доходи
Вин Морар: Бизнесът да адаптира продуктите си към клиенти с ниски доходи / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Вин Морар: Бизнесът да адаптира продуктите си към клиенти с ниски доходи
57236
Вин Морар: Бизнесът да адаптира продуктите си към клиенти с ниски доходи
  • Вин Морар: Бизнесът да адаптира продуктите си към клиенти с ниски доходи

Чуждите инвеститори не знаят много за България или са останали с убеждението, че тук е много трудно да се прави бизнес. Това заяви в интервю за Дарик един от най-известните лектори по предприемачество в света Вин Морар. По думите му страната ни трябва да се фокусира в няколко сфери и да намери предимствата си в тях, за да може да се конкурира с останалите страни. Задължително правителството трябва да помогне за създаването на по-добра административна среда за бизнеса, смята още Морар.

Мисля, че ние трябва да свикнем да живеем в определено ниво на кризата и в несигурност. За съжаление, малките държави като България, Хърватия и Сърбия трябва бъдат изключително силни и изобретателни, за да оцелеят и да просперират, защото вашите икономики не са толкова големи, че да се състезават с гигантите като Бразилия, Русия, Индия и Китай, а в същото време не са толкова развити, за да бъдат конкуренти на Германия, Великобритания и Холандия. Т.е. вие сте по средата. И големият въпрос за страните като вашата е: Какво ние може да предложим? Какво ние може да използваме като предимство в това състезание. Вие трябва да го намерите – дали е в сферата на индустрията, туризма или развитието на човешките ресурси и инвестирането на капитали в тази дейност. Ако това не се случи, вие ще продължаватe де бъдете в криза.

Ще кажа едно нещо за България: талантът тук, високото ниво на образованието и квалификацията тук са отлични, най-добрите, които съм виждал на Балканите. Потенциалът е тук и той трябва да бъде използван.

Какво може нашата страна да предложи?

Мисля, че очевидните индустрии са земеделието, туризмът също – имате Черно море, планини, добри възможности за СПА услуги. Но също така мисля, че трябва да имате инвестиции и в сферата на високите технологии, защото това е бъдещето – иновации и нови технологии, всичко ще бъде дигитализирано. И трябва да се фокусирате и през образованието дори върху малките бизнеси, които са много по-конкурентни в глобалния свят.

Т.е. смятате ли, че правителството трябва да подпомогне в по-голяма степен малките и средните предприятия, отколкото големите?

Мисля, че правителството трябва абсолютно да се фокусира върху малките и средни предприятия. На всяка цена. Малките бизнеси създават работни места, докато големите компании гледат да се освободят от тях. Именно от тази гледна точка смятам, че правителството трябва да направи средата много по-лесна за съществуването на малките бизнеси. Трябва да се премине през всички процедури, политики, структури, за да се намали бюрокрацията. Също така трябва да се помисли и за финансова помощ, въпреки че знам, че това е голям проблем за България и за страните от Източна Европа. Затова трябва да помислите за иновативни идеи и да помолите Европейския съюз за подкрепа в това отношение.

Вие идвате в България в момента, когато започват дебатите по бюджет 2013 г. Според финансовия министър вътрешното потребление ще е един от двигателите на растежа, но как това да се случи, като хората в България са бедни?

Вярвам и това е доказано в много бедни страни като Индия, че въпреки че хората са бедни, там може да се прави бизнес. Разковничето е в това, че и бедните хора имат нужда от различни неща, но те купуват селективно, като поставят най-нужното в приоритет. Те обаче могат да купуват толкова, че да има достатъчна възвръщаемост за малкия бизнес. Например – продавайте различните неща в по-малко количество, в по-малък грамаж, форма, пускайте по-малко серии. Нека го погледнем логично, и бедните хора трябва да оцеляват, те се нуждаят от дрехи и храна. Ето защо, продуктите трябва да се адаптират към нуждите на бедните хора.

Да, но в същото време на българския пазар има много китайски продукти, които са евтини. У нас действат и големи международни вериги, които предлагат вносни по-евтини продукти. Как българските производители да се справят с тази конкуренция?

Отговорът е следният: първо, правителството трябва да направи крачка и да помогне на малките бизнеси, например да постави лимити на вноса. И второ, самите малки бизнеси трябва да си отговорят на въпроса: Защо тези продукти идват от Китай, а не се произвеждат тук? Отговорът на този въпрос ще послужи за основа на стратегията, която им трябва, за да бъдат конкурентни на пазара. Разбира се, продуктите от другите страни няма да изчезнат, но все пак малките бизнеси могат да опитат да ги конкурират. Ако това не стане, те могат да се фокусират върху сферата на услугите. И тук отново идва темата с технологиите и инвестирането на човешки ресурс в предоставянето на услуги.

Защо според Вас у нас няма много чужди инвеститори? Непрекъснато говорим колко са ниски данъците в България, но чуждите инвеститори не идват? Какво ги притеснява?

Ако чуждите инвеститори не идват в България, има голям шанс те да не знаят много за вашата страна или от друга страна, миналото ги е накарало да вярват, че тук не може да се прави бизнес или че е много трудно, или пък че не е печелившо. Ако чуждите инвеститори не идват тук, те може би идват в съседните страни като Сърбия. Това е работа и на бизнес средите в България да общуват с чужди инвеститори, да ги канят тук и да им покажат, че тук бизнес средата може да бъде добра. И така те ще дойдат, но в този момент мисля, че България не се продава добре.