Емил Кабаиванов: Ще се борим докрай за Куршум джамия, каузата ни е справедлива
Емил Кабаиванов: Ще се борим докрай за Куршум джамия, каузата ни е справедлива / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Емил Кабаиванов, кмет на Карлово, в „Седмицата” на Дарик:

Вие сте бил вчера на протеста в Пловдив, нали?

Ами, вчера беше нашето дело в Апелативен съд и аз представлявам общината, така че бях на делото. На самия митинг нямах възможност, защото повечето време прекарах заедно с адвокатите в заседателната зала. Това беше моята задача…

Всъщност вчера беше, за да стане ясно, делото в Апелативния съд, на което вие обжалвате решението на първата инстанция, съдебна, за това Куршум джамия в Карлово да бъде присъдена като собственост на Главното мюфтийство.

Точно така. Ние го обжалваме по две причини. Първо, защото сме убедени, а и го доказваме с документи, че Куршум джамия е публична общинска собственост и че Главно мюфтийство в лицето на главния мюфтия няма право на тези искове, защото той самият собственоръчно през 2011 г. внася отказ в Софийския градски съд Главно мюфтийство да води състезателно съдопроизводство за признаване на правоприемство. Той сам се е отказал от правоприемство, сега твърди с този иск, че е правоприемник на някакво си турско вакъфско джамийско настоятелство.

Да, ама да оставим юридическите усложнения, това е джамия от 15 в., нали, тя е ценен архитектурен паметник…

Точно така.

Кому другиго да бъде, ако не на мюсюлманската общност?

Вижте, когато една сграда или терен е публична общинска собственост, тя принадлежи на всички граждани. И целта на публичната собственост е да удовлетворява културните потребности. Тя е паметник на културата, в списъка на паметниците на културата. В момента, в който тази сграда и теренът… (пропадане на тел. връзка - бел.ред.)… минат в собственост на някакво вероизповедание, в случая мюсюлманското вероизповедание, тя става вече частна собственост и престава да принадлежи на всички граждани на Карлово и да удовлетворява техните потребности.

А вие предлагате тя да е музей? Даже четох, че идеята е била да е археологически музей.

Точно така. Сградата е включена в списъка на паметниците на културата от местно значение. И след като приключи делото, надявам се, да се възстанови справедливостта, ние ще я превърнем в археологически музей съвместно с Националния исторически музей, защото няма как да направим музей, без да имаме методическото ръководство, съветите и помощта на Националния исторически музей.

Въпросът е какъв да е принципът? Например църквите в Карлово и те ли да бъдат музеи?

Не, нещата са, ще ги кажа, да не ги усложняваме, те са сравнително ясни. И аз искам много ясно да кажа първо чрез вашето предаване и радио Дарик нещо, което съм го казвал, но трябва да го повторя - карловци не сме националисти, ние сме патриоти, не искаме нищо чуждо, но и това, което принадлежи на града, няма как да го дадем на някого другиго. Защо казвам това? 15 в. идва един османски завоевател на българска
територия, събаря църквата, събарят един манастир, християнски, и с материалите от него построяват джамията. На кого да го върнем сега? На същия османски завоевател… на него ли е правоприемник Главно мюфтийство? Това питам. Освен това Куршум джамия след Освобождението никога не е била действащ храм, абсолютно никога. В града има действащ мюсюлмански храм, нашите съграждани, които са мюсюлмани, съвсем спокойно си извършват техните ритуали. Така че потребност нито в момента демографска, а пък още по-малко историческа има Куршум джамия да бъде превръщана в действащ храм.

Вчера казвате, че не сте могъл заради делото да видите какво става по улиците на Пловдив.

Да.

А какво мислите за трошенето, стигането до Пловдивската джамия от футболни агитки…

Ами, няма какво друго да мисля, освен че всички актове на посегателство върху храмове, собственост и нарушаване на обществения ред са недопустими. Забележете, от Карлово дойдоха с лични автомобили и с няколко автобуса хора, нито един карловец не е участвал в тези хулигански актове, ама нито един. Защото нашият протест не е политически, ние не целим да стягаме електорати предизборно. Нашата кауза е справедливостта. Ще ви кажа още нещо, ще цитирам част от устава на Българския централен революционен комитет, който казва - ние не искаме нищо чуждо, но и своето не даваме никому. Куршум джамия принадлежи на карловци.

А според вас, с опита ви на кмет на град, кметът на Пловдив Иван Тотев има ли отговорност за вчерашните погроми, както от МВР намекват?

Е, според мен не може да се търси отговорност от кмета на Пловдив, защото той е разрешил един граждански протест мирен. И всеки има задължение, от тези, които участват в протеста, да спазва законите и реда. Господин Тотев не може да носи отговорност за това, че няколко десетки участвали са минали границите. Те трябва да си носят отговорност. Ние по никакъв начин не толерираме хулигански прояви. И забележете, че когато протестът беше в Карлово преди няколко месеца, събраха се не по-малко от 2-3000 човека, нямаше нито един акт на насилие. Още повече, че ние в Карлово сме в много добри и толерантни отношения с нашите съграждани, които изповядват… които определят себе си като мюсюлмани. И искането за Куршум джамия не идва от тях. Този иск на Главно мюфтийство се възприема като едно несправедливо искане за нещо, което не принадлежи на Главно мюфтийство. Но това не е само в Карлово, това е в Стара Загора, Пловдив, Кюстендил, Дупница, Монтана, Враца, Видин, може би изпускам някой… Ямбол и така нататък. И навсякъде хората реагират по този начин, то не може да бъде и друго.

Как пропуснах да попитам председателя на парламента дали ще се съобрази с декларацията, която вашият Общински съвет в Карлово прие преди две седмици, да има декларация в памет на десетките хиляди българи, избити преди 100 години, става дума по време на Илинденско-Преображенското въстание. Във вашата декларация на Общинския съвет има на четири страници подробно описани за жертвите. И казвате, че трябва да има подобна декларация, каквато е имало в памет на 19-те жертви на т.нар. възродителен процес.

Ами, това е отговорност на председателя на парламента. Общинският съвет е приел този акт знаете ли защо? Историята трябва да се познава, да се анализира и никога повече да не се допуска в годините след нас, когато и ние няма да бъдем никакви, да не се допускат такива актове. Затова трябва да се чете историята. Иначе ако прочетете декларацията, ще видите, че в нея няма нито намек за някакво междуетническо напрежение или пък… камо ли някакви претенции. Ние сме достатъчно толерантни. Но толерантността не значи, че трябва да забравим историята.

Освен Народното събрание сте призовали и всички други общински съвети да приемат такива декларации в памет на геноцида, както го наричат вашите общински съветници, от Илинденско-Преображенското въстание. Има ли някой общински съвет в България, който да ви е отговорил?

Трябва да попитате председателя на общинския съвет. Но аз мисля, че в няколко следващи сесии на други общински съвети имаше приета подобна декларация. Сега, да не ги цитирам, тъй като мога да пропусна някой или да сбъркам. Вижте, пак ще кажа, нашата битка и моята кауза не е партийна и тя не трябва да бъде възприемана като част от игрите на „жълтите павета”, да го кажа, така, по-общо. Искам да стане ясно на българските политици, националните, че освен битката да спечелиш един мандат и да го задържиш, те трябва да мислят поне… (пропадане на тел. връзка - бел.ред.)… години по-напред как ще се развива българската държава. И когато говорим за Европа, европейски ценности и демокрация, демокрацията на първо място е спазване на конституцията, законите и реда. Защото не може да се криеш зад демокрация и да…  (пропадане на тел. връзка - бел.ред.)… да се прави нещо, което не е редно и което няма да го позволи никаква друга държава, членка на Европейския съюз.

Ако загубите делото за Куршум джамия, ще повторите ли същото и ще кажете ли - да, ще изпълним съдебното решение?

Първо нека да видим решението на Пловдивския апелативен съд. Аз от началото на това дело заявявам, че вярвам в българските институции и в българския съд. Очаквам справедливо решение. Има и трета инстанция, съдопроизводството е триинстанционно. Така че ние ще се борим докрай, защото каузата ни е справедлива и всички карловци като един сме застанали зад нея.