Авиопревозвачите в България заплашват държавата със съд и сезиране на Европейската комисия. От там информират, че правителството е взело решение за техния бранш да бъдат покрити задълженията, които са натрупани до края на 2019 г. Затова те настояват финансовата помощ за последствията от пандемията да обхващат периода на самата COVID криза.
Отвореното писмо е изпратено до премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, транспортния министър Николай Събев и председателя на транспортната комисия в Народното събрание Борислав Гуцанов.
Британската авиокомпания „Флайби“ фалира заради коронавируса
Авиопревозвачите допълват, че схемата е била oдoбpeнa oт Eвропейската комисия пpeз мapт, a cpeдcтвaтa бяxa предвидени пpи aĸтyaлизaциятa нa бюджeтa през 2021 г.
„Авиопревозвачите отправят молба за адекватна и бърза реакция да не се допуска абсурдното, скандално и лобистко решение финансовата помощ за авиационните превозвачи във връзка с последиците от пандемията да бъде за покриване на задължения към 31 декември 2019 г.“, се посочва в отвореното писмо.
От асоциацията заявяват категорично, че в това няма никаква икономическа и пазарна логика и тази помощ няма да отиде по предназначение, а именно за преодоляване на последствията от пандемията.
От бранша настояват в текста на Постановление на Министерски съвет, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г. Превозвачите настояват и за търсене на отговорност от виновните лица за включването на периода от преди пандемията в Решението на ЕК и в ПМС.
Отново във въздуха: Самолетите - с въздушни филтри и строга дезинфекция (ВИДЕО)
След многомесечни усилия от страна на асоциациите в бранша едва през септември 2021 г. 46-тото народно събрание одобри отпускането на финансова помощ за авиационните превозвачи в България. Противно на всякаква логика обаче текстът, гласуван в „Закона за изменение и допълнение на закона за държавния бюджет за 2021 г.“ предвижда средствата „да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г.“
„По абсолютно необясними причини българският законодател определя средствата, предназначени по смисъла на „Временната рамка“, за преодоляване на последствията за икономиката от COVID-19, да бъдат предоставени на български предприятия за покриване на техни задължения от периода преди пандемията“, обясняват от авиопревозвачите. По думите им за всички е пределно ясно, че задължения, налични към края на 2019 г. не са и не биха могли да възникнат в резултат на пандемията от COVID-19, настъпила през 2020 г. В същото време обаче законодателят е постановил този текст и въпреки всички досегашни усилия той е залегнал и в Решението на ЕК, както и в проекта на Постановление на Министерски съвет, изготвен от Министерство на транспорта и съобщенията.
Отвореното писмо е изпратено до премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, транспортния министър Николай Събев и председателя на транспортната комисия в Народното събрание Борислав Гуцанов.
Британската авиокомпания „Флайби“ фалира заради коронавируса
Авиопревозвачите допълват, че схемата е била oдoбpeнa oт Eвропейската комисия пpeз мapт, a cpeдcтвaтa бяxa предвидени пpи aĸтyaлизaциятa нa бюджeтa през 2021 г.
„Авиопревозвачите отправят молба за адекватна и бърза реакция да не се допуска абсурдното, скандално и лобистко решение финансовата помощ за авиационните превозвачи във връзка с последиците от пандемията да бъде за покриване на задължения към 31 декември 2019 г.“, се посочва в отвореното писмо.
От асоциацията заявяват категорично, че в това няма никаква икономическа и пазарна логика и тази помощ няма да отиде по предназначение, а именно за преодоляване на последствията от пандемията.
От бранша настояват в текста на Постановление на Министерски съвет, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г. Превозвачите настояват и за търсене на отговорност от виновните лица за включването на периода от преди пандемията в Решението на ЕК и в ПМС.
Отново във въздуха: Самолетите - с въздушни филтри и строга дезинфекция (ВИДЕО)
След многомесечни усилия от страна на асоциациите в бранша едва през септември 2021 г. 46-тото народно събрание одобри отпускането на финансова помощ за авиационните превозвачи в България. Противно на всякаква логика обаче текстът, гласуван в „Закона за изменение и допълнение на закона за държавния бюджет за 2021 г.“ предвижда средствата „да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г.“
„По абсолютно необясними причини българският законодател определя средствата, предназначени по смисъла на „Временната рамка“, за преодоляване на последствията за икономиката от COVID-19, да бъдат предоставени на български предприятия за покриване на техни задължения от периода преди пандемията“, обясняват от авиопревозвачите. По думите им за всички е пределно ясно, че задължения, налични към края на 2019 г. не са и не биха могли да възникнат в резултат на пандемията от COVID-19, настъпила през 2020 г. В същото време обаче законодателят е постановил този текст и въпреки всички досегашни усилия той е залегнал и в Решението на ЕК, както и в проекта на Постановление на Министерски съвет, изготвен от Министерство на транспорта и съобщенията.