/ ThinkStock/Getty Images
Близо десет пъти са се увеличили обажданията към денонощната дежурна линия на Външно министерство след активирането на услугата, с която при влизане на територията на чужда държава, българските граждани получават от мобилните оператори телефонния номер, на който да позвънят, ако са в беда. В първия ден от активирането на услугата на телефона са подадени 148 сигнала. За целия юли месец на телефона са постъпили 168 обаждания за съдействие, съобщи за „Дарик” Бойко Христов, началник отдел „Оперативно дежурство” в Ситуационния център на Министерство на външните работи.  Всеки ден пет, десет или повече български граждани по света се нуждаят от помощ в различни ситуации, отчитат оперативните дежурни.
 
Външно министерство с нова услуга за българите при пътуване в чужбина

Активирането на SMS известяването на българските граждани, пътуващи в чужбина на какъв номер във Външно министерство да се обадят, ако им е необходима помощ, показва, че практиката е полезна. Броят на потърсилите съдействие е в пъти по-голям, посочи Бойко Христов. В първите дни - 7-8 август броят на обажданията е бил 148, а след това средният броят на обажданията е 48. Тъй като още не е минал месец от функционирането на системата, направих прогноза как би изглеждала картината в края на месеца - бихме получили 1404 обаждания, каза Христов. За юли общият брой обаждания за съдействие са 148. Виждате 9-10 пъти ръст, допълни той.  
 
На денонощния дежурен телефон във Външно министерство + 359 2 948 24 04  се звъни в кризисни ситуации - производствени аварии, военни конфликти, наводнения, земетресения, урагани, бури, болести, списъкът е дълъг, обясни Христов.
 
Ако попаднете в затвора, случаят не може да бъде разрешен от оперативните дежурни на Ситуационния център. Казусът е от компетенциите на консулската ни служба в съответната страна. При спешните случаи обаче, които застрашават живота, оперативните дежурни могат да се намесят. "Това са много спешни случаи, при които не се търпи отлагане. Тогава отново нашата дирекция поема заедно с консулската, но ние сме водещи при решаване на съответните казуси", каза Христов. Като пример той даде случай на изчезнал човек. "Наскоро издирвахме една дама и в Африка, и в Европа, в две държави. Беше изгубила контакт със своите близки. Намерихме я, всичко беше наред. Но ето, това е индивидуален случай, в който ние се намесваме веднага", каза той.
 
В практиката на Ситуационния център има случаи, при които отвлечени хора са били спасени, след като са подали сигнал. "Жена е отвлечена. През прозореца вижда характерни особености на пейзажа, които дава на дежурния, той ги дава на полицията и те по това разбират къде е жената и буквално са я спасили на базата на този контакт", каза той.
 
Дежурната телефонна линия работи денонощно във всички дни на годината. За да се уверим, набираме телефонния номер. Опитът да се свържем с оперативния дежурен на Външно министерство беше успешен.
 
Процентът на този тип обаждания, които не са свързани с реални критични ситуации, са малко. При повечето сигнали е необходимо съдействие. По думите на Бойко Христов всеки ден пет, десет или повече български граждани по света нуждаят от помощ в различни ситуации.