Радка Петрова: Все по-малко кадърни магистрати ще се насочват към административни длъжности
Радка Петрова: Все по-малко кадърни магистрати ще се насочват към административни длъжности / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Радка Петрова: Все по-малко кадърни магистрати ще се насочват към административни длъжности
45306
Радка Петрова: Все по-малко кадърни магистрати ще се насочват към административни длъжности
  • Радка Петрова: Все по-малко кадърни магистрати ще се насочват към административни длъжности

Как съдилищата да публикуват навреме и на достъпно място в интернет страницата си решенията на делата и нужна ли е промяна в програмата за случайното им разпределение, за да отпаднат съмненията в обществото и сред магистратите за манипулации в тази система. Това са част от въпросите, които дискутират ръководители на съдилища в страната, членове на Висшия съдебен съвет, представители на правосъдното министерство, на среща в Албена. Форумът, който е свързан с работата на съда, е в рамките на тригодишен проект на програмата за развитие на съдебната система.

Според Радка Петрова, член на Висшия съдебен съвет от прокурорската квота, която участва в срещата, е въпрос на година-две електронното призоваване по делата да стане факт. Първоначално за онези дела, по които са страна държавните и общинските институции както и големи дружества. Петрова изрази надежда, че след като вчера не беше избран председател на Апелативния специализиран наказателен съд, то третият опит за гласуване във ВСС ще бъде успешен. Според нея все по-малко кадърни магистрати кандидатстват за подобни постове, защото административните ръководители имат само отговорности и почти никакви права.

Йовка Йовчева попита Радка Петрова ще отговори ли двудневната среща на съдиите на последните препоръки в доклада на Брюксел към съдебната система:


Ще отговори дотолкова, доколкото на този форум и на предстоящи бъдещи и форуми, и работни групи ще се работи в тази посока, за да може при следващия и технически, и юлски доклад да отговорим на тези въпроси, които се очакват от нас. Днешната тема, за която сме тук по инициатива на програмата за развитие на съдебната система и форумът на районните съдилища в страната, е във връзка с плана за действие в изпълнение на информационната стратегия на Висшия съдебен съвет. Планът за действие предвижда като една от мерките изработване на унифициран стандарт за публикуване на интернет страниците на съдилищата на съдебните решения. Знаете, че успяхме последните три години да наложим изпълнението на чл. 64 от Закона за съдебната власт и всички съдилища публикуват решенията си. Някои, разбира се, с известна забава, защото забавят мотивите на решенията си, но така или иначе публикуват. Но не са унифицирани страниците и гражданите и организациите, които търсят решенията, невинаги им се удава много лесно да ги намерят. Затова следващата амбиция на съвета е така да се направят страниците, че да изглеждат по един и същи начин, да се отварят по един същи начин, просто да бъдат лице на съдебната система. И другата тема, която ще обсъждаме, е във връзка с направения анализ на програмния продукт на Висшия съдебен съвет по случайното разпределение на делата. Знаете, че има, така, известни съмнения дотолкова, доколкото този продукт според някои неправителствени организации, пък и колеги даже, се смята, че може да се манипулира. И идеята е да обсъдим като цяло включително и чрез обсъждане на проверките, които Инспекторатът на Висшия съдебен съвет е правил по отделните структури в съдебната система и в частта на докладите за разпределението на делата, има ли нарушения, няма ли, доколко този продукт подлежи на корекция. Ако се налага, ще внесем и корекции за подобряването на програмата.

Вие сама казахте, че има съмнения относно случайния принцип за разпределението на делата. Доколко сериозен е този проблем?

Когато човешкият фактор се намесва, винаги има съмнение за манипулация. Друг въпрос е колко е обективно това, но инспекторите проверяват при всяка проверка, няма значение планова или тематична, или с оглед на конкретни проявления на отделен магистрат, винаги проверяват работата на програмата и констатират нарушенията. Така че хубавото на този продукт е, че когато има манипулация, следи винаги остават в системата и може да се провери от IT специалист, да се установи това нарушение и съответно, ако има основание, да се потърси и дисциплинарна отговорност.

И тази мярка за разпределянето на делата на случаен принцип, и публикуването на решенията в интернет отново са начертани в мерките, които правителството планира като отговор на доклада от Брюксел. Всъщност това са все рутинни задължения, но пък в част от тях наистина се търси причината и за проблемите в съдебната система - бавното правораздаване, усещането на обществото, че не се правораздава качествено.

Във връзка с бавното правораздаване вчера пък беше обсъден проблемът с електронното призоваване в съдебната система и мерки в бъдеще то да се утвърди като един способ за неотлагане на делата, но това не може да стане изведнъж. На първо време ще направим всичко възможно да го наложим за юридическите лица, за банковата система, постепенно за адвокатурата, защото за физическите лица това ще стане много по-трудно.

Остава ли всъщност да виси най-голямото предизвикателство - въвеждането на още по-сериозни антикорупционни практики, предотвратяване конфликта на интереси?

Естествено, то това е най-важната и основна цел. Аз пак ще се върна на електронното призоваване, в което, ако то се наложи, една от мерките ще бъде всъщност елиминиране на корупционните рискове. Защото никак не е тайна сега, че този начин, класическият, на призоваване, освен че струва много скъпо на съдебната система, безспорно създава корупционни рискове, тъй като не винаги се връчват призовки по делата на страните по обективни критерии. И това става причина за отлагане на делата безкрайно. В системата вече се работи по електронното призоваване. Районният съд в София много активно работи, но и 28-те окръжни съдилища в страната работят с ВиК дружества, с електроразпределителни дружества, с общините, с държавни институции. Проблемът е, че нормативно не е уреден този въпрос и всъщност електронното призоваване на този етап може да стане само с доброволното съгласие на ответната страна. Тя трябва да се съгласи да получава призовките по доброволен път, включително и адвокатите в бъдеще. Може да има финансови стимули чрез намаление на държавните такси или някакви други способи и хората постепенно ще се убедят в добрата страна на това. Както свикнахме с тегленето на пари от банкомати и с много други удобства, така ще свикнем и с електронното призоваване. Мисля, че за държавните и общински институции, и за големи дружества, банки ще стане, в близките една-две години ще стане практика, убедена съм в това.

Вчера отново за пореден път не успяхме да станем свидетели на новината, че има избран председател на Апелативния специализиран наказателен съд. Смущава ли ви третият пореден опит, който се очертава да бъде направен?

Съжалявам, че не се получи вчерашният избор. И тримата кандидати се представиха много добре, бяха развили предварително своите концепции, но двама от тях просто бяха показали по-ниски резултати на изпитите за редови магистрати в тези структури и по тая причина не бяха и обсъждани. Единият не получи нито един глас. Да се надяваме, че следващия път ще изберем.

Да не би кадърните магистрати да се притесняват от ръководен пост? В спецсъдилищата ниските оценки бяха коментирани.

Аз ще изразя лично мнение по този въпрос, не само за специализираните структури. Кадърните магистрати според мен все по-трудно ще се насочват към административни длъжности. Административните длъжности при така уредената материя в Закона за съдебната власт имат само отговорности, почти нямат никакви права. Последното изменение в закона ги лиши и от възможността да си предлагат кадрите в системата, така че ако не се промени тази част от закона, ще бъде една пречка хората да се явяват на конкурси за административни ръководители. Не можеш да носиш отговорност за един голям колектив, а всъщност да не можеш да си подбираш кадрите в него.

С това вие си обяснявате липсата на сериозен интерес към тези постове, а не по-скоро страх, че тези хора биха могли да бъдат принудени да изпълняват нечия политическа воля.

Ами нали разбирате, че един ръководител могат да го провалят хората, с които той работи, ако те не гледат в една посока с него. Това в още по-голяма степен важи и за такива специализирани структури, които сега се налагат, има специални изисквания за техните професионални качества, за тяхната специфика на работа. И ако тези хора няма възможност да се подберат от административния ръководител, при всичкия професионализъм, който са показали на т.нар. конкурс по събеседване, дано не съм права, но бихме могли да очакваме, че ще възникнат и личностни конфликти. Нали разбирате, че в тези структури трябва да се работи преди всичко екипно, затова смятам, че са малко кандидатите. Това е лично мое мнение.

Опасявате ли се, тези неуспешни засега опити в този избор да доведат до обвинения към ВСС, че бойкотира едва ли не това политически взето решение, защото съдът пък трябва да заработи отначалото на идната година.

Още вчера, след като не се състоя изборът, незабавно обявихме новия конкурс. Ще направим всичко възможно да изберем ръководител, за да заработи съдът, да не се отлага по наша вина работата на съда. Няма да се случи това, бъдете сигурна. Аз не съм убедена обаче дали от други институции няма да се получи забавяне на процеса на работа на тези структури.

Говорите за финансовата обезпеченост.

Да,точно така, говоря за тези неща.