Главен комисар Антон Антонов: Електронните фишове дават резултат
Главен комисар Антон Антонов: Електронните фишове дават резултат / netinfo

290 000 електронни фиша са издадени през 2012 година на територията на цялата страна. От тях са отпаднали 156 фиша. Това съобщи в интервю на „Дарик кафе" главен комисар Антон Антонов - шеф на отдел "Пътна полиция" към главна дирекция "Национална полиция". „Процентът на отпаднали фишове е нищожен спрямо останалите електронни фишове. Това е процедура, която e общоевропейскa", обясни Антонов. По думите му през последните две години, откакто е въведена процедурата, все повече шофьори са започнали да спазват правилата за движение по пътищата и все по-малко шофьори попадат под „удара на камерите". „Смятам, че процедурата е добра и работи. Резултатите са налице - намалява броят на загиналите при катастрофи", категоричен бе Антон Антонов. Ето какво още каза Антонов пред Дарик:

Много от нашите слушатели зададоха задочно въпроси към вас, но ако искате да започнем първо с една тема, която много ги вълнува, и водачите на пътя и наши слушатели. От доста места, включително и в студиото имахме наш слушател, който донесе едно решение на съда, от което се вижда, че народният съд в Радомир беше отменил акта му, така наречения електронен фиш, заснет от мобилна камера. В „24 часа" излезе становище от председателя на съда в Благоевград Екатерина Николова затова, че често падат електронните фишове в съда. Вашият коментар за тези новини и твърдения и има ли проблем наистина в издаването на електронни фишове?

Аз не бих си позволил да тълкувам правната норма и решение на съда, но може би с факти трябва да говорим 290 000 електронни фиша са издадени на територията на цялата страна, като за миналата години, за цялата страна, отпадналите електронни фишове са 156 на брой, което е 0,05%. Правим анализ на причините за падането на фишовете. Защо отпадат? Сега някои са поради неспазена процедура, поради неявяване на служител, юрист от областната дирекция, за което са взети мерки. Все пак процентът е нищожен спрямо бройката на съставените електронни фишове. Това е една процедура, която е общоевропейска. Когато беше създадена през 2011 година, като процедура, са анализирани тези дейности, как се развиват в различните държави, така че това е една облекчена процедура. През последните две години все повече граждани започнаха да спазват правилата, а водачите, които попадат под ударите на камерите, стават все по-малко. Смятам че процедурата е добра, работи за момента, резултатите са налице, предвид това, което се случва по пътищата-намаляват загиналите последните години. Това мога да кажа.

Постоянна ли е тенденцията за намаляване на броя на загиналите?

Точно така. Тя се запазва и през първите 4 месеца на тази година. Тенденцията е приблизително като миналата година, така че оптимисти сме и за тази година. Да се надяваме, че ще успеем да я задържим, все пак това са усилията на много служители на пътя. Разбира се, много от водачите разбраха, че правилата са затова да се спазват. Който спазва правилата за него са без значение санкции, камери и електронни фишове.

Разбира се, никой не е против това да се спазват правилата и хората, които са нарушили закона да си плащат глобите и да подлежат на наказание, но има ли проблем с така наречените мобилни камери на КАТ, които стоят в необозначени автомобили. Срещате ли проблеми от правно естество, тоест, атакуват ли се подобни електронни фишове?

Аз ви казах, че не бих си позволили да тълкувам решения на съда, но в интернет са достъпни някои и може да прочетете където е записано, че камерата би следвало да е стационарна, за да се издаде електронен фиш, а устройствата, които са монтирани в автомобилите не подлежат на манипулации от служителите. При позициониране на автомобила, устройството само задейства уреда за изготвяне на снимка, така че намеса на служителя там няма. Но все пак аз не бих си позволил да тълкувам тези решения на съда. Пак казвам 0,05 % е пренебрежително малък процент от падналите фишове.

Сравнението е достатъчно ясно между падналите, обжалваните фишове и издадените. От гледна точка на това, колко постъпления има от тези глоби, изплащат ли се навреме? В електронния фиш, който аз съм виждал пише, че парите от глобите отиват във Фонд безопасност на движението.

Точно така. За дейността на пътна полиция е по-важно действието на камерите върху безопасността на движението. Да, събират се, спазва се стриктно закона, ако един електронен фиш не е платен се изпраща в Агенцията по приходите Съществуват и известни проблеми по отразяване на плащането , тъй като там, все още, не са попълват достатъчно данни и реквизити при самото заплащане, съгласно Наредбата, но считам, че в близките месеци ще го оптимизираме като към електронния фиш добавим и платежно нареждане, попълнено с данните на водача, за да не се допускат грешки при отразяване на плащането.

Добре, а относно Фонда? Хората се интересуват за какво се изразходват тези средства? Къде отиват? Към какво се насочват те?

Тези средства се разходват за дейности по безопасност на движението. Към този момент са записани 134 радарни възстановки и поддръжката на всичката техника, която се използва за контрол на пътното движение, като има още един ресурс, който още не е разходван. Може би знаете, че МВР има дългосрочна стратегия за развитие а автоматизация на контрола, включваща насищане на всички черни точки за уреди на контрол и управление на трафика и изграждане на единен център. Процедурата предстои, значителна част от средствата не са разходвани.

Доколкото разбирам, доста от тях стоят в резерв за бъдещо модернизиране.

Да , но пак ви казвам, задачата на пътната полиция е да осъществява контрол, законосъбразен и ефективен и да намалява загиналите по пътищата и катастрофите. Това мога да кажа.

Можем ли да кажем, колко на брой, по кои важни точки и по какъв принцип най вече се решава, къде да бъде поставена стационарна камера, къде да бъде извършено наблюдение с мобилна камера?

Отговорността за местата за поставяне е на две нива-териториално и национално. Още със стартирането на Фонда през 2011 година беше изпратена Окръжна главна дирекция полиция, да се огледат местата , къде биха могли да бъдат поставени тези точки с критерии участие в концентрация на пътно-транспортни произшествия. Има обществено значим интерес да бъде съгласувано с местната администрация, говорим дали ще е Пътната агенция или общината, обобщиха се тези точки, получиха се 174 се получиха. Точките бяха публикувани в медиите още миналата година. Това е по отношение на стационарните уреди. По отношение на мобилните решението се взе на база премахване на стария радар, без заснемаща камера. Знаете, че там имаше значителни проблеми по отношение на доказателствената стойност на самата проверка, значителна част от нарушенията падаха в съда, така че едната част е подмяна на абсолютно всички обикновени измерители. Отговорно мога да заявя, че процентът на използваните обикновени радари е под 10% по третокласна пътна мрежа в малки населени места, където трудно би могло да се получи проблем. 134 уреда бяха подменени, което в общи линии покрива възможните наряди, които Пътна полиция може да извади за един ден. Смятам, че по двете направления се свърши доста работа, предстои разбира се стационарни камери, изграждане на пълната автоматизация.

Доста от въпросите на нашите слушатели са свързани с това, че органите на КАТ нарочно се поставят на такива места, че да събират повече глоби. Хората искат от вас и от вашите служители превенция. Знаем за една наредба, хората на КАТ да стоят на ярко осветени места, да не са прикрити, да ги виждат хората. Това спазва ли се? Има ли оплаквания при вас?

Ако ми позволите да задам въпроса по този начин: правилата за движение, къде важат? Там, където има полицаи, демонстративно присъстващи или навсякъде?

Важат навсякъде , разбира се.

Разбира се, има обозначени табели, къде се контролира скоростта. Не е задължително да виждате камерата къде се намира, важно е, че мястото е обозначено. Съвсем наскоро ще бъдат пуснати в интернет абсолютно всички точки, където и всеки ще може да се запознае, къде се осъществява контрола Наскоро беше утвърдена заповед на министъра на вътрешните работи, където беше утвърдена тази дейност. Точките са обществено достъпни, всеки може да се запознае още повече, че сме ги популяризирали в медиите. Моят съвет е да се спазват правилата, а не да се търси , къде пътният полицай контролира. Казахте, че пътният полицай е на места, където може да събира повече глоби. Ами той на практика не събира глобите, той установява нарушения, няма контакт с нарушителя. На практика си изпълни задачите. Той извършва качествен контрол на места, където са места с концентрация, където е определил съответния началник. Местата за контрол не се избират хаотично, а от началника на съответната териториална единица.

По скоро като политика на МВР и Пътна полиция, да направи така, че да са по-видими служителите на реда, наистина да помагат повече, защото хората остават с впечатление, че катаджиите са там само и само да ни глобяват, а не да помагат при движение на пътя и така нататък.

Не бих се съгласил с това твърдение, напротив. Но точките на контрол на скоростта се планират месечно от всеки един началник. Не е решение на конкретния служител къде се намират. Ако на някой му направи впечатление, че има нередност има много добър механизъм.

Това е един от въпросите. Къде гражданин може да се оплаче, да се обади, да свидетелства?

Най-бързият начин е на телефон 112. Веднага има директна връзка с дежурния на съответната областна дирекция, но пак казвам основателно ли е? Там имаше и служители, които контролираха, но аз не можах да ги видя и затова ме хванаха. По-правилното е да се спазват скоростните ограничения, а не да се търси, къде служителят контролира. Нека всеки да си върши работата както трябва и да си изпълнява задълженията. Водачът да управлява по правилата, а пътният полицай да контролира там, където е разпоредил началникът му.

Един от въросите, който по-скоро дразни автомобилистите, че прави впечатление, че автомобилите на КАТ често не карат със запалени светлини На някои от тях не се виждат стикери за гражданска отговорност. Това така ли е ? Освободени ли са колите на КАТ от подобни аксесоари?

Колите, които са обозначени със сини лампи, съгласно закона за пътищата са освободени от заплащане на винетна такса. А по отношение на застраховката нямат стикер за гражданска отговорност, тъй като застраховката е обща за абсолютно всички автомобили. Всеки един автомобил има абсолютно всички видове застраховки, по-голям даже и от гражданите. Така че всеки автомобил на полицията има гражданска отговорност задължително. А по отношение на фаровете, никой не освобождава полицая да кара без включени фарове. Той на пътя трябва да спазва правилата, така че всеки подлежи на санкции. По скоро говорим за административна, и за етична отговорност.

Ако можем да обобщим какво предстои. По въпросите за гражданската отговорност, един от въпросите съобщихте, че ще може вече да се проверява чрез заснемане и това дали автомобилите имат гражданска отговорност, стикерите ще могат да бъдат заснемани

Не стикерите, регистрационния номер. Имаме четири такива уреда и две остановки, но това е част от дългосрочния проект.

А те в момента работят ли?

Четирите работят и едната остановка работи и установяват нарушения повече, отколкото би могъл да констатира служителят. Така че това е нов момент, който предстои да се развива.

А таблетите, които анонсирахте?

Таблетите, говорите за устройството за отдалечен достъп. Идеята там е да се електронизира полицейската дейност. С този таблет ще се определя мястото на работа. Знаете, че всеки полицай трябва да провери автомобила и водача. Има два показателя, по които той трябва да извърши проверката. Проверката трябва да се администрира, за да се знае кой, къде, какво проверява, по какъв повод, нещата да са ясни и прозрачни, и на кое място работи, разбира се. Да се изготви и отчет в края на деня, с оглед контрол на служителите, оптимизация на самия административен процес и не на последно място огледите и на пътното платно

Кога предстои да заработи това нещо?

Може би таблетите, устройства са доставени, в момента се разработва програмата, дано до два месеца да приключи. Знаете, че има процедури по тестове, по въвеждане в експлоатация, така че процесът е малко по- дълъг, но надявам се до края на годината ефективно да заработят.