„Не бих приел да се изправим срещу ЕС и да играем непартньорски, още повече, че причините за затварянето на реакторите са по-скоро у самите нас, отколкото у европейците”, допълни президентът.
Ето какво още каза президентът Георги Първанов за надеждите 3-и и 4-и блок на атомната ни централа да бъдат отново отворени, за стратегическите споразумения, които бяха подписани по време на визитата на руския президент Владимир Путин у нас и за скандала „Куйович”. По време на визитата на руския президент у нас бяха подписани три ключови споразумения – АЕЦ „Белене”, „Южен поток” и Бургас-Александруполис. Това ли е осребряването на геополитическото ни положение, за което Вие самият говорехте и не смятате ли, че това осребряване стана за сметка на ЕС. Мнозина след тази визита заговориха затова, че ние повече се държим като васал на Русия, отколкото като член на ЕС? Мнозина, но във всеки случай не от самите европейци. Не от европейските институции. Това са европейски проекти. Европейски са, защото във всеки един от тези проекти има европейско присъствие. И в Бургас-Александруполис, където са гърците и в „Южен поток”, където италианците са преди нас и в АЕЦ „Белене”, където присъстват французи и „Сименс”. Разбира се по-важното е, че те са европейски от гледна точка на консумацията на продуктите. Говоря преди всичко за газопровода и петролопровода. Така че това е част от идеологическата битка, която ние си водим много отдавна в България. Иначе България не смята да спре дотук. Освен тези проекти ние сме готови да участваме много ангажирано, както сме го заявили и друг път в строителството и на НАБУКО, а и на Бургас-Вльора, защото това е друг проект, който минава през нашата територия, стига да се намерят ресурсите, с които да ги захраним. Трябваше ли според Вас българското общество да бъде по-добре и повече информирано поне за основните параметри на тези три ключови споразумения, за които говорим в момента. Остана впечатлението, че някак в тъма са се водили преговорите и са се сключвали сделките. Може би е така, но по принцип едни такива преговори на икономическа основа винаги на елемента на самите разговори, на преговорния процес съдържат един такъв….процес на съхраняване на тайната. Сега вече може да се коментира всичко. Основните параметри във всеки случай. И аз нямам никакво съмнение, че министър-председателят ще предложи всички тези основни параметри за оценка и от народните представители, респективно от българското общество. Но аз ви уверявам, че много динамично се променяха – може би това е една от причините, те да не бъдат огласявани, защото буквално до последния момент, до момента на подписването – по Южен поток не се знаеха основните параметри. Така че нямаше какво да се дискутира. Г-н президент, отново се води битка за 3-и и 4-и блок на АЕЦ „Козлодуй” – този път за тяхното повторно отваряне. Каква според Вас трябва да бъде стратегията на тази битка, за да има макар и минимален шанс тя да завърши с успех? Аз по-скоро бих говорил за тактиката. И ще си позволя да се върна нескромно към това, което казах в ЕП в началото на миналата година. От тази възможно най-висока трибуна аз предложих една нова партньорска проверка, която да бъде поръчана от европейските институции и да бъде осъществена от Международната агенция за атомна енергия, защото те са експертите, които могат да преценят има ли живот в двата реактора. И ако те кажат „да”, да бъдат пуснати отново, ако разбира се те кажат „не”, в което аз дълбоко се съмнявам, защото знам техните експертизи, то тогава ние ще приемем едно такова становище.
Експерти, бих казала световно признати в ядрената енергетика, ни съветват да предприемем едностранни действия, да пуснем 3-и и 4-и блок на АЕЦ „Козлодуй” и просто да информираме ЕС, че сме ги пуснали. Какви са рисковете на едни такива едностранни действия от страна на България?
Категорично не мога да предприема един подобен подход. Експертите нека да си гледат тяхната работа, да не дават съвети на политиците. По никакъв начин не бих приел да се изправим срещу ЕС, да играем непартньорски, несъюзнически. Още повече, че причините за затварянето са по-скоро при нас, отколкото при самите европейци. Трябва да вървим по пътя на убеждаването, не на едностранното действие.
Последен въпрос за скандала „Куйович”, който разтресе държавата доста сериозно. Какви според вас проблеми, включително и в ръководството на МВР, издаде този скандал? Не беше ли по-редно да изчакате прокуратурата и Народното събрание да изчистят този скандал, преди да подпишете указа за назначаването на Валентин Петров за главен секретар на МВР?
Аз нямам никакви реални основания да се съмнявам в професионализма и в почтеността на професионалното ръководство на МВР – и сегашното, и предишното. Още повече, че те са доказали с много акции срещу наркотрафика своя професионализъм и това е признато от нашите европейски и световни партньори. Това е по втората част на въпроса. Действително може би има някакви проблеми от технологията, но ние трябва да признаем и да оценим не по-зле от нашите международни партньори, че в ръководството на МВР беше свършена немалко работа в продължение на два мандата, за да можем наистина да осигурим максимално тила на нашите европейски партньори – от гледна точка на границата, от гледна точка на всички онези традиционни проблеми, които са за региона в това число и за наркотрафика. Така че аз мисля, че трябва по-общо да погледнем на този въпрос. Иначе бих се произнесъл по-конкретно, ако има някакви нови данни, които проверката д изнесе.