Лиляна Павлова: Догодина лятото ще пътуваме само по  магистрала до Бургас
Лиляна Павлова: Догодина лятото ще пътуваме само по магистрала до Бургас / снимка: Sofia Photo Agency, Надя Коцева

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в „Годината” на Дарик. Чуйте цялото интервю на Radio.DarikNews.bg:

С вас ще говорим за бедствията дотолкова, доколкото засегнаха различни региони, а вие отговаряте за регионалното развитие в България. . .

Можем да кажем и за всички събития по една дума.

Какво свърши през 2012 година? Какво свърши 2012-а? Нали маите чакат да свърши светът. Какво наистина свърши?

Аз смятам, че тепърва започва светът просто в една друга плоскост. Но може би, ако се върнем на събитията от тази година. . . Или как ще подредим разговора, че много теми станаха. . .

Добре, да започнем така, както вие сте си го подредила.

Не, защото започнахте от събитията. Та да кажем за събитията. Аз понеже вчера, така, още веднъж анализирайки събитията, за които ще говорим днес, бих споделила първо какво е според мен. . . кое е според мен събитието.

Кое е събитието?

Според мен събитията, събитието, нали, от гледна точка на хората, това е бедствията, които се случиха в Перник, в Бисер, пожарите на Витоша. Това е събитие, в което има мъка, има трагедия. Слава Богу, нямаше жертви в Перник. За съжаление имаше в Бисер. Това е нещо, което всъщност беше нещо много важно, защото е значимо за хората. . . и за това, което се случи в България. И за мен е важно, че държавата, хората бяха съпричастни и бяха единни в тази трагедия, освен ако изключим политическите закачки и, разбира се, недоволства, които бяха чисто, така. . .

Има ли хора, които заради това, което стана - земетресението в Перник или заради наводнението в Бисер, ще посрещнат зимата без покрив, на студено?

Аз не се занимавам пряко с това, но от всичко, което виждам, все пак, първо, министър Дончев, който беше определен и изпратен там повече от месец и половина, мисля, че създадоха необходимата организация, строят се и новите къщи, които бяха поръчани, по начин, по който хора без покрив да няма. Това беше най-важното. И аз мисля, че тази цел е постигната. Има още много какво да се желае със сигурност, но няма как с магическа пръчица да го оправим за ден, два или за месец.

А според вас какви са поуките от пожарите и протестите за Витоша в разгара на лятото?

Като цяло за мен поуките, а може би и това какво се случи в 2012-а, понеже питахте, смятам, че 2012-а беше годината, в която гражданското общество беше, така, много активно и много силно по най-различни теми, независимо дали е само това. А за протестите. . . ето, видя се, че протестите. . . хората имат мнение, имат глас и има, както се казва, и чуваемост, което е още по-важното. За пожарите. . . пожарите са нещо много неприятно. И аз се радвам, че чрез оперативна програма "Регионално развитие" можем да подкрепим последващите действия за превенция, тъй като сме осигурили ресурс. Ние така или иначе финансираме закупуването на пожарни автомобили, но имахме спестени средства и ги насочихме да купим пожарни автомобили за всичките 36, най-големите ни градове, центрове на агломерационни ареали, за да можем да подкрепим пожарната, а и въобще колегите от гражданска безопасност и превенция при такива бедствия с техника. Вие знаете ли, имаше пожарни автомобили, когато ние заменяхме едните с другите и бяхме на. . . имаше пожарни автомобили с дървени стълби. Дървени, нали, пожарен. . . Това е пълен абсурд, нали. Просто се е счупила предишната, не са имали пари да си купят и са сложили дървена стълба. Или имат отпред одеало на двигателя, за да не загрява, в смисъл. . . Това беше абсурд, което видях. И се радвам, че в тази посока също много работим.

А проконтролирахте ли какво стана с шестте милиона лева европари, които дадохте през юли за Бисер за възстановяването?

Разбира се. Колегите, а и аз, разбира се, като член на междуведомствената комисия, ние имаме много ясен отчет за това къде и какви пари се дават чрез междуведомствената комисия. Тези, които се дават по линия на даренията, областният управител, така, по реда на закона го направи. . . И аз мисля, че това беше дадено по един прозрачен начин. Може ли само една дума да кажем и за атентата в Бургас, защото за мен това също е много значимо събитие? И без да искам да обидя останалите събития и тяхното включване, смятам, че останалите три категорично не са събития, за мен лично. . .

Имате предвид кризата. . .

Нито дебатите за АЕЦ. . .

. . . дебатите и пушенето.

АЕЦ какво събитие може да бъде? Това е тема, която се дъвче от 10 години, вероятно ще се дъвче и още толкова. Нищо събитийно аз там не виждам. Забраната за тютюнопушенето. Ами, това не го касае пък цялото общество, това някак си не е в дневния ред на сто процента от обществото и да е нещо такова драматично и разтърсващо. Най-зле се чувстват пушачите, непушачите са щастливи. Добре, ама децата и други хора. . . някак си много хора не ги влияе това.

Кризата пък ако кажете, че не касае цялото обществото. . .

Сега, кризата се преекспонира като тема, изговори се. Трета година, даже четвърта говорим за тази криза. Кое й е новината на кризата? Може би, че излизаме и че спираме да говорим за нея. Ето, за мен това би било новина - да спрем да се оправдаваме и да. . .

Тоест бихте казали - свърши, свърши кризата, 2012-а свърши кризата?

Да кажем - край, кризата свърши като криза. . . да се оправдаваме с нея, да я дъвчем като някаква издъвкана дъвка. Да говорим за шанс, за предизвикателства, за новото, което започва. Така че и това не ми е новина. За мен новина са първите две - атентатът в Бургас и бедствията.

И трите бедствия.

Това за мен е нещо, което касае хората, цялото общество, и това е, което обедини обществото и не се делихме там на политически партии, добри, лоши, такива, различни. А атентатът в Бургас пък привлече и вниманието на света към България, защото това никой. . . първо, никой не очакваше точно в България такъв тип атентат, от друга страна, станахме. . . за съжаление, то с негативно обикновено ставаме по-известни, така се случва в историята. Но това пък е нещо, което разтърси и света, и България. И всички бяха единни - даваха кръв, даваха помощи, събрахме се, обединихме се. И смятам, че, както се казва, това по-скоро са събитията, които са значими.

Кой път свърши там, закъдето беше тръгнал през тази година?

О, много пътища, започвайки, разбира се, от магистралата.

Ама, тя не стигна още до Бургас.

Но стигна до Петолъчката.

Петолъчката.

Е, малко ли е? 82 километра магистрала са, бих казала. . .

Само тази година?

Абсолютно. В смисъл 82 километра за тази година, те са започнати, завършени в срок, изключително кратък срок. 40 години си чакал едни магистрали и изведнъж за година и половина имаш 82 километра. Мисля, че е нещо. . .

82 са само "Тракия" или и другите. . .

Това говорим за "Тракия".

Само за "Тракия"?

"Тракия" е общо 115 километра. В момента довършваме 35 километра от нея и най-накрая, както се казва, се радвам, че ще имаме така желаната, бленувана и много дълго чакана, с години, магистрала.

Тоест догодина "Тракия" ще свърши. . .

Точно така, да.

. . . ще бъде построена окончателно?

Да, догодина лятото ще пътуваме само и единствено по магистрала до Бургас.

Така, 85 от "Тракия". От "Хемус" колко? Колко общо магистрали направихте тази година?

Сега, от "Хемус". . . това, което ще бъде абсолютно също готово като част от "Хемус", е първо началото на "Хемус". Вече нула, километър нула на "Хемус" ще започва от София, от Околовръстното. Това е много е важно да го знаем, защото този целият обход, който правим, задръствания, замърсява околната среда, ужасно много жертви, а всъщност и забавя начина на движение. Тези 8 километра са решаващи. Малко са като километри магистрала, но са много важни за трафика, за движението, за задръстванията и най-вече за безопасността на пътуващите по пътищата.

Това покрай Яна всъщност, където ще се съединят. . .

Да, това е изходът от Околовръстното при магазин. . . детски магазин за играчки, да не го казвам, за да не правим реклама, там директно ще започва магистралата, а вече няма да е километър нула, където е на Яна. Ще я преномерираме цялата. Това е, което ще имаме на първи юни догодина.

Така.

Което е много важно. Само да кажем, другата страна на магистралата, Шумен-Белокопитово, също за следващото лято. Вие знаете, в един момент, особено при връщането от Варна, се вижда, то вече трасето е видимо, голяма част е асфалтирана, вече. . . Аз се радвам, че ще можем да пуснем . . .

Тоест Варна-Шумен ще бъде цялото магистрала?

Всъщност, да, до Белокопитово ще имаме магистрала. И това, което ще започнем вече като нов етап, следваща стъпка, е големият пътен възел, който да направи така наречения кръстопът - пътят към Русе, пътят към София и обратно, където. . . знаете, сега много често им се случва на водачите, така, засилени, продължават за Русе, подминават отбивката. . .

Така. Докато сме в този район, Русе-Свиленград също беше доста време новина в България през тази година заради очакванията, че катарците ще дадат пари, евентуално заедно с турците, да се направи. . . първо беше магистрала, после се сви до скоростен път от Русе до Свиленград. . .

То, дали е магистрала, или скоростен път, не е от значение. . .

Сега, последно, какво става?

Темата Русе-Свиленград, независимо дали е магистрала, или скоростен път, тя разликата е достатъчно малка, че в момента точно няма значение. . . това не е отпаднало като тема. За него просто е необходимо много по-дълго време, за да се реализира, за да може да се подпишат меморандуми, да се направят предпроектните проучвания, да се направи проектирането. Там все пак започваме от една кота нула, от един много, много предварителен проект, една идея по-скоро. Така че това е темата, по която работим. Но ако говорим в реалността, в сегашните. . . много важно решение е пътят Русе-Шумен. Защото хубаво е, че ще направим магистралата от Варна до Шумен, Белокопитово, в този участък, но целият туристически най-вече и транзитен поток, туристите, които всъщност са много важни за Черноморието, за туризма, идват от Русе. Този път в момента е двулентов, тежко е движението, особено през лятото. Затова започнахме със средства от държавния бюджет разширението на този път в трета лента, за да могат да се редуват, две ленти в едната посока, прехвърля се от другата страна, да има лесно задминаване. Работим и също се надяваме за лятото и за туристическия сезон да успеят колегите, които работят по него, да го довършат. Започнахме го, работим. . .

В началото на годината четох да обещавате до края на годината нова отсечка от "Струма" при Дупница.

Така. Това, което е. . . Значи, връщаме се вече в другата част на България. Магистрала "Струма", участъкът, който е до Дупница, също. . . там, където свършва в момента така нареченият. . . на магистралата, до Дупница, строи се изключително активно. Лично минах по трасето и по 70 процента от трасето вече се минава с лека кола, то е на първо ниво на асфалт, така че видимо е колко прогресира бързо. . .

Ама няма да го свършите до. . . понеже, гледал съм, 15 декември. . .

Ще го свършим.

. . . 15 декември сте казвала като някакъв срок, ама това е било в началото на годината. Сега заради студовете сигурно. . .

Не, не, няма. . .

Кога ще бъде готово?

Напротив. Срокът на тази магистрала, за която говорим, "Струма", на този лот, е септември догодина. Но графика те така успяха да го наваксат, че ще го направим за лятото, защото целта е да го направим за лятото, за сезона. . .

Тоест до Дупница ще го свършите. . .

До Дупница ще го свършим, сега, да не казвам конкретен ден и час, но ако не в края на май, то в началото на юни. Също така започваме строителството от Дупница до Благоевград. Вече имаме приключена тръжна процедура почти, излизаме с решението, като минат обжалванията, напролет започваме строителството на този изключително важен участък - от Дупница до Благоевград. И всъщност това, което аз обещах, което не знам кой как го е прочел и написал най-вече, е, че до 2015-а, когато и ни приключи програмният период, ние реално ще имаме една магистрала "Струма" до Благоевград, което е много важно. Работим и по последния участък, който е от Сандански до Кулата. Той е малък, но сложен, има и жп линия, трябва да се измести и да се прави. . . Така че това са магистралите, които правим.

Коя знакова беззаконна постройка според вас се свърши през 2012 година?

Много се свършиха, но тази, с която аз се гордея, не защото аз лично имам най-голямата заслуга, в никакъв случай, това беше "Златна перла", защото това показа, че. . .

Това е на морето.

. . . на морето, "Златна перла". . . че ще сме принципни докрай и няма да позволим. . . защото знаете колко опита са се правили в годините това да се предотврати, планове и какво ли не. Тя беше премахната. И мисля, че правдата и най-вече законът възтържествува.

През април имахте една хубава фраза - както режем ленти, така режем и кабели.

Абсолютно. И така, както строим, така се налага и да бутаме. Няма как, не правим само такива позитивни неща. Понякога, макар че ми се къса сърцето, се налага да виждам как се бута една сграда. Но когато тя е незаконна, когато тя е опасна, както се казва..

Като говорим за незаконни строителства. Готови ли са вече поправките, които впрочем вие анонсирахте за пръв път в едно телефонно включване в "Седмицата", в законодателството, което да разрешат остъкляването на балконите и да узаконят всички остъклени досега. . .

Те и сега, в момента, са валидни тези. . . Законът и в момента, с последните промени, създава тази законова база. Това, което все още за съжаление върви в комисии, но ще мине, е това изцяло. . . както се каза, и до ден-днешен какво е направено, и то да бъде. . .

. . . остъклено, да бъде узаконено. . .

А иначе в закона и в момента няма драма с балконите. Но може би да кажа само още две думи, понеже освен "Златна перла" имаше много други, така, незаконни постройки, които са важни - и в чашите на язовирите, и в Пампорово, и в курортите, и хотел махнахме, и много известни заведения махнахме, но те бяха абсолютно незаконни и опасни. . .

Какъв е интересът към санирането на блокове, като обобщавате това, което постигнахте през 2012 година?

Аз съм изключително радостна, въпреки че знам, че е и много трудно, и е много предизвикателство, а и на хората им липсват парите достатъчно да го финансират. Ние, знаете, с парите, които имаме, с бюджета, който имаме, в срока от три години сме планирали, плюс-минус, двеста сгради. Разбира се, зависи тези двеста, нали, колко етажни са? Ако са по-нискоетажни, ще се повече, ако са по-високоетажни, с повече входове, ще са по-малко. Но плюс-минус 200 сгради. Ние вече имаме почти двеста получени заявления, малко по-малко от 200 заявления за интерес и желание. И няма да можем да одобрим всичките, защото едни не отговарят, други няма да могат да ги съфинансират. Но това е една изключително добра тенденция. В първите 6 месеца, и то в първите месеци без реклама, вече имахме. . . Имаме одобрени 20 сгради, по които вече работим в посока документация, обследвания, конструктивна устойчивост. Така че мисля, че нещата се развиват сравнително добре. Безспорно няма да можем да решим големия проблем глобално на територията на цялата страна. Големите панелни блокове остават предизвикателство. Там все още виждам неготовността, как да кажа, на българите. . . а и нашият манталитет - всеки да си гледа в рамките на своята къща и като излезе извън нея му е все едно какво става с общите части, не иска да помогне на съседа и да се обедини. . . Но мисля, че има промяна. А за мен тази промяна е много важна.

Как ще гласувате на референдума за ядрената енергетика, "за" или "против"?

На този етап ще се въздържа, как да кажа, да споделя това мнение, защото нека. . . искам да видя как ще се развият дебатите по темата. Аз имам лично. . .

Вие вече веднъж сте гласувала "против", нали, в правителството като решихте да прекратите "Белене". . .

Няма. . . Чакайте, не трябва така да се развива. Въпросът е - темата ядрена енергетика трябва ли да се развива в България. . .

Не, не е това въпросът. Въпросът е трябва ли да се построи?

. . . чрез нова. . .

. . . нова централа. Нова, това не е "Козлодуй". . .

Да, защо не? Ако трябва да отговоря така - да, защо не, защо да не се построи по принцип нова централа. . .

Да се построи нова централа по принцип. . .

Но, от друга страна, проектът "Белене" има много въпросителни и там трябва да се обмисли. . .

А да се разреши ли пак пушенето?

Ами, аз не съм пушач, така че аз съм против да се пуши в заведенията. Не мога да приема, че когато отида с детето си на ресторант, някой ще пуши около детето ми.

Има. . . 25 души ще гостуват днес в предаването. Да видим тези 25 лидери на България какво мислят. Вие казвате "не".

Не, не.

На референдума "за", за пушенето "против", това е вашата лична позиция?

Да кажем, да.

Забравих да ви попитам, днес има ли затворени пътища заради снега, леда, студа?

Пътищата са обработени. Мокри са, но не са заледени и са обработени в цялата страна. Най-критичен беше участъкът Троян-Кърнаре, там както и. . .

Това от детството си го помня, все Троян-Кърнаре е затворен. . .

Той винаги е затворен, ама ние го отваряме сега от време на време, изчистваме го, отваряме го, като стане страшно и опасно. . . тъй като не е достатъчно да го изчистим, Троян-Кърнаре е много усоен участък, там навяванията достигат до момент, в който колите. . .

Тоест сега Троян-Кърнаре пак е затворен?

Не, не, в момента е отворен.

А, отворен е. Дори Троян-Кърнаре е отворен. . .

Имахме проблем, но го изчистихме, затворихме, пак го отваряме. . . но това ще е проходът, който най-често ще затваряме, нормално е, там е така, тежка е зимата там и е опасно да бъде отворен. Разбира се, той е отворен за леки автомобили с вериги. . .

Сега голямата тема, която знам, че не е популярна. . . със сигурност се очаква от медиите да ви натискат много да чистите. Но моето лично мнение е, че да се дадат 50 милиона за чистене на сняг. . . никоя държава в Европа няма да го направи.

Има теми в двете посоки. Знаете ли, искам само едно бързо сравнение да направя. В Сърбия и в България, гранични държави сме, валя еднакво количество сняг, те блокираха, затвориха границата, блокираха държавата, бяха затворени, ние не затворихме нито границите, нито държавата и пътищата бяха проходими. Въпрос е на добра мобилизация, но и наистина на много пари. Но трябва да преценим. Някак си българите сме чувствителни, че всичко трябва да е идеално изчистено. И ние работим, защото все пак гражданите са ни избрали да работим за тях. Те искат да е чисто и ние правим това. . .

Накрая - 20-те години с едно изречение? Понеже "Дарик" става на 20, но не само заради "Дарик". . .

Честито.

Последните 20 години на България, последните 20 години на България в едно изречение?

За 20 години България мисля, че вече затваря темата и думата преход.